Barn fra Epleskogen barnehage er på besøk på Sjøholmen barnekunstsenter. Her lager de figurer i leire.
Barn fra Epleskogen barnehage er på besøk på Sjøholmen barnekunstsenter. Her lager de figurer i leire. (Foto: Silje Wiken Sandgrind )

– Vi vil skape en generasjon kreative barn

– Ikke vær opptatt av at det som lages skal se «fint» ut. Sett noen rammer for aktiviteten og gi barna frie tøyler innenfor disse, sier Mette Torstensen ved Sjøholmen barnekunstsenter. Se hennes tips til kreative aktiviteter dere kan gjøre i barnehagen nederst i saken!

For ett år siden åpnet dørene til Sjøholmen barnekunstsenter i Sandvika like utenfor Oslo.

Til den hvite villaen fra 1890 kan barnehagebarn, skolebarn og barnefamilier komme for å delta i diverse kreative aktiviteter, oppleve undervannsutstillingen laget av kunstneren Jason Taylor og besøke «sanseloftet» - en utstilling som bugner av farger, lukt, lyd og lys.

– De siste ti-femten årene har jeg observert at det mangler et slags mellomrom for barn og kunstformidling, sier Mette Torstensen, som er utdannet kunsthistoriker og har en fortid som redaktør i kunstbransjen.

Slik fikk hun ideen om å starte et barnekunstsenter. I dag er Torstensen faglig ansvarlig for senteret som hun driver sammen med Bjørg Thorhallsdottir og Kristine Lie Fjørstad.

Mette Torstensen er utdannet kunsthistoriker og faglig ansvarlig for Sjøholmen barnekunstsenter. Foto: Silje Wiken Sandgrind

– I Norge har man hatt en museal, pedagogisk kunstformidling som er litt ovenfra og ned og veldig verkstedbasert. Innholdet har egentlig ikke endret seg noe særlig de siste par tiårene. I Danmark og Sverige føler jeg at man har kommet et hakk videre. I danske Odense har man for eksempel i 30 år laget sanseutstillinger for barn, forteller hun.

Absorbere kunsten

En utstilling som appellerer til sansene er nettopp det barna får oppleve når de går opp de 36 trappetrinnene til sanseloftet i toppen av den gamle villaen som nå huser Sjøholmen barnekunstsenter.

– Istedenfor å lære barna teori, må de absorbere kunsten. Vi bygger mer på kreativitet enn på fine art. Det vi ønsker er å gi barna en kreativ opplevelse, så de kan stimuleres til å oppleve kunst på en annen måte, sier Torstensen.

Hun forteller at hvert av de ni rommene i sanseutstillingen har kunsthistoriske referanser og at rommene også har en filosofisk dimensjon.

– De skal sette i gang noen tanker om hvem du er, hva du gjør her i verden og hvordan du har det, sier Torstensen som har laget utstillingen sammen med kunstnerkollega Bjørg Thorhallsdottir.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sanseloftet bugner av farger, materialer, lyd og lys. Foto: Silje Wiken Sandgrind

– Kreativitet er viktig

Nylig la regjeringen frem en strategi for å styrke estetiske og praktiske arbeidsformer i barnehagen og skolen. Regjeringen vil blant annet at barnehagelærere skal få utvidet sin praktiske og estetiske fagkompetanse gjennom videreutdanning.

Torstensen synes det er bra at det settes mer fokus på de estetiske fagene. Hun mener det er viktig at barn får bred erfaring med estetiske og kreative prosesser.

– Dessverre har de estetiske fagene blitt nedprioritert både i barnehagen og i skolen. Jeg frykter at barn blir mindre og mindre kreative, sier hun.

– Om 30 år trenger vi kreativitet, og det er noe man kan trene opp. Vi trenger noen som tenker utenfor boksen. Det å kunne improvisere, finne nye løsninger og være kreativ blir viktig for morgendagens voksne. Det er det som skiller oss fra maskiner, så dette må barna få erfaring med fra de er små, legger hun til.

Frie tøyler

I tillegg til å invitere barn med på kunstneriske aktiviteter i barnekunstsenteret, drar Torstensen ofte ut til barnehager for å gi dem ideer til hvordan de kan jobbe med estetiske fag.

Fra sanseloftet til Sjøholmen barnekunstsenter. Foto: Silje Wiken Sandgrind

– Jeg er opptatt av å gi barna litt frie tøyler, og glede og kreativitet skal alltid stå i sentrum, sier hun.

Torstensen mener man ikke bør være opptatt av at det som lages skal se fint ut.

– Jeg vet det finnes noen voksne som går inn og justerer barnas prosjekter for at resultatet skal se fint og ordentlig ut, men kunsten trenger ikke være pen. Når jeg gir barn i oppgave å male et stygt og et vakkert bilde, synes de det er aller morsomst å male det stygge bildet. Sett noen rammer for aktiviteten og gi barna frie tøyler innenfor disse rammene, råder hun.

Her er fire tips fra Torstensen til aktiviteter dere kan gjøre i barnehagen:

1. Sanserom: Har dere mulighet til det, bør dere lage et sanserom i barnehagen, anbefaler Torstensen.

– Her kan barna være med på alt fra å tegne med kritt på veggene i en periode, til å lage morsomme ting av foam clay som kan henges opp og enkelt tas ned igjen. Rommet kan bli som en installasjon som barna er med på å lage. Man kan bruke enkle midler og materialer, for eksempel male med oppvaskbørster, sier hun.

2. Tegne raskt: Barna bytter på å stå modell i rare stillinger. De andre barna får ett minutt til å tegne kroppen og posisjonen til barnet som står modell.

3. Tegne i blinde: Ha bind for øynene og tegn på store ark på gulvet.

– Man kan tegne til musikk som representerer ulike følelser, trist musikk og glad musikk, råder Torstensen.

4. Finn inspirasjon på Internett: Torstensen liker å hente inspirasjon fra kunsthistorien når hun skal ha aktiviteter sammen med barn. Og man trenger ikke være ekspert på kunst for å gjøre det, understreker hun.

– Hvis vi for eksempel skal lage «land art» søker jeg det opp på Internett og viser barna masse bilder av denne typen kunst. Deretter går vi ut og lager land art av ting vi finner i naturen. Da får man en helt annen ramme rundt aktiviteten. Man kan gjøre det samme hvis man vil jobbe med kubisme. Da kan man først se på bilder av kubistisk kunst og deretter lage figurer i Lego inspirert av bildene. Informasjonen man trenger finnes på nett, sier Torstensen.

– Barn er veldig visuelle. Det er bare å vise dem noen bilder og så får de ofte med en gang noen spennende ideer til hva de kan gjøre, sier hun.

Debatt

Til toppen