24 kommentarer
Nå er det bare å kjøre løpet helt ut! Private barnehage eiere må nå ta ansvar for å tenke langsiktig på ansvaret de har for arbeidsplassene og barnehageplassene som de har skapt.
Dette handler om kvalitet for barn,foreldre og ansatte inn i framtiden.
Stå på!
Linda Øygarden,Arendal
(
08.05.2009 kl. 09:49
)
Nå må de partiene som har en sosialistisk og rødgrønn profil forstå at forskjellsbehandling av barn ikke er akseptabelt. Det er ikke greit at de ansatte i min private barnehage må arbeide mer og ha flere barn pr. ansatt enn i nabo barnehagen som er kommunal pga dagens forskjellsbehandling. De ansatte i private barnehager slites ut, og vi er redd for at det rammer kvaliteten på barnehagetilbudet vårt over tid. Det værste som kan skje er om barnehagen blir nedlagt. Vi foreldre ser hvor slitne de ansatte er av å kjempe for å få de lovmessige pengene sine fra kommunen knyttet til dagens §14. De ansatte vil ha fokus på ungene våre å kvaliteten på innholdet i barnehagen, ikke krangle med tilsynsmyndighetens sin om penger. Det blir ustemning av slikt. Jeg vet at vår barnehageeier heller vil legge ned enn å drive en barnehage med dårlig kvalitet på innhold. Jeg er redd denne politikken vil føre til at de gode barnehagene over tid forsvinner, og vi foreldre må stri med et dårlig og dyrt kommunalt tilbud. Ikke rør dagens lovverk, det er bra nok!
Mor 3 barn i privat barnehage.
(
08.05.2009 kl. 10:03
)
Nå må regjeringen ta ansvar for å økonomisk likebehandle alle barnehagebarn.
Vi finner oss ikke i at barna våre får vesentlig mindre enn barn i kommunale barnehager.
Det legges ned ett vannvittig dugnadsarbeid fra engasjerte eiere og foreldre.
Hvor lenge dette engasjemange holder er uvisst!
Eierne hos oss vil ikke drive barnehage som ikke er av god kvalitet,nettopp med tanke på barna.
Ære være dem for det.
Nå må de rødgrønne ta ansvar å rydde opp i egen politikk!
Vi ønsker ikke kommunal barnehage, vi ønsker å velge det beste, til beste for vårt barn!
mor til et barn i privat barnehage
(
08.05.2009 kl. 11:50
)
Våkn opp politikere!
Vi ønsker et mangfold og valgfrihet for å kunne velge det vi synes er best for våre barn.
Jeg er helt enig med dere andre.
Støtter de private eierne og skjønner at det må kraftigere virkemidler til for at politikerne skal våkne.
Steng barnehagene å marker hva dette virkelig kan føre til, før den rødgrønne regjeringen raserer hele det private barnehagemarkedet.
Vi ønsker høy kvalitet og valgfrihet som foreldre!
frustrert mor
(
08.05.2009 kl. 12:02
)
Dette støtter vi fullt ut!
Stå på!
mor som vil ha kvalitet!
(
10.05.2009 kl. 23:09
)
Det er utrolig at man skal kjempe for likebehandling i 2009. En kamp mot forskjellsbehandling av barn, like muligheter for alle barn, like lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i private og kommunale barnehager ! Barn og ansatte i private og kommunale barnehager trenger kvalitet, forutsibarhet og nyrekrutering.Vi er en sektor med store voksesmerter og stor mangel på kvalifisert arbeidskraft. Hvis vi skal lykkes med å opprettholde en god kvalitet i sektoren må vi stå sammen, vi må slå ring rundt §14 i barnehageloven for å sikre mangfold, kvalitet og forutsigbarhet i barnehagesektoren. Steng barnehagene 19.mai og la oss vise regjering oglokalpolitikere at vi ikke akspterer at barn skal forskjellsbehandles i en kommune.
Inger Lise Wølner
(
11.05.2009 kl. 08:39
)
Å ramme alle bedrifteseiere og ledere i norske bedrifter tror jeg ikke løser problemet. Kommuneansatte har vanligvis barna sine i kommunale barnehager og arbeidsgiveren (kommunene) vil derfor ikke merke så mye til denne aksjonen.Tror heller det skal fokuseres på hvor mange barnehageplasser som dekkes av private barnehager, hva en privat barnehageplass koster en kommune kontra en kommunal plass og hva scenariet i Norge ville blitt med tanke på full barnehagedekning hvis f.eks. 40 % av de private barnehagene måtte stenge pga manglende midler til videre drift. Det er tallknusere som må på banen for å overbevise og det besitter vel PBL.
Hva oppnåes med å stenge??
(
11.05.2009 kl. 13:08
)
Det feil å tro at kommuneansatte har barn i kommunalebarnehager, hvorfor skulle det være slik? Det er ikke Kommuneadministrasjonen som vil forskjellsbehandle barn, det er politikerne fra SV og AP som vil dette. 54% av barnehagene i landet private. Sreiken er en protest fra oss foreldre og ansatte som mener at barnehageloven §14 skal bestå.
Barnehageansatt og mor til barn i privat og kommunal bhg
(
11.05.2009 kl. 16:22
)
Full støtte til Private Barnehagers Landsforbund. Det er klart barn i kommunale og private barnehager skal likebehandles. Full støtte til foreldreaksjonen.
Bestefar
(
11.05.2009 kl. 16:41
)
kanskje det e det som skjer ?
Lisa di
(
12.05.2009 kl. 09:40
)
Jeg tror desverre at å stenge barnehagene bare blir ris til egen bak. For foreldre som ikke sitter med hele bildet av situasjonen, blir det kun stress og vanskeligheter. PBL burde legge fram saken uten å ramme foreldrene,det gir heller et dårlig rykte for de private barnehagene. Det har vært snakk om dette i media nå, og jeg har overhørt foreldre si at de gudskjelov har ungene i kommunal barnehage.. Jeg er styrer i privat barnehage, med tre barn i privat barnehage, så jeg ser at hvor vannvittig lovforslaget er. Men denne aksjonen støtter jeg allikevel ikke.
Styrer og 3-barns mor i privat barnehage
(
12.05.2009 kl. 10:39
)
Til styrer og 3-barns mor
Jeg støtter deg i dine synspunkter. Dette er ikke den måten jeg ønsker at vår barnehage skal fremstå på.
Styrer
(
12.05.2009 kl. 11:20
)
Til de to siste vil jeg si at dette går langt utover hvordan deres barnehage skal fremstå. Dette dreier seg om en mulig fremtid for os alle i barnehagesektoren, både eiere, ansatte og foreldre/barn.
PBL har jobbet med politiske og demokratiske virkemidler over mange år, men til ingen nytte. Regjeringen har allerede tatt stilling til utfallet, uavhengig av alle våre "snille" aksjoner. Barnehagesektoren er en utrolig tolerant og føyelig sektor, vi roper ikke høyt, men tilpasser oss og får det til.
Hadde det vært sånn at vi brukte streik til stadighet ville jeg støttet deres synspunkt, men dette er faktisk første gang vi tar i bruk dette virkelmiddelet. Og det er fordi det nå er nødvendig. En kan si at det rammer en tredjepart, ja, men er det ikke dem som rammes dersom regjeringens forslag blir gjenomført også?
Så til alle der ute i barnehagenorge, Støtt opp om PBL's initiativ og bidra til å bevare kvalitet, mangfold og tryghet i bransjen. Foreldrene har stor forståelse for dette om vi gir dem god informasjon.
Åge PEttersen Askeladden Barnehage, Arendal
(
12.05.2009 kl. 14:14
)
Regjeringen kan stoppe denne aksjonen. De kan gå ut og signalisere at de vil vedta at §14 i barnehageloven skal bestå. Det er AP og SV som sier NEI til likebehandling av barn i dag.Siden de sitter i regjering og representerer flertallet på Stortinget er de som svikter oss dersom §14 fjernes. Dagens finansieringssystem gir en hvis trygghet og en hvis forutsigbarhet. Nå er vi redde! Vi er redde for arbeidsplassene våre, vi er redde for kvaliteten i sektoren, Vi er redd for at barnehageeiere velger å legge ned barnehager fordi det ikke lenger er grunnlag for videre drift. GI OSS FORUTSIGBARHET OG TRYGGHET, IKKE TULL MED KVALITETEN PÅ BARNEHAGETILBUDET VÅRT.
Anine
(
12.05.2009 kl. 17:02
)
Jeg synes det er trist av de som ikke støtter opp om denne aksjonen. Den eneste måten som "enkle barnehagefolk" og barna i private barnehager kan få den oppmerksomheten de fortjener er en slik aksjon. Vi ønsker jo ikke at dette skal gå ut over foreldrene, men når ingenting annet funker???? mediaoppstuss vil vi ha.Hvis ikke kommer vi ikke skrittet videre, å bli hørt..
oppgitt mor og barnehageansatt
(
12.05.2009 kl. 21:31
)
Stå på og aksjoner!
Hvilke argumenter skal regjeringen bruke når antallet barn som ikke for plass i barnehagene blir et faktum? De har jo gang på gang presisert at de private barnehagene er et flott supplement til nettopp å få full barnehagedekning. Til de som er redd for at en halv dags streik skal være ødeleddende, er det bare å si, ja, hva dersom dette forslaget gåt i gjennom. Da vil det være ødeleggende for mange over tid. Nei, i en slik sak som denne er det viktig at det reageres og da med kraftig lut. Dette er første gang PBL gjør noe slikt, så de som har barn i private barnehager trenger ikke å engste seg så altfor mye.
Lykke til med aksjon og at det må bli et positivt resultat av dette!
Bestemor på 63 år
(
13.05.2009 kl. 10:54
)
Det vises stor forståelse fra foreldrene, det er først nå det går opp for mange hva det egentlig dreier seg om!
Her er det bare å stå på! Det er ikke slik at jobben blir gjort, jobben må gjøres!
Jeg anbefaler alle å stenge barnehagene!
Det er mitt håp for barn /foreldre å ansatte at denne halve dagen skal gi seg utslag i et positivt stortingsvedtak 2.juni.
Linda Øygarden,Arendal
(
14.05.2009 kl. 00:40
)
Det er et helt vanvittig forslag fra regjeringen dette her - det er ikke til å tro at SV kommer til å stå bak dette...KRistin Halvorsen har vel hodet fullt i finanskrisa og gir vel blanke i å stå på for å forsatt sikre likeverdig behandling av privat og offentlig barnehagesektor. Jeg er derimot uenig at barnehagene skal stenge bhg 19.mai av den grunn at dette blir en politisk demonstrasjon og står det i noen vedtekter at eiere/styrer kan stenge bhg for å gå til politisk aksjon?? kanskje et like godt virkemiddel itillegg til et kjempe mediakjør er at hver eneste av de private bgh sender et lass med tegninger inn til regjeringen med spm om hva de tenker i fremtiden og den økonomiske situasjonen for disse og fremtidens barn i priv.bhg.
Mor til 2 barn i privat bhg, selv ped.leder i kommunal bhg!
(
14.05.2009 kl. 13:27
)
Intensjonen med aksjonen er god, men at den kommer til å ha politisk sprengkraft har jeg ingen tro på. Å stenge barnehagen med en ukes varsel er mildt sagt dårlig planlegging fra aksjonskomiteens side. Mange av oss foreldre må ta fri uten lønn, og det gjør vi gjerne, men da må det komme litt mer informasjon ut i forkant enn en videresendt epost fra PBL! Uten foreldrenes støtte har denne aksjonen null verdi.
Mor til 2 barn i privat barnehage
(
15.05.2009 kl. 07:40
)
Finansiering av private barnehager er en viktig sak og at det er vanskelig å se noen god grunn til forskjellsbehandlingen av offentlige og private barnehager når det gjelder finansiering.
Jeg ser også faren for at overføring av ansvaret til den enkelte kommune vil kunne øke forskjeller mellom kommunene. Men er det noen grunn til å tro at private barnehager vil ha bedre vilkår med statlige overføringer med en venstreregjering og rødt stortingsflertall?
Jeg lurer på om streik er et fornuftig hjelpemiddel. Noen dager må vi finne oss i at barnehagen er stengt, for eksempel under ferier og planleggingsdager, som kommer barn og foreldre til gode. Og disse dagene varsles i god tid. Jeg er mer i tvil om en streik på dette stadiet er fornuftig.
Foreldrene får beskjed 3 arbeidsdager før, dette medfører stor ulempe for foreldre som må endre sine planer, for de av oss som har tjenesteyrker, går det også ut over brukere av disse tjenestene. Foreldre har også inntektstap fordi de må ta fri på jobb for å hente barna hjem.
Jeg ville ha forstått om man hadde hatt en minimumsbemanning og lagt bort pedagogiske opplegg. Så kunne personale som kunne frigjøres, samles for å markere sine synspunkter.
Hva mener man å oppnå i tillegg gjennom en streik nå? Hvem ønsker man egentlig å ramme?
Jeg ber om at PBL revurderer sitt råd om å stenge barnehagene 19. mai og heller markerer sine synspunkter på en annen måte. Ikke minst kan en oppfordre foreldre med barn i private barnehager å ikke stemme Ap eller SV ved høstens stortingsvalg.
Far til barn i privat barnehage
(
15.05.2009 kl. 07:49
)
Foreldre vi har snakket med ,støtter aksjonen.Det beskrives som "ingen belastning" støtter aksjonen fult ut,og vil samles på Torvalmenninge i Bergen sentrum,kl 13.30 . Det er mye annonymitet blat "kritikerene" kvifor?skjult agenda? Vi har vert for snille for lenge og forventet at barn skal likebehandles når alle parti på Stortinget har stemt for det.Der tok vi feil.SAKEN SKAL VI SNU. !!!!!! STÅ PÅ. TUSEN TAKK !!!
Håkon Lie
(
15.05.2009 kl. 08:43
)
Barnehagene i vår Kommune stenger og det vil bli markeringer i byen. Det vil bli synlig og merkbart at over 50% av barnehagene stenger kl.12.00 Dette vedtaket er dramatisk. Vi foreldre, ansatte og eiere av barnehager kan ikke stå å se på at SV, SP og Arbeiderpartiet raserer det tilbudet som idag finnes i private barnehager. Det vil medføre noen problemer for familier, for bedrifter og andre, alikevel er dette desverre nødvendig. Vi har vi en massiv støtte blant foreldre og ansatte. §14 må bestå, vi vil ikke ha forskjellsbehandling av barn, vi vil ikke at stortingspolitikeren skal overføre de private barnehagene inn i ramma til Kommunene.
SU representant og mor
(
15.05.2009 kl. 16:50
)
De skal straffe de som virkelig står på å skaffer barnehageplass, kommunene for det jo ikke til og hvis de virkelig gjennomfører det så blir det enda verre.
Jobber tett oppi noen lokale politikere, tenker de kommer til å merke det når jeg må gå fra jobb kl. 1200 i morgen. GJØR DET MED GLEDE!!!!
Mor til 2 privat barnehage
(
18.05.2009 kl. 11:10
)
Støtter opp under at dette er dårlig planlegging fra PBL sin side både i forhold til tid og informasjon ut til barnehagene og foreldre. Dette kunne ha vært håndtert mye bedre.
Mor til to barn i privat bhg
(
18.05.2009 kl. 17:04
)