Rom for undring.

Undring i praksis

«Tenkeboka» av Birte Svatun er undringsboka du aldri blir ferdig med.

Publisert Sist oppdatert

Mange barnehager har allerede skaffet seg «Tenkeboka» av forfatter Birte Svatun som kom ut på Gyldendal forlag i fjor. Til å være en relativt slank bok på 64 sider, er den til gjengjeld innholdsrik. Så innholdsrik at den tar flere dager – ja uker – å komme igjennom.

For samler man en gruppe barn, åpner boka og leser den første setningen, er de i gang.

– Det som er morsomt å observere, er hvordan barna tar en tanke og bare drar videre med den. Den ene tanken tar den andre og barna bruker gjerne mange dager på å snakke om og bearbeide et tema, sier Svatun.

Startpakke for barn

Svatun – som er lærer og journalist i bunn - holder nå på med bok nummer ni. «Tenkeboka» er bok nummer fire i en serie som tar for seg kropp, følelser og tanker.

– Bøkene er som en startpakke for barn, rett og slett. Vi snakker om rett og galt, kropp, følelser, undring og moral. Når – om i det hele tatt – er det greit å slå? Når er noe galt? Eller rett, for den saks skyld? Noe av meningen med «Tenkeboka» er å stoppe opp og bruke tid. Jeg observerte en gruppe fem- og seksåringer lese boka sammen med en voksen hvor de ikke kom lengre enn til siden om tanker og hvordan de blir til i hodet ditt. Dermed gikk den dagen, sier Svatun med en liten latter.

For inni de små hodene er det store tanker. Noe boka tar på alvor. «Tenkeboka» tar opp temaene på en slik måte at barn forstår og kan forholde seg til dem.

Opptatt av kropp og følelser

– Det er avgjørende at vi som voksne ikke bruker utrykk som går over hodet på barna. De skal eie undringen og prosessen.

Svatun vet at barn er opptatte av kropp og følelser. Hun mener det er viktig at de lærer å sette ord på dem tidlig.

– Vi er både kropp og følelser og vi må gi barna ordene til å beskrive dette, mener forfatteren. Barn er veldig opptatte av rett og galt. Barn er allerede små filosofer, men for mange er nok akkurat punktet om filosofi i rammeplanen litt vanskelig å forholde seg til. Hvordan går man fram? Og hva er filosofi for barn? Der er «Tenkeboka» er fint verktøy. Jeg kaller det heller undring enn filosofi. Det er noe barn forstår bedre. Åpner du boka på første side og leser, er det bare å lene seg litt tilbake og lytte, stille spørsmål og la barna undre seg. Gi dem plass.

Tar barna på alvor

Fem år gamle barn har utviklet evnen til å reise i tid og rom og forestille seg ting og undre rundt sin egen plass i verden. Men er vi voksne til stede for å gi dem ordforrådet de trenger?

– Når barn opplever at de har voksne rundt seg som tar følelsene dere på alvor, opplever de respekt og tilhørighet. For barns verden er mer enn spader i sandkassa og hva de liker på brødskiva, minner Svatun om.

Tilbakemeldingene fra barnehager som allerede har tatt i bruk boka, er gode.

«Tenkeboka er boka for voksne som ønsker å snakke om de viktige tingene på barns nivå», skriver en barnehagelærer.

«Boka er et godt redskap for å få barna på gli», skriver en annen.

«Ofte kan det være litt vanskelig å komme i gang med filosofisk samtale med små barn, men boka er god hjelp», er en annen tilbakemelding.

Belærer ikke barna

– Og det gjør ingenting om barna holder fast ved et tema i flere dager. Temaet kan vokse med barna og de kan bygge videre på tankene de gjorde seg i går.

– Hvordan går du fram for å skrive slik at barna forstår?

– Vel, for det første sitter ikke jeg som voksen og tenker at dette skal jeg jammen belære barna om. Jeg sitter gjerne i en barnehage med notatblokka og observerer, er flue på veggen. Utgangspunktet mitt er å være lyttende mens jeg hjelper til. Koster gulvet eller triller inn mat. Hva snakker barna om? Hva spør de om? Hva er de opptatte av? Jo, de snakker om rett og galt og vennskap. Jeg har skrevet bøker om det barn allerede er opptatte av, ikke om det jeg mener de bør være opptatte av, forklarer Svatun.

Brutalt ærlige

Akkurat det er viktig. Femåringer er nemlig et brutalt publikum. Der voksne er høflig lyttende og blir sittende selv om de kjeder seg, reiser barn seg opp og går om de ikke liker det du presenterer for dem.

Illustrasjonene er av Åshild Irgens. De klare strekene og enkle figurene står ikke i veien for budskapet i boka og gjør heller ikke sidene bråkene slik enkelte har en tendens til å gjøre. Man kan fint lese boka og la illustrasjonen være en dus bakgrunn for budskapet.

– Åshild har gjort det lett for barna å lese boka. Det er lett å tenke at med barn er det bare å pøse på med farger og effekter, nesten på tegneserienivå, men for barn er det viktig at øynene har et naturlig treffpunkt som ikke virker forstyrrende, mener Svatun.

Gode anmeldelser

Her er noen utdrag fra boka:

- Hva vil det egentlig si å være venner? Er alene det det samme som å være ensom? Er det greit å like og være alene?

- Er det mulig å få venner når en ikke snakker samme språk?

- Hva er bak stjernene?

Dette sier anmelderne om «Tenkeboka»:

"Nyttig, klokt, en bok som tar barn på alvor". Finn Stenstad i Tønsbergs Blad gir boka terningkast 5.

"Boka skaper et godt grunnlag for dialog og samtale, og som barnehagelærer og pedagogisk leder vil jeg bruke den når vi arbeider med ulike temaer i barnehagen." Kathrine M. Fagereng i Første steg.

"Ps Tenkeboka av Birte Svatun anbefales varmt!" mammadamen.com.

Les mer på forfatterens hjemmeside birtesvatun.com.

Powered by Labrador CMS