– Vi har fokus på at vi ikke skal forstyrre eller gjøre skade på naturen. Vi skal observere og studere naturen på en varsom og respektfull måte, sier Ståle Skagen. I forbindelse med barnehagedagen deler han gode tips til hvordan man kan jobbe med bærekraft og digitale verktøy.
– Vi har fokus på at vi ikke skal forstyrre eller gjøre skade på naturen. Vi skal observere og studere naturen på en varsom og respektfull måte, sier Ståle Skagen. I forbindelse med barnehagedagen deler han gode tips til hvordan man kan jobbe med bærekraft og digitale verktøy.

Barnehagedagen: – Det du blir glad i, tar du vare på

Med «Små steg for kloden» skal årets barnehagedag handle om klima og miljø. Men hvordan kan man markere dagen? Det har blant andre Ståle Skagen noen gode tips om.

Publisert Sist oppdatert

Barnehagedagen 2021 går av stabelen 9. mars. Temaet er barnehagens arbeid med natur og miljø, under slagordet: «Små steg for kloden». Men allerede 1. mars inviterte arrangørene til webinar, der tre ulike fagfolk delte inspirasjon til hvordan man kan markere dagen.

Litt lenger ned i saken kan du se opptak fra webinaret.

En av dem er Ståle Skagen, pedagogisk leder i Ilabekken barnehager. Sammen med sin kollega Geir Valøen har han de siste tre årene reist rundt og holdt foredrag og kurs i hele landet. De to har blant annet hjulpet kommuner i oppstartsfasen med digitalt arbeid i barnehager, de har undervist for universiteter, høgskoler og fagforeninger - og har blitt tildelt tre nasjonale priser for sitt digitale pedagogiske nybrottsarbeid.

– Men: Hva har teknologi med natur og miljø å gjøre?

– Det er et faktum at teknologi er nødvendig for å løse klimakrisa. Vårt utgangspunkt er å tilby barna enda flere pedagogiske redskaper som kan opprettholde undring, fascinasjon og nærhet til naturen. Det du blir glad i, tar du vare på, sier Skagen på telefon fra Trondheim.

Webinar når mange

Der er han også når det ble invitert til samling i forkant av barnehagedagen. I fjor rakk FUB, Utdanningsforbundet og Fagforbundet, som arrangerer barnehagedagen, akkurat å få gjennomført et fysisk arrangement. Så stengte samfunnet. I år er det pandemi, og sendingen gikk på Zoom fra Bø i Telemark. Og Skien, Oslo og Trondheim, der de ulike foredragsholderne var på plass.

– Før helga begynte vi å nærme oss tusen påmeldte. De kommer fra hele landet - fra Honningsvåg til Kristiansand. Allerede for to uker siden var påmeldingen like bra som seertallene fra fjorårets livesending fra Lærernes hus, opplyser kommunikasjonsrådgiver Bjørnar Vika i FUB.

Ståle Skagen har, i likhet med foredragsholderne Mona Nicolaysen og Henning Røed, skrevet fagartikler som gjøres tilgjengelig i forbindelse med barnehagedagen. Hans artikkel har overskriften Bærekraftig jordklode: Ligger det løsninger i det ufargede barneblikket?

Nye blikk på naturen

I Ilabekken barnehage gjennomsyrer bærekraft og bruk av teknologi hvordan Skagen jobber. Han forklarer:

– Vi jobber med de ufargede barneblikkene som lar seg fascinere. Av undring kommer forundring. Vi skal skape de magiske øyeblikkene som utvikler kjærlighet til naturfenomenene. Som når vi filmer sukkerertplanten med timelapse, og dagen etter ser at planten har liv, at den danser og retter seg mot sola.

Skagen snakker entusiastisk om muligheten til å komme helt nært innpå maurtua, å kunne filme under en stein uten å løfte på den.

– Når du sitter på bakken sammen med barna, og ser gjennom et mikroskop eller et kamera, gir det gylne muligheter for å stille spørsmål og å følge barnas blikk.

Han har jobbet med digitale verktøy i barnehagen siden starten på 2000-tallet.

– Når vi oppdaget verdien i å kunne utstyre barna med kamera, og på den måten kunne få et direkte innblikk i barnas syn, oppdaget vi en kilde til informasjon som vi ikke tidligere hadde kunnet studere på nært hold.

Hvordan komme i gang?

– Men, for dem som ikke er så vant til å jobbe slik: Hvordan kommer man i gang?

– Det viktigste er å starte forsiktig. Kanskje med ett verktøy. Jeg ville starta for eksempel med et digitalt mikroskop. Det er enkelt å betjene, og gir masse fantastiske muligheter. Starter man der, kan man finne ut om det er noe som fungerer i barnehagen. Hos oss har vi opprettet en egen IKT-gruppe som møtes jevnlig, og vi har lange refleksjoner rundt potensielt nye verktøy før vi kjøper noe. Vi må vite at det fungerer til vårt bruk. Teknologien skal fungere som et verktøy for god pedagogikk.

– Så det handler definitivt ikke om å sette barna foran en skjerm?

– Det er ingen barn som sitter passive og konsumerer når man jobber på denne måten. De deltar aktivt. Mange barnehager har mye å hente på å implementere digitale verktøy som en didaktisk forlenget arm. Og ved å ta i bruk slike verktøy, kan man sammen med barna betrakte naturen på mange flere måter enn ved bruk av konvensjonelle pedagogiske verktøy, sier han, og legger til:

– Kraften ligger i den kreative bruken - verktøyet blir ikke bedre enn pedagogen som bruker det.

I den siste rammeplanen er et av kapitlene viet Natur, miljø og teknologi.

– Har de tingene noe med hverandre å gjøre? Det skal jeg også si litt om på webinaret. Når man jobber med dette kan man favne alle områdene i rammeplanen, og samtidig være den pedagogen som er til stede hundre prosent. Og så er det morsomt å se treåringene som går på tur med blikket limt i bakken - og herlig når du kan gi de muligheten til å komme enda nærmere, sier Skagen.

Her kan du se webinaret i opptak:

Storslått markering

Nå planlegger han og de andre i Ilabekken barnehage en storslått markering av barnehagedagen.

– Det er et fantastisk viktig tema. Dette er framtiden vår, og den må vi forvalte godt.

Skagen forteller at link til mandagens webinar allerede er sendt til foreldrene. Barnehagen skal bruke anledningen til å vise fram ulike prosjekter. Hvordan de bruker digitale verktøy er en stor del av det.

Dette er de andre foredragsholderne under webinaret:

  • Mona Nicolaisen, stipendiat ved USN, Institutt for estetiske fag og leder i Norsk Reggio Emilia Nettverk:

– I likhet med Ståle Skagen har hun laget en fagartikkel om at dagens handlinger har konsekvenser for framtida. Om hvordan det var å jobbe i barnehage på slutten av 90-tallet, der man jobbet hardt med å få endene til å møtes - mens nå gjør vi en del av det samme, men i lys av bærekraft. Hun skal snakke om bærekraftig omsorg, lek, læring og danning, opplyser Bjørnar Vika i FUB.

Hvordan unngå moralisme og dommedagspedagogikk? Her er artikkelen Mona Nicolaisen har skrevet i anledning barnehagedagen.

  • Henning Røed, marinbiolog og forfatter:

– Han er en velkjent marinbiolog, og er den nest mest lånte forfatteren på biblioteket i Bergen. Han skal snakke om å ta med barna ut til kysten, og vise litt av det som finnes under havoverflaten. Det er vanskelig å bry seg om det man ikke kjenner til, og derfor er det viktig å ta med ungene ut, sier Vika.

Her finner du artikkelen Henning Røed har skrevet i anledning barnehagedagen: De du kjenner, bryr du deg om.

«Små skritt for kloden»

Barnehagedagen 2021 går av stabelen 9. mars.

1. mars inviteres alle barnehageansatte og andre interessert til et webinar.

Her vil man blant annet få møte både forskere og en barnehagelærer som kan gi inspirasjon i videre arbeid med klima og miljø.

De som bidrar er:

  • Mona Nicolaisen, stipendiat ved USN, Institutt for estetiske fag og leder i Norsk Reggio Emilia Nettverk
  • Henning Røed, marinbiolog og forfatter
  • Ståle Skagen, pedagogisk leder i Ilabekken barnehager

I tillegg bidrar Einar Olav Larsen, leder av FUB, May-Britt Sundal, leder, Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet og Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet.

Powered by Labrador CMS