Barna og VM-maskoten Snedi på besøk hos Persaunet helse- og velferdssenter.Foto: Livsglede for Eldre
Ski-VM og generasjonsmøter – en kreativ måte å jobbe med bærekraftsmålene i barnehagen
Med maskoten Snedi som inspirasjon, har barna i Aastahagen barnehage laget sine egne karneval og VM-kostymer, lært om bærekraft og delt VM-stemning med eldre på Persaunet helse- og velferdssenter.
LindaFahle-Johansenfagleder for frivillighet og generasjonsmøter i Stiftelsen Livsglede for eldre
Aastahagen barnehageLivsgledebarnehage i Trondheim
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Hele landet er i
VM-rus, og våre norske utøvere leverer fantastiske prestasjoner i Granåsen. Men
Ski-VM handler om mer enn bare konkurranser – det handler om å skape
fellesskap, engasjement og glede for alle, uansett alder og funksjonsnivå.
Som
stolt samfunnspartner i Ski-VM 2025, jobber Livsglede for Eldre for å spre
VM-stemningen til eldre som ikke har mulighet til å komme seg til Granåsen. Livsgledebarnehager
over hele landet bidrar til aktiviteter med mening og glede slik at våre eldre
kan få ta del i denne fantastiske festen.
Når små barn oppdager
verdien av bærekraft, fellesskap og glede gjennom lek og kreativitet, blir
læringen både morsom og meningsfull. I Aastahagen barnehage i Trondheim, som
også er en livsgledebarnehage, har barna kombinert FNs bærekraftsmål med Ski-VM
i Trondheim på en måte som engasjerer både dem selv og de eldre i
lokalsamfunnet.
Med maskoten Snedi som inspirasjon, har barna laget sine egne
karneval og VM-kostymer, lært om bærekraft og delt VM-stemning med eldre på
Persaunet helse- og velferdssenter. Dette prosjektet viser hvordan barnehager
kan være en aktiv del av samfunnsbyggingen og bidra til en bærekraftig fremtid.
Bærekraftig
karneval – en kreativ læringsprosess
Ski-VM og
karnevalstiden falt i år sammen, og i Aastahagen barnehage bestemte de seg for
å slå to fluer i én smekk. Med VM-maskoten Snedi som utgangspunkt skapte de et
tverrfaglig prosjekt som kombinerte kropp og bevegelse, kunst og kreativitet,
samt forståelse for bærekraft.
Tradisjonen med å
lage egne kostymer ble videreført for å motvirke kjøpepress og fremme
miljøvennlige alternativer. Foreldre ble bedt om å ta med en gammel hvit
genser, som barna brukte som base for Snedi-inspirerte kostymer. Hver uke
fordypet de seg i en av fargene fra Snedis vinger, som representerer ulike
bærekraftsmål:
Grønn uke: Fokus på natur og miljø. Barna lærte om resirkulering, gjenbruk og hvordan vi kan ta vare på jorda vår.
Blå uke: Bevaring av havet og livet i havet. Gjennom aktiviteter, filmer og samtaler fikk barna innsikt i hvordan vi kan beskytte vannressurser.
Rosa uke: Mangfold og likestilling. Barna utforsket hvordan familier og livssituasjoner kan være ulike, men likeverdige.
Gul og oransje uke: Bærekraftige byer og lokalsamfunn. De kildesorterte, besøkte en gjenvinningsstasjon og lærte om viktigheten av kollektivtransport.
Gjennom prosessen
farget barna hvite tøystrimler i de aktuelle fargene og sydde eller limte dem
på kostymene sine. De eldste barna brukte nål og tråd, mens de yngste benyttet
lim. En annen base laget arbeidstegninger og malte Snedi på sine T-skjorter,
noe som viste at prosjektet kunne tilpasses ulike ferdighetsnivåer og
interesser.
Annonse
Gjennom prosessen farget barna hvite tøystrimler og sydde eller limte dem på kostymene sine.Foto: Aastahagen barnehage
Læring i tråd med
rammeplanen
Prosjektet knyttet
seg til flere av barnehagens fagområder:
Kropp, bevegelse og helse: Barna lærte Vinga-dansen og fikk erfaring med koordinasjon og rytme.
Kunst, kultur og kreativitet: De laget T-skjorter, malerier og figurer, samt utforsket ulike kunstneriske teknikker.
Antall, rom og form: Gjennom medaljeoversikter og statistikk lærte barna om tall, måling og sammenligning.
Generasjonsmøter
som skaper livsglede
Som
livsgledebarnehage har Aastahagen barnehage i flere år gått på ukentlige besøk
til Persaunet helse- og velferdssenter med en fast gruppe fireåringer. I
forbindelse med Ski-VM tok de med seg Snedi-kostymene sine og sørget for
skikkelig feststemning for de eldre da de dro i gang Vinga-dansen. Gleden
ble heller ikke mindre for de yngste da selveste Snedi dukket opp og deltok i
dansen.
De ukentlige generasjonsmøtene
har stor verdi for både barna og de eldre. Barna lærer empati, sosial
ansvarlighet og får en forståelse av generasjoners betydning. De eldre får på
sin side oppleve glede, sosial kontakt og en følelse av deltakelse i barnas
verden.
Dette arbeidet er direkte knyttet til flere av FNs bærekraftsmål:
Mål 3: God helse og livskvalitet – Generasjonsmøter reduserer ensomhet og øker livskvaliteten for eldre.
Mål 4: God utdanning – Barna lærer gjennom erfaringsbasert pedagogikk og meningsfulle aktiviteter.
Mål 10: Mindre ulikhet – Prosjektet bygger broer mellom generasjoner og ulike livssituasjoner.
Mål 11: Bærekraftige byer og lokalsamfunn – Barnehagen bidrar til å skape inkluderende møteplasser.
Barnehagens
samfunnsmandat i praksis
Dette prosjektet
viser hvordan barnehager kan være en aktiv samfunnsaktør og bidra til
bærekraftig utvikling gjennom lek, læring og fellesskap. Aastahagen barnehage
har på en kreativ måte kombinert Ski-VM, generasjonsmøter og bærekraftsmålene,
og skapt et inspirerende eksempel på hvordan barnehager kan engasjere barna, foresatte
og de ansatte i viktige samfunnsspørsmål.
Barnehagesektoren har
en sentral rolle i å forme fremtidens samfunnsborgere. Gjennom prosjekter som
dette viser barnehagene hvordan de kan bidra til et bærekraftig, inkluderende
og engasjerende lokalsamfunn.
Vi håper at flere
barnehager lar seg inspirere til å tenke nytt om hvordan man kan gjøre
bærekraft til en naturlig og morsom del av barnehagehverdagen, hvor man knytter
små og store begivenheter sammen med læring, fellesskap og bærekraftig
utvikling.