×
Annonsørinnhold fra Gyldendal
«Jeg blir alltid veldig glad når jeg hører hvor mange barnehager bruker veiledningsheftet og aktivitetsheftene,» sier Janne Hals.
«Jeg blir alltid veldig glad når jeg hører hvor mange barnehager bruker veiledningsheftet og aktivitetsheftene,» sier Janne Hals.

- Her kan 5-åringene utforske, skape og lære!

«Ideen kom fordi vi savnet et opplegg i barnehagen som var skreddersydd for skolestarterne, og som samtidig var forankret i Rammeplanen. Tanken var å lage noe som kunne brukes uten at det var behov for formell kursing, og som ikke stilte krav til utdanning. Hele personalet skal kunne bruke det,» sier Janne Hals, forfatter av Trampolineheftene.

  • Dette er en annonse. Redaktørene i Barnehage.no er ikke involvert i produksjonen.

Janne har jobbet i barnehage i 15 år og har hatt forskjellige roller, blant dem pedagogisk leder og styrer. De siste årene har hun jobbet mest med 5-åringene, og opplevde at det var en utfordring med for lite pedagogisk tilpasset materiell til denne aldersgruppen. I denne artikkelen forteller hun hvordan hun selv har brukt Trampoline sammen med 5 åringene.

«Trampoline gir inspirasjon, konkrete aktivitetsforlag, men også fleksibilitet. Man kan være trygg på at alt er forankret i rammeplanen, uten at man trenger kursing for å ta i bruk heftet. Det legges opp til undring, forskning og aktiviteter,» forklarer Janne.

Trampoline er videreutviklet etter tilbakemeldinger fra barnehageansatte og, viktigst av alt, revidert etter den nye rammeplanen av 2017. Trampoline består av veiledningshefte for de ansatte, aktivitetshefter for barna, og nettressursen Salaby Barnehage.

Støtte til deg som voksen

«Mitt beste tips er å bruke veiledningshefte aller mest, og jobbe med hvert enkelt tema grundig før barna setter i gang med aktivitetsheftene.» sier Janne. For de voksne i barnehagen, kan Trampolines veiledningshefte gi en trygghet.

«Jeg har brukt det som en inngang til hvert tema, hvor de ulike forslagene under hvert tema har vært innholdet i enten samling, planlagte aktiviteter, eller lesestunder. På den måten har barna blitt godt kjent med hvert tema, og lært de ulike begrepene. Det er viktig at barna opplever mestring når aktivitetsheftene tas i bruk, derfor må man jobbe godt med temaene først. I min avdeling ble veiledningsheftene brukt som grunnlag til planlegging av hvert tema.»

I Trampoline veiledningshefte får du blant annet tips til samtalespørsmål for å snakke med barna om myldrebildene. På nettsidene til Salaby Barnehage kan du i tillegg vise bildene stort på skjerm, eller se en liten fortelling til tema sammen med barna.

Trampoline er en del av Salaby Barnehage, som er et digitalt univers for alle aldersgruppene i barnehagen. Barna kan hjelpe Trampoline gjennom lystbetonte småspill og aktiviteter. Oppgavene er knyttet til sentrale tema innenfor aktivitetsheftet, og tar ulikhetene i barnas alder og utvikling på alvor. Du som voksen finner i tillegg egne ressurser på Salaby Barnehage, som temapakker for å snakke med barna om vanskelige tema.

«Her har det foregått en utvikling i barnehagen, og digitalt verktøy brukes i større grad nå enn før,» konstaterer Janne Hals.

Stolthet og følelse av mestring hos barna

Å starte på skolen er for mange knyttet til forventning og sommerfugler i magen.
«Denne gruppen er sugne på nye opplevelser og de vil gjerne gjøre ting som ligner litt på skolen. Dessuten skal de være forberedt til den nye hverdagen som møter dem når sommerferien er overstått etter siste barnehageåret.» sier Janne, og fortsetter:
«Barna liker veldig godt å få med seg noe hjem for å vise frem. De viser stolthet og liker følelsen av mestring.»

De nye heftene er tegnet helt på nytt, og barna kan følge historien om Trampoline fra hjemme ved frokostbordet, og ut på tur i den store verden.

Vil du bli bedre kjent med Trampoline og Salaby Barnehage?
Bestill et gratis prøveeksemplar til din barnehage her, eller bestill gratis prøvetilgang til Salaby Barnehage her. Du kan også bestille ved å sende en epost til salggu@gyldendal.no

Les mer på:
Salaby barnehage

Til toppen