– Barna kommer med nye ideer hele tiden som vi kan bygge videre på, sier pedagogisk leder Joanna Szalek.

Endringer i lekemiljøet førte til mer felles lek og økt leselyst

«Dinoland» ble en stor suksess i Oltedal barnehage.

Publisert Sist oppdatert

I høst ønsket pedagogisk leder Joanna Szalek å gjøre noen endringer i det fysiske miljøet på avdelingen.

– Hele kommunen har jobbet med lekemiljø, og vi grublet litt på hva slags lekekroker vi skulle sette opp hos oss, forteller hun.

– Hvordan landet dere på dinosaurtemaet?

– Vi hadde nettopp fått en ny gutt på avdelingen som var veldig interessert i dinosaurer og hadde mye kunnskap om teamet. I tilvenningsperioden lånte vi derfor mange dinosaurbøker fra biblioteket slik at han kunne vise og fortelle videre til de andre barna.

Guttens interesse for dinosaurer smittet etter hvert over på hele avdelingen, og Szalek bestemte seg for å spille videre på dette.

Hun begynte så smått å gjøre den gamle konstruksjonslek-kroken om til «Dinoland».

– Mange ideer

Det startet med dinosaurfigurer i ulike størrelser, kunstige grønne planter i vinduene og grønne blader i papir hengende fra taket.

– Vi spurte også foreldrene om de kunne bidra med noe. De stilte opp med flere planter og noen kunstige juletrær. Etter hvert fikk vi en stor og fin «jungel», forteller Szalek.

Dinokroken ble en umiddelbar hit.

– Barna snakket bare om dinosaurer, og vi tenkte at vi ville ta det enda et steg videre, sier den pedagogiske lederen.

De lånte bøkene om Daniel og dinosaurene på biblioteket. I bokserien, som er skrevet av Lisa Bjärbo, har hovedpersonen Daniel en magisk koffert som gjør at han kan reise til dinosaurenes land.

– Vi laget en slik koffert og har lekt at vi har reist til Dinoland, akkurat som i bøkene, forteller Szalek.

Joanna Szalek, pedagogisk leder i Oltedal barnehage.

Økt leselyst

Det populære lekearealet er i stadig utvikling, opplyser den pedagogiske lederen.

– Barna kommer med nye ideer hele tiden som vi kan bygge videre på.

Blant annet har det blitt laget en Tyrannosaurus rex, en Triceratops og en hel Diplodocus-familie i papp, samt dinosauregg i trolldeig.

Dinosaurer har også preget mange av aktivitetene på avdelingen de siste månedene.

De har hatt kinodag og sett filmen Den gode dinosaur. De har spilt dinosaurbingo. Og de har laget sin egen dinosaursang.

– Av og til henger vi opp en pose med en liten overraskelse i dinokroken vår. Det kan være en quiz eller andre morsomme oppgaver, forteller Szalek.

Samtidig har det blitt lånt stadig flere dinosaurbøker fra biblioteket.

– Vi har hatt mange fine lesestunder i dinokroken vår.

– Faktisk har det aldri vært så stor interesse for lesing på avdelingen som nå. Vi leser om noe barna virkelig er interessert i. I tillegg til skjønnlitterære bøker har vi lånt mange faktabøker om perioden dinosaurene levde på jorda og om hvordan de døde. Barna har fått så mye kunnskap. Vi får stadig tilbakemeldinger fra foreldre om at de er imponert over hvor mye de kan om dinosaurer, sier den pedagogiske lederen.

Dinosaur-kroken til barnehagen.

Har gravd frem «fossiler»

Temaet diskuteres også ivrig ute i naturen:

– Når vi har vært på tur har barna lett etter spor etter dinosaurer.

Szalek forteller at de har snakket mye om paleontologi det siste året.

Når barna har ønsket mer informasjon om et bestemt tema, har de bedt de ansatte om å finne frem bøker som kan føre dem nærmere svarene. Slik har barna møtt på mange nye begreper, som de ansatte har forklart ytterligere gjennom lek.

For å vise hvordan palentologer jobber, ble det for eksempel laget en liten sandkasse på avdelingen hvor barna ved hjelp av malerkoster kan lete frem «dinosaurskjelett» og andre «fossiler» laget av gips.

– De synes det er veldig gøy å grave ut og rense disse, forteller den pedagogiske lederen.

I sandkassen kan barna grave ut «fossiler».

Fenger alle

– Hvordan har dinosaurprosjektet påvirket leken på avdelingen?

– Det har blitt mer lek på tvers av kjønn. Lekekroken er like populær blant gutter og jenter, og de aller fleste barna er innom der i løpet av dagen og leker sammen, forteller Szalek, og legger til:

– Alle dinosaurbøkene vi har lest, har blitt lest veldig mange ganger. Barna kan dem nesten utenat og de leker ofte ut handlingen i bøkene, for eksempel at en Diplodocus savner mammaen og pappaen sin.

– Utvikler språket

Oltedal barnehage ligger i Gjesdal kommune. Gjennom regional ordning for kompetanseutvikling har kommunen samarbeidet med Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger om å styrke språkarbeidet i kommunens barnehager.

Førstelektor i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Gunn Helen Ofstad, synes måten barnehagen har jobbet på er et eksempel på godt språkarbeid i praksis.

– Det Oltedal barnehage har gjort her, viser hvordan godt språkarbeid oppstår når de voksne i barnehagen skaper felles lekereferanser med barna gjennom bøker. Å sammen utvikle en så god innsikt i et tema, gjør at barna aktivt får brukt kunnskapen sin og utvikler språket samtidig, uttaler Ofstad i en artikkel publisert på uis.no.

Rød tråd

– Vi er veldig fornøyde med at vi fant et tema som har engasjert barnegruppa i så stor grad, og som gjorde det enkelt å knytte sammen lesing, lekemiljø og periodeplanen vår, sier Joanna Szalek.

Hun forteller at Dinoland vil bli stående så lenge temaet og lekekroken fenger.

Lekeområdet utviler seg stadig. her lager barna en T-Rex i papp.
Det er også laget en Triceratops, som det går an å gjemme seg under.
Powered by Labrador CMS