DEBATT

Bildene viser noe av aktivitetene som barna i Åsane gårds- og friluftsbarnehage var med på før de ble tvunget til å sette båten på land. Foto: Privat

Båtlivets magi i hverdagen vår

"Det er en egenverdi i det å dra til sjøen. Vi lærer i det som skjer, vi gir barna på Krabben førstehåndserfaring. Vi fremmer trivsel, allsidig utvikling og helse. Vi gir dem et grunnlag til å være robuste bergensere, til å bli velfungerende medborgere", skriver to ansatte i Åsane Gårds- og friluftsbarnehage.

Publisert

Vår barnehage har sommerstengt, og da vi startet opp igjen i august, klar for et nytt barnehageår, visste vi lite om at det skulle bli et annerledes år for barna våre. Båten ble plutselig revet bort fra oss.

Siden 2011 har det vært krav fra Sjørfartsdirektoratet om at alle som driver næringsvirksomhet må ha fritidsskippersertifikat. Nå, i 2018, skulle alle barnehager og leirskoler langs sjøen få napp i dette kravet. Hvorfor har ikke dette blitt fremkalt fra sjøfartsdirektoratet tidligere om dette er så viktig for sikkerheten rundt båtlivet? For hva er egentlig verdien i å drive med båt sammen med barn? Som vi ser det nå, så farliggjør vi noe som egentlig er så utrolig lærerikt for barna. Vi som jobber i barnehagen har fra rammeplanen (2017) et krav om å legge til rette for læring i ulike situasjoner og aktiviteter.

Maritim avdeling siden 2006

Krabben, heter vår maritime avdeling. Krabben åpnet i august 2006. Hege Eliassen har vært her siden august 2007 og har vært så heldig å få lov å være med å utvikle konseptet til det det har blitt. Konseptet vårt; maritimt, setter sitt preg på barna. Ifølge Sjøfartsdirektoratet er vi som barnehage en næringsvirksomhet. Det vi gjør er å fiske, sette krabbeteiner, rydde søppel på øyer og i havet og lære om sikkerhet.

Det hele starter om våren, etter påsken. Båten er på sjøen, og klar til vår bruk. Vi starter hjulet «på nytt». ALLE stropper på redningsvesten blir knyttet, klipsen klipses igjen, det er samling rundt «den røde boksen».

Sikkerheten i høysetet

Hege Eliassen og Grethe Vannes jobber i Åsane Gårds- og friluftsbarnehage. I dette innlegget setter de ord på verdien det har for barn å få bruke sjøen når de går i barnehagen.

Sikkerheten står hele tiden i høysetet. Rundt den røde boksen vår har vi tilsyn til alle til enhver tid. Her snakker vi om hva redningsvesten er god til, hva finnes på redningsvesten. Vi bruker Redningsselskapet sitt opplegg, om den lille fuglen Fjakse. Han behøver å lære seg sikkerhet ved sjøen, ved hjelp av sine venner.

Da båten står for tur, bruker vi mye tid på sikkerheten. Hvorfor gjør vi de ulike tingene vi gjør når vi skal ut på sjøen? Barna fabulerer og kommer med mange gode svar. Hva skjer om du reiser deg når båten er i fart? Når kan vi reise oss? Når kan vi kjøre fortere enn 5 knop?  Våre krabbebarn gir deg svaret.

Helt magisk

I Bergen er vi så heldige å kunne se alle årstidene, kanskje på én dag. Vi på Krabben er så heldige å se alle årstidene fra sjøen, og det er magisk. Hvilke fugler har kommet tilbake, hvem av disse fuglene ble igjen da vinteren kom? Hvem har svømmeføtter, og hvilke kan flyte oppå vannet? Fuglene finner mat i havet. En kråke f.eks, har ingen svømmeføtter, men fisker seg en rognkjeks innimellom tangen.

Spenning i hverdagen – hva finner vi på sjøen, hva ser vi på sjøen, hva skal vi ha med oss ut på sjøen? Vi fisker, vi må vente på tur, vi synger en sang om sjølivet. Vi samler søppel fra havet og øyer, vi setter krabbeteiner, vi samarbeider om å dra den opp. Vi kan se fiskens hjerte pumpe på land. Vi lærer om livet og døden. Vi bruker synet, lukten, vi føler. Vi KAN, og vi GJØR.

Barna får en tilhørighet ved å drive med vårt konsept. Vi skaper en kultur og et fellesskap i vår barnehage ved sjølivet vi har. Alle disse hverdagslige tingene er nå revet bort.

Han eldre mannen som vi møter hver gang vi er ute. Han fisker middag til konen sin og seg, han forteller villig hvilken fisk han har fått i dag. Kanskje vi er de eneste denne mannen møter denne dagen. Vi er høflige og hilser.

På sjøen lærer barna alt

Alle disse ulike aktivitetene, har en verdi. Det er en egenverdi i det å dra til sjøen. Vi lærer i det som skjer, vi gir barna på Krabben førstehåndserfaring. Vi fremmer trivsel, allsidig utvikling og helse. Vi gir dem et grunnlag til å være robuste bergensere, til å bli velfungerende medborgere. Det er disse som senere skal prege samfunnet. Hva skjer hvis vi da river bort all denne lærdommen som finnes på sjøen? Vi tar sjøen bort fra barna, vi sier at sjølivet er farlig. Men hva er det som er farlig med sjølivet?

På sjøen lærer barna alt. De utvikler språket, nye ord og uttrykk ved å sette ord på det som skjer både på sjøen og rundt sikkerheten. De opplever matglede ved å fange sin egen mat, de lærer hvor maten kommer fra. Koordinasjon ved å komme seg opp og ned i båten. Hal i og dra – krabbeteinen må opp, her jobbes det med grovmotorikk, og ikke glem balansen en må ha i båten da vi skal ha opp denne tunge teinen. Vi synger, og forteller om gamle skip som seiler forbi. Ved å plukke søppel får vi lære om bærekraftig utvikling.

Vi opplever naturens fire årstider ved sjøens magi. Dyr og dyreliv. Vi teller hvor mange fugler ser vi på skjæret, vi ser på formene som skapes i havet. Kanskje vi kan lage en bokstav i sjøen med båten. Vi møter den gamle mannen, og viser respekt for både ham og hverandre. Ikke minst utforsker vi nærmiljøet vårt. Så jeg spør igjen, er havet så farlig?

Revet bort

Barna får en tilhørighet ved å drive med vårt konsept. Vi skaper en kultur og et fellesskap i vår barnehage ved sjølivet vi har. Alle disse hverdagslige tingene er nå revet bort. Høsten er her, fuglene flyr sørover, makrellen trekker bort, krabbesesongen vår er på hell. Ingen barn på Krabben har fått vært ute og opplevd livet på sjøen denne høsten. Vi, barn og voksne, mangler høsten. Sammen.

Denne høsten er det ingen - verken barn eller voksen - som har sittet i båten vår og sagt: «i dag er det kaldere/ varmere enn forrige gang… Kan du huske den dagen vi kunne kjøre båt uten sokker og sko...?»

Vi har kurs og vet hva vi skal gjøre

Sjøfartsdirektoratet vil tenke på sikkerhet rundt oss voksne. Det er fullt forståelig. Vi som jobber på Krabben har livredningskurs og båtførerbevis. Med andre ord, faller et barn i sjøen, da har vi kurs og vet hva vi skal gjøre. Båtførerbevis = vi kan alt vi trenger å vite om det å kjøre en båt som går innaskjærs, og som du skal drive fritidsfiske med. Vi kan jobben vår. Vi holder oss maks 200 meter fra land, passer for vær og vind med tanke på bølger og praktiserer båtlivet i bukten vår. Båten suser av gårde i maks 10 knop. 

Til sjøfarsdirektoratet. Om det er noe dere skal eller kan endre på, så kan det være krav til praktisk kurs innen båtførersertifikatet.

Powered by Labrador CMS