KRONIKK

Et barn observerer et stankelbein som ble fanget på sensommeren. Legg merke til årenettet i vingene og køllen som er synlig bak venstre vinge. Køllene brukes til manøvrering.

Insekter får det til å dirre!

«Barns gledeshyl når de oppdager en brunsnegl og deres beundring av en meitemakk forteller meg at naturmøter har stor betydning» skriver førstelektor i naturfag, Sigve Ladstein.

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Hvordan skape forventning i en barnegruppe? Spør om de har lyst til å lete etter snegler og insekter. Hvorfor er det slik at insekter og smådyr kan få det til å dirre hos barn? Det er et spørsmål med mange svar.

Hvorfor er det viktig at jeg prioriterer de spennende, men irriterende smådyrene? Dette skal vi utforske.

Og, ja - oppfordringen er klar: Velg insekter og smådyr!

Magisk tiltrekning

Hvorfor bør jeg velge stankelbein og snegler? Fordi insekter og smådyr vekker fryd og fascinasjon, og naturopplevelser er et springbrett til flere pedagogiske aktiviteter. Biller, snegler og meitemark har med sitt spesielle utseende og artige adferd en magisk tiltrekning på barn.

Nærkontakt med smådyr i nærområdet kan bli starten på et brennende engasjement for dyr og natur. Det kan være synet av en hagesnegl som glir ubegripelig sakte på en kvist eller på utrolig vis forsvinner kontrollert inn i skallet sitt. Eller en glinsende sort løpebille som ikke unngår kvikke og uredde barn. Når du legger til rette for observasjon, og deltar i barns ustoppelige behov for å snakke om det de ser, så bidrar du til «at barna opplever og utforsker naturen og naturens mangfold» som er en målsetning i rammeplanen.

Utløser og forsterker tidligere minner

Etter 25 år i barnehagelærerutdannelsen, og erfaring fra mange naturfagsprosjekter i barnehager, er insekter, snegler og andre smådyr mine beste tips for å utløse nysgjerrighet, begeistring og skaperlyst. Barns gledeshyl når de oppdager en brunsnegl og deres beundring av en meitemakk forteller meg at naturmøter har stor betydning.

Naturopplevelser utløser og forsterker tidlige minner som omdannes til viktig erfaring med naturmangfoldet. Men, naturopplevelser kan også være av den trasige sorten. Møter med insekter og smådyr kan naturligvis vekke ubehagelige og vonde følelser. Disse opplevelsene blir også lagret i hjernen.

Naturmøter kan altså skape et hav av inntrykk. Ansatte i barnehager kan legge til rette for at alle barn får naturopplevelser som virvler opp følelser og uttrykk. Uttrykk som kan bli til fortellinger, kunst eller et skummelt dramastykke!

Dette barnet leitet iherdig etter smådyr og oppdaget blant annet en meitemark. Meitemarker ligger sjelden i ro og undersøkes med flere sanser.

Del av hverdagen

Hos mange barn er smådyr en naturlig del av hverdagen. Det er en annen grunn til å prioritere naturopplevelser med det som kryper, løper eller gjemmer seg. Natur og smådyr griper fatt i barn på en spesiell og veldig interessant måte. Forskjellig fra en del voksne, som kanskje ikke er så fascinerte og utholdne i sin utforskning av snegler og skrukketroll.

Barn kan ha et forhold til smådyr som er nært, sterkt og intenst. Meitemakken fins jo i jordskråningen og flere andre steder på lekeplassen. Og edderkopper og stankelbein kan barn enkelt oppdage på denne årstiden. Jeg tenker at dette kan være ganske naturlig for en del barn. Det er på en måte slik det skal være i barns verden. Ikke noe ekstraordinært.

Mikroblikk

Jeg har flere ganger observert at barn har en egen evne til å oppdage smådyr og oppmerksomheten er ofte rettet mot området rett ved føtter og hender. De har et mikroblikk for skrukketroll og andre smådyr, og en hurtighet og iver som kanskje er på topp i denne fasen av livet. Nysgjerrighet, impulsivitet og få motforestillinger gjør at mange barn blir oppslukt av smådyr. Ja, det kan skje helt av seg selv, men du kan være en døråpner for alle barn inn i insektenes utrolige verden.

Noen barn vil granske dyrene de fanger. Andre ser hurtig en mulighet til å leke med dyrene. Fantasi og innlevelse kan blandes med andre tanker hos barnet. Kanskje en drømmesituasjon, men egentlig ikke noe uvanlig for barns væremåte. Den glinsende løpebillen stimulerer på den måten en kaskade av følelser og tanker. Dine valg kan berike barns indre verden på en måte som er vanskelig å uttrykke med ord.

Støtte og stimulere

Det er spennende å reflektere over, og viktig å ta på alvor, at hos mange barn synes det å være en særlig åpning for å utforske smådyr. På egenhånd, ja, men i barnehagen har de ansatte et særlig ansvar for å støtte og stimulere barnas oppdagelser.

Nå er det tidlig høst. Forventningsfulle, snakkesalige, rolige og spente barn bringes til barnehagen. Til deg. Årsplanen skal iverksettes med meningsfullt og relevant innhold. I tråd med rammeplanen og kanskje inspirert av erfaringer fra tidligere år. Strålende! Men, kan barn virkelig dirre? Utenpå og innvendig? Få med en kollega og prøv!

Et stankelbein og en meitemark granskes i et terrarium. Hvorfor har stankelbeinet kun fire bein? Et barn kom med mose som skulle gjøre det bedre for dyrene.
Powered by Labrador CMS