"Har du en praksisfortelling på lur, et refreng på en sang dere ofte synger, eller noe annet som binder sammen fellesskapet deres. Lær foreldrene eventuelle bevegelser på sangene", er ett av tipsene Kathrine Mathilde Fagereng gir i dette innlegget. Illustrasjonsfoto: Getty Images
Blogg
"Har du en praksisfortelling på lur, et refreng på en sang dere ofte synger, eller noe annet som binder sammen fellesskapet deres. Lær foreldrene eventuelle bevegelser på sangene", er ett av tipsene Kathrine Mathilde Fagereng gir i dette innlegget. Illustrasjonsfoto: Getty Images (alvarez)

Hvordan få foreldrene til å lese månedsskrivet?

Vi må kanskje begynne å tenke nytt for å få med oss foreldrene, skriver Kathrine Mathilde Fagereng, som står bak bloggen "Barnehagetanta".

  • Blogg

Det er en kjent problemstilling at foreldre ikke leser de månedlige skrivene som blir sendt fra barnehagen. Skrivene kan rett og slett bli for tunge og teorifylte, og da er det ikke disse tekstene foreldrene ender opp med å lese når de lander på sofaen etter en lang hverdag.

Gjennom ti år i feltet har jeg ofte fått spørsmål fra foreldre, som de kunne fått svar på i månedsskrivet. Som barnehagelærer bruker jeg og mine kolleger mye tid på disse skrivene, og da må vi kanskje begynne å tenke nytt for å få med oss foreldrene.

Noen tips

Eksempel på oppbygging av et månedsskriv (Pedagogisk fokus):

  • Start månedsskrivet med en kort evaluering av måneden som har gått.
  • Hva er planen for den kommende måneden?
  • Barnas avsnitt – skriv til barna. Hva har dere vært sammen om denne måneden? Har du en praksisfortelling på lur, et refreng på en sang dere ofte synger, eller noe annet som binder sammen fellesskapet deres. Lær foreldrene eventuelle bevegelser på sangene.
  • Utdyp noe faglig om f.eks leken, eller under en prosjekttittel. Unngå for mange henvisninger og tørr teori, skal du henvise så fatt deg kort. Det er også lov å stille noen tenke spørsmål ut til foreldrene.
  • Praktisk informasjon kan komme helt til slutt, lurt å tydeliggjøre viktige datoer og annet som foreldrene må huske på.

Fortell om hva vi er sammen om i barnehagen – OG hvorfor vi gjør som vi gjør.

Barnas avsnitt

Dette barnehageåret har jeg begynt å skrive til barna, et eget avsnitt hver måned som foreldrene kan lese for barna sine. Sangtekster de kan lære seg og synge for og med barna, humorfraser som vi deler sammen i hverdagen, og praksisfortellinger fra dagliglivet på basen. Barna kjenner seg igjen, og viser stor glede over å kunne dele det med foreldrene sine. Vi har også sett at barn som har startet senere i høst har fått med seg det vi har vært sammen om siden oppstart, og har på en måte vært en del av fellesskapet hjemme sammen med foreldrene sine.

Praksisfortellinger

Praksisfortellinger viser veien inn i hverdagen til barna, de kan være korte eller lange og går i dybden på enkelthendelser som skjer i løpet av dagen.

Jeg har også et stort fokus på praksisfortellinger (hverdagsfortellinger) i månedsskrivet pedagogisk fokus (som vi kaller det hos oss), i tilbakemeldinger til foreldrene og som refleksjonsnotat til avdelingsmøter/basemøter og evt. ledermøter.

Praksisfortellinger viser veien inn i hverdagen til barna, de kan være korte eller lange og går i dybden på enkelthendelser som skjer i løpet av dagen. Jeg mener personlig at praksisfortellinger fenger og forteller mer enn bilder, og er i tillegg mer personvernvennlig.

Har du noen andre gode råd til hvordan vi kan nå ut til foreldrene, så del gjerne i kommentarfeltet i bloggen min.

  • Katrine M. Fagereng står bak bloggen Barnehagetanta som hun har drevet siden 2012. Les flere av innleggene hennes her.

Debatt

Til toppen