Hopp til innhold

Leder for Pedagogstudentene, Hedda Eia Vestad.

Foto: Jonas Ohlgren Østvik

STATSBUDSJETTET: Savner satsing på utdanning og veiledning

Pedagogstudentene savner satsing på barnehagelærerutdanning og veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole i statsbudsjettet.

Av: Pedagogstudentene Hedda Eia Vestad
12.10.2017

– Vi er skuffet over at dette ikke prioriteres av en regjering som flagger høyt at de satser på tidlig innsats og kunnskapsutvikling, sier leder av Pedagogstudentene Hedda Eia Vestad, i en pressemelding.

– Vi vet at kompetanse i barnehagen er viktig for kvalitet i tilbudet. For å fremme kvaliteten i barnehagen, er det avgjørende at regjeringen prioriterer å satse på barnehagelærerutdanningen, sier Vestad.

– Regjeringen sier at de prioriterer tidlig innsats, og Pedagogstudentene er derfor skuffet over at de ikke prioriterer barnehagelærerutdanningen i sitt statsbudsjett.

Hun mener at Regjeringen ikke følger opp med bevilgninger for å oppfylle Stortingets enstemmige vedtak om å «utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere som ivaretar at alle nytilsatte omfattes av ordningen».

– Vi mener ressurser er en viktig forutsetning for at skole- og barnehageeier skal kunne realisere stortingsvedtaket. Veiledning av nyutdannede viktig for å utvikle lærerprofesjonen, beholde gode lærere og sikrer en trygghet for barn, elever og foreldre, sier Vestad.

– For skolens og barnehagens beste, burde derfor regjeringen følge opp vedtaket fra Stortinget som er tydelig på at alle nyutdannede skal få veiledning, avslutter Vestad.

Les hele budsjettet her.

Del din mening om statsbudsjettet i kommentarfeltet under eller send til oss på red@barnehage.no.

comments powered by Disqus

På forsiden