Aktuelle nyheter

Nyheter / Kritisk til bruk av hjelm i barnehagen

Kritisk til bruk av hjelm i barnehagen

Forsker frykter dette er begynnelsen på et strengere sikkerhetsregime i norske barnehager – en såkalt ”polstret barndom”.

Foto: Frode Antonsen

- Hjelm unødvendig. Forsker Ellen Beate Hansen Sandseter advarer mot strengere sikkerhetsregime i Norske barnehager. Bilde fra Døli andelsbarnehage i Nittedal. Foto: Frode Antonsen

- Hadde barna brukt hjelmen kun i akebakken hadde det kanskje vært greit. Men jeg er svært kritisk til at de skal gå rundt med denne hele tiden. Og hvor går grensen mellom hard is og ikke hard is? spør høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne høgskole, Ellen Beate Hansen Sandseter.

Onsdag fortalte barnehage.no om Åsen barnehage i Nedre Eiker, som har gått til innkjøp av bandyhjelmer til barna. Et hardt og islagt utelekeområde gjør at barnehagen mener det er nødvendig med hjelmer for å slippe å begrense barnas utelek.

I debattfeltet under artikkelen raser debatten om dette er et smart grep fra barnehagens side eller om det er uheldig sikkerhetshysteri som skader barna.

Les også: Med hjelm i akebakken

- En prinsipiell debatt

Sandseter, som har forsket mye på barns risikofylte lek og de voksnes holdninger til dette, mener dette er et sterkt varsko om at en polstret barndom kan være på tur inn også i norske barnehager.

- Hjelm er sikkerhetsutstyr, ikke en ingrediens i barns lek. Særlig ikke på et vanlig utelekeområde, sier Sandseter.

- Jeg skjønner at folk umiddelbart kan se på dette tiltaket som fornuftig. Men det er viktig å ikke glemme at dette ikke bare en enkelt sak, men en viktig prinsippdebatt. Skal vi stoppe sikkerhetshysteriet før det er for sent, må vi ta debatten nå. Ellers risikerer vi at sikkerhetstiltakene tiltar, og plutselig har vi ingen grenser for hvordan man skal polstre barna. Da er det vanskelig å snu og gå tilbake, advarer forskeren.

Internasjonale forskere advarer Norge

Gjennom internasjonale forskerforum får hun stadig tilbakemeldinger på sine funn. Sandseter forteller at internasjonale kolleger advarer Norge om å følge etter det sikkerhetsregimet som råder i mange andre land.

- Internasjonale kollegaer misunner den relativt ”frie barndommen” som vi fortsatt har i Norge, hvor barna får lov til å utforske, utfordre og være i kontakt med naturen uten at barnehagene risikerer søksmål mot seg. Men de forteller også at det er slik det har startet – med å innføre relativt små sikkerhetstiltak. Etter hvert har sikkerhetsreglene blitt flere. I Storbritannia i dag kan man for eksempel ikke gå på tur før barnehagepersonellet har gått opp løypa og gjort risikovurderinger av alle elementer som finnes på den, forteller Sandseter (bildet).

Forskeren viser til at det å få ta risikoer i lek er en naturlig del av barns utforskertrang og en del av deres måte å bli kjent med omgivelsene på. Å frata dem dette kan medføre en større risiko senere i livet, mener hun.

Går glipp av viktig kunnskap

- Barn nærmer seg risikoer veldig progressivt. De kjenner det både følelsesmessig og fysisk når de nærmer seg grensen. Hvis vi stadig polstrer barna og deres omgivelser frarøver vi dem muligheten til å få denne følelsen, og skaper en barriere mellom dem og elementene. Hvis man ikke får oppleve og lære seg risikoer får man heller ikke lært hva som er risikofylt og hva som ikke er det, sier Sandseter.

Hun har skrevet om sine synspunkter ved det å bruke hjelm i barnehagen i bloggen på nettsidene til Dronning Mauds Minne Høgskole. Les bloggen hennes her. 

- Et barn som aldri har opplevd å trå på en våt stein vet ikke hvordan det skal takle dette. Det er denne typen kunnskap barna går glipp av hvis de skal beskyttes mot alt, legger hun til.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



9 kommentarer

Hvor går grensen? Det er en diskusjon som er svært viktig å ta. Og som blir sagt i artikkelen, et barn må få muligheten til å erfare. Er ikke erfaringen tilstede, vil ikke barn vite hvordan en skal reagere. Vi har ikke tidsklemme lenger, vi har fritidsklemme. Alt skal skje helst i sted. Det er svært viktig å la barna få vite hvordan det er å kjede seg og at ikke alt skjer med en gang. TA TIDEN TILBAKE og med det, må vi ikke sy puter under armene på barna. La de få slå seg og kjenne hvordan det er, på den måten erfarer de.

Carl Oscar ALsos ( 09.01.2009 kl. 14:37 )

Hjelm er noe en kan bruke på skøytebanen, i slalombakken og når de sykler. Hjelm kan også være farlige for barn som leker. Mitt barn hadde på seg hjelm, klatret opp i et tre og hang igjen etter halsen. Det samme har jeg opplevd i barnehagen der en mor ville at barnet skulle ha hjelm på vinterstid. Hjelmen hang fast i klatrestativet og barnet holdt på å bli kvalt.

Mor og barnehageansatt ( 09.01.2009 kl. 17:17 )

La barna erfare "knall og fall", det er slik de lærer.

også mor og barnehageansatt ( 12.01.2009 kl. 14:34 )

Det er skremmende å se at en barnehagen kjøper hjelmer til barna som de skal ha på seg ute! Barn må lære å takle livet; og det innebærer knall og fall. Det er viktig å vite egne grenser når man blir voksen. I vår barnehage er vi mye ute - og de er sjeldent at barn skader seg. Jeg tror det er fordi voksne lar dem få prøve ut verden rundt seg og at de gjør seg egne erfaringer som de tar med seg. BARN MÅ FÅ VÆRE BARN!

barnehageeier og mor ( 15.01.2009 kl. 12:40 )

Skrekk og gru...dersom man skal polstre ungene f.o.m. småbarnsalder. Det er allerede nok av EU krav til barnehager og skoler, dessuten kuttes det ned på ressurser i forhold til praktisk estetiske fag, bla. fysisk fostring i skolen. Dette medfører at barn blir "motoriske amøber" med et langt større skadeomfang på lengre sikt, da de ikke lærer seg å håndtere ulike situasjoner på en naturlig måte fra de er små. Bare det å klatre i et tre krever øvelse og presisjon som bør påbegynnes i det moment barnet selv er i stand til å komme seg opp i treet og ned igjen. Dersom vi skal begynne å nekte barn å utføre div. bevegelses- /utviklingsfremmende aktiviteter vil det medføre "pinglete" generasjoner med bla. svekkede bevegelsesevner, motorikk, forsinket språkutvikling, manglende mestringsfølelse og selvtillit og for å ikke snakke om flere fysiske skader / belastningsskader som voksne. Barn har godt av å utforske med knall og fall, brekke en arm, få kul i panna og skjære seg på en (velogmerke skarp) kniv o.l. Jeg har mine unger i en kjempeflott barnehage der ungene får boltre seg og slik bør det fortsette å være:-)

Adjunkt m. kroppsøvingsfag og mor ( 22.01.2009 kl. 09:19 )

Når det gjelder hjelm og aking syns jeg faktisk det er veldig fornuftig å bruke hjelm! Jeg "bryr meg ikke" om barnet mitt brekker en arm eller fot, men skader den noe i hodet, ja da er det en annen sak. I akebakker kommer man opp i veldig god fart og tragiske ulykker kan skje! Så jeg er for hjelmbruk i dette tilfellet!

Mor som absolutt ikke er hønemor... ( 21.04.2009 kl. 20:32 )

....og hva hvis barnet henger seg fast i noe pga hjelmen? Kan bli et langt verre scenario det!!! La barn være barn.. Det virker faktisk som om det ikke lengre kan være lek uten at vi har egne risikoanalyser og alt som verre er på nesten alt. Sikkerhet? JA, men det får da være grenser.

Førskolelærer ( 12.10.2009 kl. 10:47 )

Jeg er i utgangspunktet helt enig i at man ikke burde overbeskytte barna sine. Men av og til er det de voksne som må gå inn i en situasjon hvor det enkelt og greit kan være farlig for barna. Hvorfor bruker voksne hjelm når de sykkler? Er det ikke sånn at man i de fleste tilfeller ikke skader seg når man detter fra sykkelen? Hvorfor bruke bilbelte? Hvor ofte har man bruk for det? Jeg er ikke for hjelmbruk når barna LEKER ute men hva er forskjellen av å dette fra en vanlig sykkel eller fra en trehjulsyykel? INGEN! Jeg har jobbet som fysioterapeut i snart 14 år og jeg har sett folk som ble styggt skadet fordi de dat ned en trapp, hadde et sykkeluykke på vei til å kjøpe et brød (dvs. de sykklet ikke fort!) Og jeg er veldig enig med "mor som absolut ikke er hønemor", det er ikke "farlig" å brekke arm eller fot men hodet er en annen sak. Så lenge man ikke har et barn som ble skadet/eller man ikke har sett et barn som ble skadet, er det veldig enkelt å være imot f.eks. hjelmbruk. Når ullyken har vært ute er det veldig tøfft å få beskjed om at barnet kunne fortsatt være frisk hvis det hadde brukt hjelm! Jeg synes det er en stor forskjell mellom å overbeskytte barna og å bruke sundt fornunft. Barn kan ikke ta ansvar for visse ting! Før i tiden var barna hjemme hos mor, nå er barna oftest i barnehagen med mange barn og "få" ansatte og man kan ikke forvente at de ansatte har oversikt hele tiden! Motorikken blir ikke dårliger av å bruke hjelm når barn aker, sykkler, stå på ski! Og selvom det er sjeldent at barn skader seg (i barnehagen) Er hvert barn for mye som ligger med stygge hodeskader på sykehus fordi foreldre "kanskje" ble presset til å ikke "overbeskytte" barnet sitt. Bruk hodet!Det finnes en mellomting mellom å overbeskytte og å være "uforsvarlig"

Mor som heller ikke er hønemor men fysioterapeut med lang erfaring! ( 15.10.2009 kl. 10:14 )

Sykkkelhjelm er faktisk første skritt på veien mot det sikkerhetsregimet som beskrives. Problemet er at vanlig sykling, f.eks til og fra skolen, jobben, eller butikken, ikke er spesilt risikofylt. Selvsagt finnes det aktiviteter man kan gjøre på en sykkel som er farlige (downhillsykling, triksing med BMX, landeveissykling i høy fart og i trafikken, osv), hvor det er naturlig å bruke hjelm, men "normal" sykling er faktisk ikke spesielt farlig. Faktisk så er sannsynligheten for å få hodeskader av sykling, omtrent den samme som å få hodeskader av å gå. Dessuten så hjelper ikke en sykkehjelm nevneverdig mot den typen hodeskader man burde engste seg for, nemlig påkjørsler i trafikken. I så fall burde syklistene heller bruke motorsykkelhjelm... (noe mange av de som sykler downhill faktisk også gjør) Unødvendige påbud/krav/anmodninger/osv om å benytte sykkehjelm til vanlig sykling fratar dermed vanlige folk gleden av å sykle. Statistisk går sykling ned med ca 30% i de land som har innført påbud om sykkelhjelm. Resultatet blir en generell nedgang i helse, pga mindre mosjon. Jeg anbefaler alle herved om å ta av seg den tåpelige sykkelhjelmen når de tar seg en sykkeltur. Kom deg heller ut!

En som sykler uten hjelm ( 22.09.2010 kl. 08:50 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar