KRONIKK

Arve Hansen, Svein Heddeland og Morten Halvorsen er kolleger ved universitetet i Agder, og sammen om mib-podden.

Når de små stemmene får snakke - innsiktene fra en podkast om menn i barnehage

I en medievirkelighet der de største podkastene dominerer lyttemarkedet, kan det være lett å overse de fåtallige stemmene. Men hva skjer når en smal podkast får rom til å undre, utforske og formidle?

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Podkasten Menn i barnehage har gjennom åtte episoder skapt et rom for faglig undring, personlig refleksjon og systemkritikk. Samtalene er ikke polert for algoritmer eller kommersielle hensyn – de er ekte, søkende og ofte overraskende. Dette gir innsikt som ikke nødvendigvis ville fått plass i større produksjoner. Episodene fungerer som en form for kvalitativ forskning, der erfaringer, refleksjoner og praksis flettes sammen til et helhetlig bilde av et fagfelt i endring.

Stemmer som ellers ikke blir hørt

Gjennom serien har vi møtt mannlige barnehagelærere, studenter, pionerer og praksislærere – mange av dem alene i sine miljøer. Vi har hørt om Vidar i Flekkefjord, som går i rosa kjole for å utfordre kjønnsstereotypier, og om Isak, som fant sin vei til yrket etter et ran på bensinstasjon. Vi har besøkt Hokus Pokus barnehage, der ni mannlige ansatte har skapt et miljø der menn ikke lenger oppleves som spesielle. Og nå i siste episode om farsstemmen til Tom, som er genuint opptatt av og bekymret for rammefaktorene for sine barn i barnehagen. Disse stemmene gir innsikt i hvordan kjønn, kultur og profesjonsidentitet forhandles i praksis – og hvordan fellesskap og rollemodeller kan være avgjørende.

Hva har vi hørt og lært så langt i mib-podden?

  • At kritisk masse av menn i barnehage gjør en forskjell – både faglig og sosialt. I miljøer med flere menn oppleves normalitet, mens ensomhet og oversynlighet preger de som står alene.
  • At indre motivasjon og fellesskap er avgjørende for gjennomstrømming i utdanning. Bevisste valg og støtte fra mannlige praksislærere gir trygghet og tilhørighet.
  • At likestilling ikke bare handler om tall, men om kultur, ledelse og bevissthet. Selv i kjønnsbalanserte miljøer lever stereotypier videre – og må aktivt utfordres.
  • At menn utfordrer og utvider omsorgsbegrepet – fra fysisk lek og herjelek til normkritikk og emosjonell tilstedeværelse. At organisasjonskultur og ledelse spiller en nøkkelrolle. Flat struktur og harmoni kan skape trygghet, men også hindre tydelighet og meningsskaping.

Et laboratorium for undring, innsikt og kunnskapsutvikling

Serien fungerer som et faglig laboratorium – en kvalitativ metode for å forstå et felt i endring og utvikling. Den bygger bro mellom forskning, praksis og personlig erfaring, og gir rom for å stille spørsmål som ikke har enkle svar. Den gir innsikt i hvordan menn opplever sin rolle i en kvinnedominert institusjon og et kvinnedominert yrke, og hvordan strukturelle og kulturelle forhold påvirker både rekruttering og trivsel. Podkasten inspirerer til videre forskning, og kan fungere som utgangspunkt for masteroppgaver og faglig utvikling.

En smal podkast som Menn i barnehage har verdi fordi den gir plass til det som ellers forsvinner i støyen. Den viser at det smale kan være dypt, og at faglig undring har en plass i offentligheten – også uten sponsorer, studio og store lyttertall. Kanskje er det nettopp her de viktigste samtalene skjer. Når menn i barnehage snakker om fellesskap, identitet og mot, snakker de også om samfunnet og fremtiden vi bygger for barna våre.

Powered by Labrador CMS