Ønsker å lære om norsk barnehage og skole: Fikk over 500 søkere til 100 plasser
Til høsten dobles antall plasser på den populære etterutdanningen.
Personer med pedagogisk utdanning fra utlandet har strømmet til kurset Innføring i norsk barnehage og skole. De fleste deltakerne har flyktningbakgrunn, og mange kommer fra Ukraina, opplyser OsloMet på sine nettsider.
Etterutdanningen, som barnehage.no tidligere har omtalt, gir kunnskap om norske barnehagers og skolers verdigrunnlag, deres organisering og rammene for pedagogisk arbeid og samhandling.
– Målet er at kursdeltakerne skal stille sterkere med tanke på å få seg jobb i en barnehage eller skole her, sa Marit Lunde i et intervju med barnehage.no i desember.
Hun er leder ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet, som står bak tilbudet.
Lunde understreket den gang at kurset også er åpent for personer med pedagogisk utdanning fra utlandet som allerede har fått seg jobb i norsk barnehage eller skole.
Over 500 søkere
Første kursrekke hadde oppstart i mars i år. Det var plass til rundt 100 deltakere – over fem ganger så mange søkte.
– Vi ble overrasket over den store interessen, men det viser at behovet for denne typen etterutdanning er stor. Vi dobler derfor antall plasser til høsten, uttaler Lunde i en artikkel publisert på OsloMets nettsider.
I september starter 200 nye deltakere fra hele landet på kurset. Det legges opp til to fysiske samlinger. Resten av undervisningen vil foregå digitalt.
Kurset er gratis og har en varighet på fire måneder. Undervisningen er på norsk, med støtte på ukrainsk. I tillegg vil de som har behov for det, få skriftlig tilrettelegging på engelsk.
– Lært mye
En av dem som tok kurset våren 2024 er ukrainske Olena Sarachan, som kom til Norge for litt over to år siden. Hun er utdannet engelsklærer og har 20 års erfaring fra ukrainsk skole. I dag jobber hun i en innføringsklasse på Hedrum skole i Larvik, med barn fra ulike land.
Sarachan er fornøyd med å ha fått en innføring i det som kjennetegner norsk barnehage og skole.
– Vi har lært mye om lovverk og rammeplaner. Kurset har hjulpet meg med å få struktur på den kunnskapen som jeg har fått mens jeg har jobbet i norsk skole, sier hun til OsloMet.
Marit Lunde ved NAFO peker i samme artikkel på at det er behov for kompetansen kursdeltakerne allerede besitter i barnehagene og skolene våre.
– Vi vet at mange kommuner har stort behov for personell med pedagogisk bakgrunn, som også snakker andre språk, sa hun til barnehage.no i desember.
Hun håper alle deltakerne som ikke allerede er i jobb, vil få seg jobb i enten barnehage, skole eller SFO.