DEBATT
Hvordan påvirker lav bemanning arbeidet med barn som trenger ekstra støtte?
«Vi ønsker oss muligheten til å kunne gjøre jobben vår i barnehagen på en forsvarlig måte» skriver barnehagelærerstudentene.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Noen barn har behov for ekstra støtte - i lek, i sosiale samspill, med språk, eller med motoriske utfordringer. Når disse barna ikke får den omsorgen og hjelpen de behøver, kan det hemme deres utvikling og læring.
Vi er spesielt bekymret for disse barna da de ofte er ekstra avhengige av gode rutiner og forutsigbare rammer for en trygg og stabil barnehagehverdag, og de kan ha spesielle behov knyttet til utviklingen sin både språklig og motorisk.
I praksis har vi observert at økt bemanning rundt barn som trenger ekstra støtte er avgjørende fordi det gir disse barna den individuelle oppmerksomheten og tilpassede hjelpen de har krav på og trenger for å utvikle seg på best mulig måte.
Bemanningen må økes
I dag er barnehageansatte en av gruppene med høyest sykefravær. Utfordringene med lav bemanning i barnehagen blir lav voksentetthet, mye kaos og lite struktur på rutinene i barnehagen. Ansatte er overarbeidet og stresset, de strekker ikke til.
Utdanningsforbundet påpeker at tilstrekkelig finansiering er avgjørende for å kunne rekruttere og beholde kvalifiserte ansatte. Med flere voksne til stede kan pedagogene lettere observere, identifisere og imøtekomme barnas behov, noe som fremmer barnas utvikling.
For å forbedre bemanningen i barnehager, er det slik vi ser det, flere tiltak som kan iverksettes. Først og fremst er det viktig å øke bevilgningene til barnehagesektoren. Dette innebærer å øke lønningene og tilby bedre arbeidsvilkår, noe som igjen vil bidra til at yrket blir mer attraktivt.
Rekruttering til yrket
Når bemanningen er lav, er det ofte vanskelig å gi nyutdannede tilstrekkelig veiledning og støtte. Dette bekymrer oss. Det kan føre til en negativ spiral der nyutdannede forlater yrket tidlig, noe som igjen påvirker rekrutteringen. For å tiltrekke flere til barnehagelærerutdanningen mener vi det må legges større vekt på å sikre gode arbeidsforhold i barnehagene, slik at vi som vurderer yrket ser på det som en bærekraftig og givende karrierevei.
Når vi studenter ser at yrkesaktive barnehagelærere sliter med å sikre at alle barn får den støtten de har behov for, kan det skape tvil om yrkets attraktivitet og fremtidsutsikter. Vi opplever at dårlig bemanning i barnehagen har en direkte negativ innvirkning på rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen. I vår tid som studenter har vi opplevd at flere har sluttet i studiene, og når det rapporteres om for høy arbeidsbelastning og utilstrekkelig støtte i barnehagene, opplever vi at det skapes et dårlig rykte for yrket.
Kan den kontinuerlige kampen mot underbemanning også svekke kvaliteten på barnehagelærerutdanningen? Vi undrer oss over muligheten for at ønsket om å få flere barnehagelærere ut i barnehagene, påvirker studieinstitusjonen i form av krav og oppfølging av studentene.
Potensielle søkere til studiet kan vegre seg for å søke seg til en utdanning som ser ut til å føre til stressende arbeidsforhold og lite tid til pedagogisk utvikling. Noe vi selv og medstudenter i utdanningen også har tenkt og følt på.
Vi ønsker oss muligheten til å kunne gjøre jobben vår i barnehagen på en forsvarlig måte, for barna og for oss selv og våre fremtidige kolleger.
Utfordringene med lav bemanning
I praksis har vi observert at når det ikke er nok ansatte på jobb, kan det være vanskelig for barna å få den oppmerksomheten de trenger for å trives.
Det er svært viktig for oss som studenter og snart ferdigutdannede barnehagelærere å få mulighet til å ivareta alle barn, selv under pressede omstendigheter. Og vi er redd for at enkeltbarn, og barn som har behov for ekstra støtte forsvinner under radaren.
Barn som trenger ekstra støtte kan ha vedtak som gjør at de har en voksen tett på seg et visst antall timer i uka, som en støttepedagog eller en spesialpedagog. Dette barnet og resten av barnegruppen blir ekstra sårbare hvis denne voksne er borte. Når den voksne ikke dukker opp grunnet for eksempel sykdom, vil det gjøre at kabalen for hverdagen ikke går opp. Vi har observert i praksis at det blir mer uro i barnegruppen når det er færre ansatte på jobb, og barnet eller barna som har behov for ekstra støtte må ha en av de andre ansatte tett på seg. Da det blir spesielt sårbart hvis det er andre barn som trenger ekstra støtte i barnegruppen.
Økt bemanning kan bidra til å skape et inkluderende miljø der alle barn føler seg trygge og verdsatt, samtidig som det reduserer risikoen for frustrasjon og utfordrende atferd hos barna. En bedre bemanning sikrer at hvert barn får muligheten til å blomstre i sitt eget tempo, noe som er viktig for deres utvikling.
Kompetanse og faglig utvikling
En annen tilnærming er å sette søkelys på kompetanse og utdanning for de ansatte i barnehagen. Ved å investere i opplæring og faglig utvikling, kan pedagoger bli bedre rustet til å håndtere utfordringer i hverdagen, noe som kan bidra til en mer stabil bemanning.
Vi mener også at myndighetene kan og burde innføre flere goder til ansatte som jobber aktivt med bemanning og kvalitet i barnehagen, for å motivere til det viktige arbeidet. Vi ser at det å sette inn tiltak som gjør at de ansatte får mulighet til mer faglig kompetanse og utvikling ofte gir mer motiverte og fornøyde ansatte, og de klarer å gi barna en mer forutsigbar hverdag. Med faglig utvikling får ansatte gode verktøy for å håndtere ulike utfordringer, som konflikthåndtering og støtte til barn som trenger ekstra støtte. Dette gjør at flere barn får et tryggere barnehagemiljø.
Samlet sett så mener vi at det er nødvendig med en helhetlig tilnærming som kombinerer økt finansiering, kompetanseheving og økt rekrutering for å sikre bedre bemanning i barnehager, noe som vil gagne både barna og de ansatte i barnehagen. Slik at man ikke risikerer at ansatte ønsker seg vekk fra barnehagen eller velger en annen yrkesretning.