DEBATT

– Vi må gjøre plass til leken, og vi må som voksne være med i leken.

– Er en barnehagedag til barns beste?

– Når rutinene tar over leken, er det på høy tid med en endring! skriver Solveig H. Tollefsen i Barnehagenett.

Publisert Sist oppdatert

Klokken er 06.45. Dørene låses opp, barn blir ønsket velkommen, stoler blir satt ned, kaffe blir satt over, håndklær skal henges opp, frokost skal klargjøres, telefonen ringer.

«Kan vi spille et spill?» Nei, ikke nå. Jeg har andre ting å ordne med.

«Kan vi male?» Nei, ikke nå. Vi skal snart spise.

«Kan vi lage hytte?» Nei, ikke nå. Vi må bruke bordene til frokosten.

Klokken er 09.00 og frokosten er godt i gang. Barna har kommet, og både store og små er klare for å møte dagen. Tre unger er ferdige med frokosten, mens resten fortsatt spiser.

«Kan vi leke med biler mens vi venter?» Nei, ikke nå. Vi skal straks ut.

«Kan vi kle på oss å gå ut?» Nei, ikke nå. Det må være med en voksen ut.

«Kan du bli med ut?» Nei, ikke nå. Jeg må rydde av etter frokosten.

Klokken er 10.00 og alle barn har kommet seg ut. Det yrer av barn, og det er godt med voksne ute.

«Kan du spille fotball med oss?» Nei, ikke nå. Jeg skal snart ha pause.

«Kan du gjøre det etterpå da?» Nei, det går ikke, da skal vi ha avdelingsmøte.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Nå svartmaler jeg, tenker du nok. Jeg er enig. Det finnes mange «ja» der ute også. Men, dette er en svart-hvitt-framstilling, som noen dager ikke er så langt fra sannheten. Det handler mye om logistikk i hverdagen. Vi driver en hverdag som fungerer som et tannhjul. Endrer vi tidspunkt for et møte eller en pause, må vi passe på at det passer på den andre siden av tannhjulet også. Noen kommer, andre går. Alt henger sammen.

Men, spørsmålet er om tannhjulet er riktig konstruert? Er det greit å si nei til ungene når de spør oss? Hvorfor er vi i barnehagen? Er det for å legge til rette for en god hverdag for barna, eller er det å delta i en god hverdag med barna?

Hvorfor har vi pedagoger i barnehagen? Det er fordi de skal være tilstede for og med barna. De skal legge til rette for en pedagogisk virksomhet, for og med barna. De innehar kunnskap som de skal dele med seg, for og med barna. De skal lede prosesser, og se etter læring, for og med barna. De skal også lage rutiner, men det er for og med barna.

Når rutinene tar over leken, er det på høy tid med en endring! Når improvisasjonen forsvinner så forsvinner også barns mulighet til medvirkning. Vi må gjøre plass til leken, og vi må som voksne være med i leken. Leken er den viktigste læringsarenaen barn har.

Klokken er 16.15 og det er få barn og få voksne igjen i barnehagen.

«Kan vi spille et spill?» Ikke nå. Barnehagen stenger snart, vi kan ikke dra fram flere leker. Du og Bastian kan gå og leke mens jeg rydder kjøkkenet…..

Les denne og flere meninger på bloggen Barnehagenett.

Powered by Labrador CMS