Barnehagelærerstudent Chaymaa Ben Sliman er frustrert over at enkelte barnehagelærere ikke behandler sine underordnede med den respekten hun mener de fortjener. Foto: privat
Debatt
Barnehagelærerstudent Chaymaa Ben Sliman er frustrert over at enkelte barnehagelærere ikke behandler sine underordnede med den respekten hun mener de fortjener. Foto: privat

Barnehagelærer vs. barnehagemedarbeider

Hvorfor er det slik at noen barnehagelærere har en trang til å fortelle om at de har høyere utdanning og de har mer kunnskap - og at de må gjenta gang på gang hvem som er sjefen? spør student Chaymaa Ben Sliman.

  • Debatt

«Jeg er sjefen, og jeg bestemmer, jeg tar avgjørelser og du skal høre på meg, jeg skal fortelle deg hva du kan og ikke kan gjøre, fordi jeg er sjefen din…»

En barnehagelærer sa det.

En barnehagelærer skal jo motivere sine ansatte, lytte, veilede og skape en teamfølelse. Hvorfor er det slik at noen barnehagelærere har en trang til å fortelle om at de har høyere utdanning og de har mer kunnskap - og at de må gjenta gang på gang hvem som er sjefen?

Jeg er barnehagelærerstudent ved Oslo Met hvor jeg går tredje året, og her har vi masse fag som vi skal gjennom. Vi skal ha kompetanse i mye forskjellig, og blant annet har vi ledelse som fag. Dette innebærer masse kunnskap om hvordan vi skal være som ledere og hva våre arbeidsoppgaver er.

Ja, jeg forstår. Barnehagelærere har en lederrolle. De har ansvar, og de har arbeidsoppgaver de skal gå gjennom.  Men det som provoserer så innmari, er at mange av dem føler seg bedre enn fagarbeidere og assistenter.

En barnehagemedarbeider har en viktig stilling i barnehagen, og vi vet hva ped-lederens rolle er, vi er klar over deres rolle i barnehagene. Men har vi stoppet opp og tenkt litt på at barnehagemedarbeiderne tilbringer mer tid med barna enn en ped-lederen gjør?

Misforstå meg rett, jeg vet og jeg forstår at pedagogisk ledere har ansvar og har kompetansen til å ta avgjørelser.

Chaymaa Ben Sliman

Hvorfor blir barnehagemedarbeidere da undervurdert? Hva skjer med at alle ansatte også skal medvirke i sin arbeidshverdag?

Misforstå meg rett, jeg vet og jeg forstår at pedagogisk ledere har ansvar og har kompetansen til å ta avgjørelser. Men hvorfor skal man føle seg bedre enn barnehagemedarbeidere? Har vi noen gang stoppet og tenk litt på hvordan det påvirker motivasjonen når man ikke er med på planleggingen, når man ikke får brukt seg selv?

Det er mye en barnehagemedarbeider kan. Vi må løfte deres rolle, vi må grave opp deres gode sider og ferdigheter, og si tusen takk for den flotte jobben de gjør og for all tilstedeværelse og for all lek og gode samtaler de har med barna og foreldrene.

Vi må kunne sette pris på deres rolle og være stolte av alle medarbeiderne vi har.  Stole på dem - og ikke minst utfordre dem - for at de skal kunne være en del av planleggingen, være en del av arbeidsoppgavene og få kjenne på teamfølelsen.

Alle vet at du er pedagogisk leder, alle vet at du har tatt utdanning for å komme deg der du er, men jeg føler at mange glemmer at man en dag har en fersk og vært usikker.

Hvem er du som leder, og hvem ønsker du å være som leder?  Dette spørsmålet bør man stille seg selv.

Hilsen en frustrert student.

Debatt

Til toppen