Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø. Nå planlegges et ny, samlingsbasert barnehagelærerutdanning.
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø. Nå planlegges et ny, samlingsbasert barnehagelærerutdanning.

Planlegger ny barnehagelærerutdanning i nord

Universitetet i Tromsø (UiT) har planer om å opprette ny samlingsbasert barnehagelærerutdanning.

Publisert

Det er Harstad-politiker Einar Mustaparta (H) glad for. 

– Det er viktig, og ett skritt nærmere til at ansatte ved barnehager i Harstad-regionen kan ta den utdanningen de har hatt ønske om, sier han til Harstad Tidende (krever innlogging), som omtalte saken tidligere i sommer. 

Viserektor Kriss Rokkan Iversen ved UiT sier at dette var en etterlengtet utdanning å få til Harstad. 

–  Bakgrunnen til at vi nå jobber for å realisere en ny modell for samlingsbasert barnehagelærerutdanning ved UiT, er den nye bemanningsnormen for barnehager, som krever flere pedagogiske ledere ved hver barnehage, sier hun.

Oppstart vil etter planen være i 2020, med søknadsfrist 15. april 2020 - med forbehold om mange nok studenter, og at finansieringen er på plass.

Med nye regler for bemanning, merkes mangelen på kvalifisert personale i nord:

Mustaparta besøkte ifølge avisen en rekke barnehager i Harstad i februar og mars. Han var ikke fornøyd med at så mange som 11 av barnehagene mangler pedagogisk personell, og må drive på dispensasjon for å oppfylle barnehagenormen. Dette er fullt mulig å avhjelpe med et lokalt studietilbud, mener han. 

– At flere blir utdannet som barnehagelærer, styrker barnehagene, sier Mustaparta, som nylig utfordret UiT på å opprette et slikt studie.

– Etterspørsel av utdanningstilbud innen felt som helse og omsorg og pedagogisk kompetanse, er generelt stor i hele landsdelen. Vi er derfor glade for at vi nå forhåpentlig lykkes i å gi dette tilbudet til fremtidige studenter i Harstad, i håp om å få flere barnehagelærerutdannede i regionen, sier Iversen, som mener opprettelsen av studiet også vil ha flere positive ringvirkninger.

– Denne modellen kan gi spennende samarbeidsmuligheter innen både utdanning og forskning mellom Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved campus Harstad.

Powered by Labrador CMS