Mandag var Tonje Brenna på sitt første barnehagebesøk som kunnskapsminister. Her snakker hun med barn og leder Máre Helander i den samiske barnehagen Cizáš i Oslo.

– Samiske barn skal få støtte til å bevare og utvikle sitt språk og sin kultur uavhengig av hvor i landet de bor

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) besøkte barna i den samiske barnehagen i Oslo i forbindelse med samisk språkuke.

Publisert Sist oppdatert

Mandag ettermiddag møtte den ferske statsråden barn og ansatte i den samiske barnehagen Cizáš på Tøyen. Dette var Brennas første barnehagebesøk etter at hun ble kunnskapsminister.

– Det er utrolig fint å komme hit og møte masse glade barn og dedikerte ansatte som gjør alt de kan både for at barna skal trives og for å utvikle samisk språk og kultur, sier statsråden til barnehage.no.

Sentrumsbarnehage

Kunnskapsministeren besøkte barnehagen i forbindelse med samisk språkuke.

Målet med den nasjonale språkuka er å løfte statusen til de samiske språkene, og øke kunnskapen om samiske språk og kultur i hele samfunnet.

Under besøket fortalte leder i barnehagen Máre Helander og pedagogisk leder Ruth Mari Hansen Brinis litt om hvordan de jobber med språk og hvordan de skal markere samisk språkuke.

Denne uka er det samisk språkuke.

– Ettersom vi er en urban bybarnehage, har vi valgt å ha to samiske språkuker. Samisk språk og kultur er naturlig med oss året rundt, men disse to ukene har vi ekstra fokus på klærne våre, tradisjonsmat, tradisjonsaktiviteter og eventyr. Vi skal blant annet røyke reinsdyrkjøtt og lage blodpannekaker. Vi ønsker å lære barna om de gamle måtene å bearbeide kjøttet på og hele prosessen rundt det. Alle barna – fra de yngste til de eldste – får medvirke, sier Helander til barnehage.no.

De neste to ukene vil de også ha fokus på de gamle samiske gudinnene Sáráhkká, Uksáhkká og Juoksáhkká, opplyser Helander.

– Vi har turt å begynne å forske litt på dem. Da jeg vokste opp husker jeg at det var veldig hysj, hysj. Man skulle ikke snakke om disse gudinnene fordi det var så skambelagt på grunn av fornorskningspolitikken. Nå har vi hentet frem igjen de ikoniske heltene våre og vil snakke med barna om hvilken funksjon de har i den samiske kulturen, forteller hun.

– Nå har vi hentet frem igjen de ikoniske heltene våre og vil snakke med barna om hvilken funksjon de har i den samiske kulturen, forteller Helander.

Utfordrende å rekruttere pedagoger

Helander syntes det var flott at Brenna la sitt første barnehagebesøk til den samiske barnehagen i Tøyenparken.

– Hva var ditt budskap til statsråden i dag?

– Mange samiske barn i storbyene møter et system bygget for norske barn med et norsk perspektiv. Det er derfor helt grunnleggende at samer selv er med på å utforme det pedagogiske innholdet i de samiske barnehagetilbudene i storbyene. Bybarnehager har andre utfordringer enn samiske barnehager i de samiske kjerneområdene, sier Helander.

– Å jobbe i en samisk barnehage handler om mer enn barnehage, det er samfunnsbygging, og samiske barnehager har en særegen plass i samfunnsbyggingen. Denne jobben kan ikke overlates til tilfeldighetene, legger hun til.

I forrige uke ble Beaiveálgu-erklæringen, den politiske plattformen til det nye sametingsrådet, lagt frem. I den forbindelse uttalte sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR) følgende til avisa iFinnmark (krever innlogging):

– Vi er i en desperat situasjon der ute når det gjelder samiske lærere og barnehagelærere. Det er uutholdelig at ungene ikke får de mulighetene de skal ha fra tidlig alder av. Her må vi legge inn en stor innsats.

– Opplever dere at det er utfordrende å få tak i samiske pedagoger?

– Det har vært veldig vanskelig for oss å rekruttere. Vi er i en god prosess, men det har vært utfordrende å få kvalifiserte samiske søkere til ledige barnehagelærerstillinger. Jeg understreket overfor statsråden at en storsatsing på å utdanne samiske barnehagelærere også i storbyene må til. Man må legge til rette for ordninger som gjør det mer attraktivt å søke seg til utdanningen. Her blir vi nødt til å tenke kreativt. I tillegg må samiske perspektiver i mye større grad inn i barnehagelærerutdanningene, sier Máre Helander.

– Utdanningsinstitusjonene må ta tak i dette. Og Sametinget er nødt til å jobbe tett opp mot utdanningsinstitusjonene for å bygge opp en ny generasjon samiske barnehagelærere, som også er tilgjengelige for oss her nede og ikke bare i nord. Det er et alarmerende behov for samiske barnehagelærere og strakstiltak må til, sier barnehagelederen.

– Det er utrolig fint å komme hit og møte masse glade barn og dedikerte ansatte, sier den ferske kunnskapsministeren.

Ønsker flere samiske barnehageplasser

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil bidra til å utdanne flere samisktalende lærere, barnehagelærere og helsearbeidere, og sikre nok samiske læremidler av tilfredsstillende kvalitet.

– Hvordan vil regjeringen sørge for at det utdannes flere samisktalende pedagoger?

– Å utdanne flere barnehagelærere er et viktig mål, rett og slett fordi det bidrar til å heve kompetansen. At det blir flere barnehagelærere, og flere barnehagelærere som snakker samisk og har kunnskap om samisk kultur, er også viktig. Akkurat hvordan vi skal klare å rekruttere enda flere med samisk bakgrunn til barnehagene, er noe jeg som statsråd må se nærmere på i tiden som kommer, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.

Den ferske regjeringen skriver også i sin politiske plattform at de vil øke antallet samiske barnehageplasser.

– Det nærmeste samiske barnehagetilbudet til denne barnehagen ligger i Trondheim. Bare i Oslo er det mange som har ganske lang reisevei til barnehagen hvis de bor på den andre siden av byen. Det å ha så mange samiske barnehageplasser at det oppleves som et naturlig valg for foreldre som ønsker det, på enda flere steder, er viktig, sier statsråden.

– Samiske barn skal få støtte til å bevare og utvikle sitt språk og sin kultur uavhengig hvor i landet de bor, derfor er det viktig å ha tilbud i barnehagen som understøtter det, legger Brenna til.

Powered by Labrador CMS