Forskere ved Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret, UiS, er i gang med en nasjonal spørreundersøkelse om lesing i barnehagen. Nå ber de barnehagelærere dele sin kunnskap.
Forskere ved Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret, UiS, er i gang med en nasjonal spørreundersøkelse om lesing i barnehagen. Nå ber de barnehagelærere dele sin kunnskap.

Hvordan leser dere i barnehagen?

Det vil forskere ved Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret, UiS, gjerne ha svar på.

Publisert

De er i gang med en nasjonal spørreundersøkelse om lesing i barnehagen, og ber nå barnehagelærere dele sin kunnskap.

Hvor ofte leser de voksne sammen med barna i norske barnehager? Når på dagen leser de? Hvordan bruker barnehager flerspråklige bøker? Har barnehagen digitale bøker, og hvordan brukes i så fall de? Hva legger personalet vekt på når de velger hvilke bøker de skal lese med barna?

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Professor Trude Hoel har i en årrekke vært kjent som en av de fremste fagpersonene innen språk og lesing i Norge. Som professor ved Lesesenteret er hun leder for flere store forskningsprosjekter, i tillegg til at hun underviser fremtidens pedagoger på barnehagelærerutdanningen ved UiS. Hun forteller at den typen kunnskap som de nå skal samle inn, er helt avgjørende for å sikre relevans og god kvalitet både i forskning og undervisning.</span>
Professor Trude Hoel har i en årrekke vært kjent som en av de fremste fagpersonene innen språk og lesing i Norge. Som professor ved Lesesenteret er hun leder for flere store forskningsprosjekter, i tillegg til at hun underviser fremtidens pedagoger på barnehagelærerutdanningen ved UiS. Hun forteller at den typen kunnskap som de nå skal samle inn, er helt avgjørende for å sikre relevans og god kvalitet både i forskning og undervisning.

Dette er noen spørsmål som professor Trude Hoel ved Lesesenteret og hennes forskerkolleger lenge har vært nysgjerrige på. Derfor sender de i disse dager ut en spørreundersøkelse til alle landets barnehager. Nå håper de så mange som mulig kan bidra med svar, kommer det fram i en pressemelding fra Universitetet i Stavanger.

– Vi som er forskere er helt avhengige av kunnskap fra barnehagefeltet. Vi er mye i kontakt med barnehager gjennom forskning, prosjekter og undervisning, men vi har lenge ønsket en storskala undersøkelse fra hele landet. Nå håper vi så mange som mulig kan hjelpe oss med å få den viktige informasjonen vi trenger, sier Hoel.

Spørreundersøkelsen sendes til barnehageeier, som så skal videresende til avdelingsleder. Undersøkelsen er digital, tar rundt 10 minutter, og svarene blir anonymisert. Det er lagt vekt på at undersøkelsen skal være en smal sak å gjennomføre i en travel barnehagehverdag, opplyser hun videre.

– Det er en ganske enkel undersøkelse, men den vil gi oss helt uvurderlig informasjon. Jeg håper alle avdelingsledere som leser dette, og som ikke har fått undersøkelsen fra sin barnehagestyrer, ber om å få den tilsendt – og at de tar seg tid til å svare, sier Hoel.

Hun forteller at hun gleder seg til å få svar fra norske barnehagelærere.

– Selv om vi er i jevn og tett kontakt med en rekke barnehager, trenger vi å få en helhetlig oversikt. Hva slags type lesing driver barnehagene med, hvor er det behov for mer kunnskap, og er det noen praksiser som kan videreutvikles? Jeg er utrolig glad for at vi endelig har fått mulighet til å gjennomføre en slik spørreundersøkelse, og jeg er ikke minst veldig spent på hvilke svar vi vil få.

Powered by Labrador CMS