Aktuelle nyheter

Nyheter / Frp: Vil myke opp firkantet regelverk

Frp: Vil myke opp firkantet regelverk

Hvis FrP kommer i regjering, blir det enklere å få førskolelærere på dispensasjon. Se video!

Foto: Hanne Osmo Reindal

Vil liberalisere barnehageloven. Oppmykning av dagens barnehagelov og økonomisk likebehandling innen ett år hvis Frp og Siv Jensen får bestemme. Foto: Hanne Osmo Reindal

- Jeg synes vi skal være mer fleksibel når det gjelder førskolelærere på dispensasjon, sier Siv Jensen til barnehage.no

Det sier hun til tross for at antall dispensasjoner fra kravet om førskolelærerutdanning har økt fra 1.330 i 2006 til 3.183 i 2008.

Frp-lederen, som kan glede seg over stabilt gode meningsmålinger den siste tiden, mener dagens regelverk er for firkantet, og at det går ut over kvaliteten i barnehagene.

Dette er er et av Fremskrittspartiets tydeligste budskap til barnehagesektoren foran stortingsvalget 14. september. Partiet er femte ut i barnehage.nos utspørring foran valget.

Les også: Valg 2009 - Høyre
Les også: Valg 2009 - SV
Les også: Valg 2009 - KrF
Les også: Valg 2009 - Senterpartiet

Vil slakke på kravene

- Jeg har hørt mange historier om elskede «barnehagetanter» som må slutte i jobben sin fordi de ikke har den rette utdanningen. Dette til tross for at de gjør en meget god og fullverdig jobb. Konsekvensen er at barnehagen mister en verdifull medarbeider, og at barna mister en omsorgsperson de er blitt veldig sterkt knyttet til, sier hun.

Jensen understreker at hun ikke mener det er forsvarlig å drive en barnehage med ekstremt lav bemanning.

- Det jeg er opptatt av er at når det er spørsmål om strenge krav til bemanningssammensetningen, hvor du må ha den rette utdanningen og den rette tittelen for å kunne fungere i stillingen, så ender man opp med å måtte gi avkall på realkompetanse som fungerer godt. Det mener jeg er gal bruk av ressurser, sier hun.

Likebehandling umiddelbart

Frp-dronningen levner imidlertid ingen tvil om hva som er den viktigste barnehagepolitiske saken for partiet.

- Det er å få full likebehandling av offentlige og private barnehager. Det er ingen grunn til å forskjellsbehandle. Særlig når vi vet at uten de private barnehagene, så hadde køene vært veldig lange, sier hun.

- Når har vi full likebehandling med Frp i regjering?

- Det kommer til å skje ganske umiddelbart. De rødgrønne vil bruke tid på det – vi vil ikke bruke tid på det. Her er det ikke snakk om en femårsplan, dette gjør vi med en gang, lover hun.

- Du sier at med Frp i regjering er det full likebehandling i løpet av ett år?

 - Forhåpentligvis, ja.

Artikkelen fortsetter under videointervjuet med Siv Jensen.




Full dekning viktigere enn pris

- Hva vil dere gjøre med maksprisen?

- Det er viktigere å få full dekning enn å gjøre noe med prisen. Å redusere prisen ytterligere er jo å gi nok en fordel til de som allerede har barnehageplass, og det vil jeg ikke være med på, svarer hun.

Frp ønsker å samle all offentlig støtte til barnefamiliene i en stor ytelse. I praksis betyr det at alle subsidiene til barnehager skal samles i en stor barnetrygd sammen med fødselspenger og kontantstøtten, som partiet vil bevare.

- Vi er mest opptatt av å gi småbarnsforeldre valgfrihet. Det dreier seg om at foreldre skal ha størst mulig ansvar og mulighet til å beslutte på sine egne barns vegne, sier Jensen.

- Viktig med fri etableringsrett

Frp vil også sørge for at etableringsretten ikke forsvinner når kommunene overtar ansvaret for barnehagesektoren i 2011, slik de rødgrønne legger opp til.

- Det er sunt med konkurranse. Fri etableringsrett vil dessuten gi mer fokus på kvalitet, innhold og variasjon i det øyeblikk vi har full dekning, mener Jensen.

Frp-lederen vil heller ikke legge noen føringer for utbytte.

- Jeg kan ikke se hvorfor det skal være problematisk å kunne ta ut utbytte så lenge man driver godt og følger loven til punkt og prikke. Jeg har ingen problemer med at folk lykkes og gjør det bra, sier hun.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



18 kommentarer

Fantastisk dårlig forslag!!

Raymond ( 31.08.2009 kl. 09:35 )

Helt enig, jeg tror at barnehageansatte nå må få opp øynene for hva Siv står for. Kvaliteten vil i hvertfall ikke øke blant personalet i norske med Siv som sjef for Norge.

Dag ( 31.08.2009 kl. 09:47 )

Heia Siv som ikke har barn selv og ikke trenger å tenke på hvem som har ansvaret for det kjæreste hun har!!!!

Lisemor ( 31.08.2009 kl. 09:54 )

Kan det bli lettere å få dispensasjon fra utdanningskravet?! Lurer på om Siv Jensen ville brukt en utdannet snekker eller en selvlært snekker? Et annet aspekt her er jo verdsetting av utdanning. Tre år på høyskole og "noen" tusen i studielån bør være mer mer "verdt" enn en "elskede barnehagetante" som helt sikkert gjør en god jobb.

rihno ( 31.08.2009 kl. 09:56 )

Kan det bli lettere å få dispensasjon fra utdanningskravet?! Lurer på om Siv Jensen ville brukt en utdannet snekker eller en selvlært snekker? Et annet aspekt her er jo verdsetting av utdanning. Tre år på høyskole og "noen" tusen i studielån bør være mer mer "verdt" enn en "elskede barnehagetante" som helt sikkert gjør en god jobb.

rihno ( 31.08.2009 kl. 10:16 )

Jeg tror dette er det største eksempelet jeg har sett på å undergrave førskolelærerens profesjon! Vi har ikke utdannet oss for ingenting, vi har utdannet oss for å prege barnehagen faglig og pedagogisk. Jeg er enig i likeverdig behandling økonomisk, men all den tid nå kvalitetsheving står på dagsorden, kan vi ikke likestille dispensasjoner med utdannelse! Nei, nå må du lese hjemmeleksa, Siv!

Inger Cecilie ( 31.08.2009 kl. 10:38 )

Dette er det siste vi trenger nå! Vi behøver både førskolelærere, barne-og ungdomsarbeidere og ufaglærte i et samarbeid om barnehagens innhold og kvalitet! Gi oss heller arbeidsvilkår slik at flere kan stå i jobb lenge, og slik at motiverte, nye medarbeidere av alle kategorier rekrutteres. Styrk satsningen på førskolelærerutdanningen, og arbeid for å gi barnehagearbeidet den statusen det fortjener. Det må faktisk være lov å hevde at man trenger fagkompetanse i barnehagen, uten at noen skal synes det blir "firkantet"!

Trond Røkke ( 31.08.2009 kl. 10:40 )

Dette er en veldig god grunn til å ikke ta Fremskrittspartiet seriøst. De aner ikke hva de snakker om. Slipp en lærling løs i kråkereiret til Siv Jensen og se om hun er like fornøyd med sveisen da!

Janne Broms ( 31.08.2009 kl. 11:02 )

Min skrekkerfaring med en ufaglært pedleder som var en driftig og flink assistent som ble forfremmet, men viste seg som en pedleder uten helhetsforståelse og kom med det ene tåpelige forslag etter det andre fordi hun blandet humer og canari av faglige ting, og samtidig som hun forlangte seg ikke veiledet siden hun var pedleder og følte seg forulempet dersom man forsøkte å forklare henne noe, for nå var det hun som bestemte, viser hvor galt det kan gå. Hun ønsket alt etter impulsmetoden, for planer ville hun ikke ha. Bedre forslag at man utdanner flere førskolelærere og har flere forskolelærere i barnehagen. Samme faglige platform gir bedre samarbeid og kunnskap betyr noe for kvaliteten.Meget dumt forslag av Siv

Cathrine ( 31.08.2009 kl. 11:12 )

Ja, da vet jeg ihverfall hvem jeg IKKE skal stemme på!! Her mangler det respekt for førskolelærer som yrkesgruppe, forståelse for hva barnehagen står for og hva foreldre forventer.

Heidi ( 31.08.2009 kl. 12:31 )

I vår barnehage har vi det veldig bra!! vi har en ped.leder på disp som gjør en fantastisk jobb!.Både barna ,foreldre og de andre ansatte er fornøyd med henne. Hun lager planer,gjennomfører og evaluerer disse. Vi vil gjerne beholde henne!!!Ikke glem at barnevernspedagoger og soionomer også har en 3 årig høyskoleutdannelse ,og kan gjøre en utmerket jobb med barn!!!Selv om noen har dårlig erfaring med ped.leder på disp,ønsker jeg forslaget til Siw velkomment!!

Marie ( 31.08.2009 kl. 13:15 )

Helt enig, jeg tror at barnehageansatte nå må få opp øynene for hva Siv står for. Kvaliteten vil i hvertfall ikke øke blant personalet i norske med Siv som sjef for Norge.

Dag ( 31.08.2009 kl. 14:24 )

Jeg oppfatter bemanningsnormen i barnehager som en beskyttelse mot presset fra svært stramme økonomiske vilkår for barnehagene. Bemanningsnormen tas i betraktning ved utmåling av tilskudd. Førskolelærerne har en spesialutdannelse på barnehage og har en viktig kunnskap for kvaliteten i barnehagen. Det betyr ikke at personer med annen pedagogisk utdannelse, ikke tilfører noe positivt. Min erfaring er at man får disp lett, da det er mangel på forskolelærere. Jeg synes dagens regler ikke er veldig vanskelig å forholde seg. Derimot problemet er heller om det er tilstrekkelig økonomi til å beholde kompetent personal og derfor er likebehandlingforslaget er fint. Hva med å gi tilskudd etter personalets kvalifikasjoner slik at man kan beholde dyktige personer som er egnete også, i tillegg til forskolelærernormen i en slik situasjon som du beskriver. En regel om særlig grunner - som går på hvordan personalet på barnehagen fungerer i kvalitetsmessig praksis. Er det nyutdannete pedagoger, eller jobber det mange svært erfarne pedagoger der? Har personen kompetanse som bidrar til barnehagens kvalitet.

Cathrine ( 31.08.2009 kl. 14:40 )

Skremmende økning i antall dispensasjoner. Tror at med full barnehagedekning vil foreldrene stille høyere krav til innholdet i barnehagen og til de ansattes utdanning. Realkompetanse er vel og bra, men vi må også ha førskolelærere/ pedagoger som bidrar til at kvaliteten i barnehagen opprettholdes. Et sted går faktisk grensen for såkalt " liberalisering" av regelverket. E

Anki ( 31.08.2009 kl. 17:24 )

Siv Jensen mener at kravet om utdannede pedagoger fører til "gal bruk av ressurser". Dette er en overflatisk holdning, og det er å tråkke på førskolelærerutdannelsen. Det virker som om hun egentlig sier at denne utdannelsen er unødvendig. Hvem vil ha en ufaglært tannlege? Eller lege? Jeg stemmer hvert fall ikke FrP.

Kristin ( 01.09.2009 kl. 09:51 )

Ja, ja, dette burde ikke overraske, men det skremmer meg faktisk at et parti med disse holdningene har så stor oppslutning blant folket. Det er jo sitt syn på barndommens betydning som Siv avslører her. Og det føyer seg dessverre inn i partiets menneskesyn generelt. Triste greier!

Sylvi Haftorn ( 02.09.2009 kl. 13:24 )

Jeg syns ikke dette er det smarteste utsagnet til FrP. For det enkleste å få disp på i Norges land er akkurat dette her. MEN: Jeg tror at med en FrP regjering vil ANDRE sider bli belyst; som ikke har vært oppe idagen på årevis. Disse erfarne pedagogene, disse assistentene som har jkobbet på samme sted i 20 år.. NÅR LEVERTE DE VANDELSATTEST SIST?? Det tar ukesvis å få en vandelsattest, og det er kritisk for oss som må rekruttere vikarer- for sykefraværet er skyhøyt generelt i vår bransje. Og moralen er kanskje lav? Et parti "med disse holdningene her" som en skribent sier, er et parti jeg har tro på for å få Norge til å se litt nye veier. Vi MÅ gjøre noe med overgripere, ikke klø de på ryggen der de ikke kommer til selv om de først blir tatt..Jeg ønsker valgfriheten til FrP velkomne. Jeg blir skremt når jeg hører hvordan enkelte foreldre nærmest krever at barnehagen skal trosse barnas behov for søvn (slik at de skal sovne tidlig når de kommer hjem), at de skal pusse tenner, skifte pysj på barn som ikke vil dette hjemme, ta morgenstellet, lage matpakker fordi man ikke hadde tid hjemme, lar det gå sport i at foreldrene gambler på å hente sent fordi bøtene for dette har de helt fint råd til. Jeg ønsker velkommen til en regjering som syns at foreldrene skal ta hovedansvaret for sine barn. Jeg syns den sittende regjering er med på å underbygge institusjonspreget i barnehagene ved å ta alt ansvaret fra foreldrene og legge på barnehagene og deres ansatte. Dette er jo de gamle barneasylene som har kommet tilbake, dette?! LYKKE TIL, FRP! Gleder meg til å gi dere min stemme!

For Andring ( 03.09.2009 kl. 11:45 )

FRP sitt utsagn om barnehagene og ansistenene med faglært og ufaglært er jeg ikke enig i. hva er poenget med hardt arbeid, studiegjeld opp etter øra og 3 år med utdanning hvis de skal bruke ufaglærte i stedenfor faglærte. De ansistentene som jobber i barnehagen fra før av som tar kurser og slikt kan få fortsette jobben i barnehagen, men ikke ansette flere ufaglærte. en faglært førskolelærer kan "skolere" de ufaglærte asistentene. jeg mener også at det iallefall skal være med enn en faglært pr avdeling i barnehagen. dette handler om kvaliteten i barnehagen for barna og om å gi barna det beste tilbudet som inngår læring m.m som er pedagogisk riktig. De faglærte har mer pedagogikk, lære måter osv enn de ufaglærte har. er enig at foreldrene kan ta mer ansvar, for det er utrolig mye som legges og kreves av barnehagen. vi ser barna det meste av dagen, vi danner, former, lærer, viser omsorg, gir de mat, aktiverer dem etc. Hva skulle barn og foreldre gjøre uten oss førskolelærere og barnehage.

førskolelærer studet 2.året på høgskolen ( 06.09.2011 kl. 18:55 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar