29 kommentarer
Nok voksne - SELVSAGT. Hilsen tidligere førskolelærer som delvis pga det sluttet.
xxxDu må anngi en forfatter
(
13.01.2012 kl. 09:10
)
Det store målet må være 50% Pedagogtetthet. Ungene mangler fang å sitte på NÅ, så forslaget med fire i grunnbemanning per avdeling bør innføres raskt!!!
Du må anngi en forfatter
(
13.01.2012 kl. 09:45
)
Fler voksne er et must for å bedre kvaliteten. Kvalitet er det å ha TID til hvert barn. Tid til å være gode omsorgspersoner. Det er mye viktigere å få inn flere voksne pr gruppe enn å ha fokus på flere pedagoger i barnehagen! Men flere pedagoger er også viktig.
Daglig leder
(
13.01.2012 kl. 10:09
)
Nok bemanning er det vi sliter mest med. Når vi skal ha 16 barn på småbarn,er det viktig at det er nok folk på jobb,og nok plass til barna,så det går an å dele i mindre grupper,der tilbudet tilpasses barna. Pedagoger må vi selvsagt ha,men GODE assistenter er vel så viktig. Assistentene er i praksis med barna flere timer pr dag enn pedagogene.
Nina
(
13.01.2012 kl. 10:09
)
Enig med sistnevnte!
Gode assistenter er viktig,lei av ordet ufaglært!
Det er man ikke når man har jobbet 30 år i bhg,viktig å se at man er et team,assistenter og førskolelærerer sammen mot målet!
Assistent
(
13.01.2012 kl. 11:12
)
Nok voksne er jo et must! Men hvor skal private barnehager hente pengene fra?Vi som får tilskudd regnet ut i fra kommunale barnehagers budsjett?Godt forslag, men gjennomtenkt? NEi..
Jane
(
13.01.2012 kl. 11:22
)
Det er svært viktig for kvaliteten i bhg at det er tilstrekkelig med voksne på avdelingene.
Ja til 2 assistenter og to pedagoger per avdeling med 18 barn!!! Og samme på en små barns avdeling med 9-11 barn. NÅ!!!! Dette vil også, helt sikkert føre til mindre sykefravær.
Alt for mye administrative oppgaver for en pedagog å håndtere. Dette steler den tiden som skal bisponeres sammen med barna, den tiden barna har RETT TIL!!!! Med flere pedagoger kan det administrative biten deles.
Småbarns mor, Førskolelærer student med 6 år bhg erfaring fra før.
(
13.01.2012 kl. 11:30
)
Løsningen er å lovfeste en bemanningsnorm. Slik det er nå er det kun pedagognormen som er lovfestet, og det åpner for flere barn pr ansatt.
50% pedagogdekning bør være målet vi jobber mot, men slik situasjonen er i dag i forhold til pedagoger så er det en ønskedrøm. Vi må jobbe med kvalitet ut fra de forutsetningene vi har i dag og det vil si at hver enkelt ansatt bør se seg selv i speilet og finne ut hvordan ha eller hun kan gjøre en bedre jobb!
Kvalitet i barnehagen er ikke å sitte med en unge på fanget i en halv time, det er å være tilstede i øyeblikket! Det er hvert enkelt møte med hver enkelt unge og om du bidrar med noe eller ikke.
Anette
(
13.01.2012 kl. 11:53
)
Det er viktig å lovfeste en bemanningsnorm,Slik at den ikkje kan tolkast på så altfor mange måter. Men saken er at skal kvaliteten heves, trenger vi dyktige ledere i barnehagen. Da tenker eg på ledere som våger å lede,(gå forran) ha en klar visjon, og som kan deligere ansvar, og myndigjere personalet. Lede dei inn i en selvrefleksjon,og itillegg være tydelig og beviste i sin praksis. Der må være en som våger å gå forran og gi dei andre den kunnskapen som trengs for å holde ein god nok kvalitet. Med flere pedagoger inn, må vi også ha ein gjennomgang på rollenes funksjon i barnehagen. Vekk med den "flate" strukturen. Trekk paraleller til andre sektorer, sjå etter dei som lykkes i å produsere kvalitet, tilfredshet for alle.
Janne
(
13.01.2012 kl. 13:47
)
Flere gode trygge og reflekterte fang, og gjerne med pedagogisk utdanning, men Også assistenter regnes som pedagoger!!
pedagogisk leder
(
13.01.2012 kl. 14:08
)
Jeg arbeider på avdeling med 1 pedagog og 2 assistenter og det er en enorm belastning. Situasjonen er håpløs med veldig mange administrative oppgaver. Er det riktig at man skal ha dårlig samvittighet når man må forlate avdelingen. Det må skje noe raskt da sykefraværet er høyt og førskolelærere trekker til andre yrker. Inn med flere pedagoger!!!!
Pedagogisk leder
(
13.01.2012 kl. 15:34
)
Krav til at det blir satt inn vikarer ved sykdom er også et viktig grep. Hvordan kan man utøve pedagogisk arbeid, når man knapt nok rekker å gi barna mat og stell og det aller nødvendigste tilsynet ?? Hvis det hadde blitt satt inn vikarer med en gang, ville slitasjen på de som faktisk er på jobb, blitt mye mindre, så kanskje det ikke ble en evig "runddans" med sykefravær. I tillegg må alle midler øremerkes.
Da vil økonomien bli mer forutsigbar for alle. Da kan en leder også vite hva en leder ut fra både bemanningsmessig og økonomisk. Da har jeg tro på at mye godt pedagogisk arbeid kan få blomstre i de ulike barnehagene
Inger
(
13.01.2012 kl. 15:40
)
Fint og flott med flere voksne og økt pedagogtetthet! Gleder meg! Få staten til å bla opp penga, så skal jeg ansette flere folk pronto :-))))
Geir
(
13.01.2012 kl. 17:06
)
Jo flere pedagoger,jo mere administrering spør du meg etter 25 års erfaring som assistent/omsorgsarbeider.Barna trenger noen som er der ,et fang og omsorg i en ellers treavel hverdag.Det virker som pedagogikken tar helt overhånd,å vi glemmer det viktigste.TISTEDEVÆRELSE.Æ vil gi et ære være til alle assistentene som skal ha tid til det praktiske,men som likevel har tid til et fang å sitte på.........
Assistent i 25 år.
(
13.01.2012 kl. 17:28
)
Flere voksne og forskjellige voksne.
Vi trenger ikke bare førskolelærere, gjerne flere av de også, men det er også behov for andre fagområder. Og begge kjønn. I et personale tenker jeg at det er viktig at vi kan forskjellige ting, slik at vi kan utfylle hverandre og på den måten møte ulike barn.
Det aller viktigste er egentlig flere voksne..
Torild Lundberg
(
13.01.2012 kl. 18:33
)
Jeg jobber på en småbarnsavdeling med 16 unger, 1 pedagog og 3 assistenter er vi. Og det blir kalt "tilstrekkelig" med voksne?!? Åpningstid fra 6.30-17.00. Ped.leder 45 min ubunden tid, 2 timer pause tilsammen. Da er vi altså 1.45 min fullt bemannet. Blir kvalitet av dette...
Nina
(
14.01.2012 kl. 08:20
)
lovfestet bemanningskrav. Det burde være slik at vist vi skal være en voksen pr 6 barn over 3 år, på ei avdeling med 18 barn burde det være 3 assistenter og en førskolelærere på topp. Slik at førskolelæreren kan få tid til å gjennomføre alle de oppgavene som kreves uten at det går ut over barnas voksen tetthet. Slik det er i dag jobber førskolelæreren på akord med seg selv og dette er ikke bra. Selvfølgelig skulle det nok ha vært 2 assistenter og 2 førskolelærere. Kvalitet er viktig - men da må også midlene fra kommunene økes. Det er på høy tid at noe blir gjort med dette. Det er ikke rart at mange førskolelærere finner seg annen jobb.
styrer
(
14.01.2012 kl. 08:26
)
Jeg er enig med Torhild angående begge kjønn. Det bør bli obligatorisk med at det er flere mannlige i barnehagene.
anonym
(
14.01.2012 kl. 18:19
)
Ja- er enig om at vi skal og bør ha en større pedagogtetthet, men...om alle skal da jobbe 33,5 timer pr uke?
Pr idag er det kun assistentene som jobber 37,5 timer pr uke, og med lange åpningstider trenger vi nok folk på avdelingen.
Men det man også bør se på er dette med at alle førskolelærere(med eller uten lederansvar) kun skal jobbe 33,5 time? Kvalitet/Kvantitet?
Hilsen en pedagogisk medarbeider/assistent:)
Helt enig med flere pedagoger
(
15.01.2012 kl. 17:56
)
Ser de er en kommentar her på at førskolelærer jobber færre timer per uke en assistenter. Dette er ikke riktig! Pedagogisk leder og førskolelærer har imidlertid 4 timer i uken me ubunden arbeidstid!
pedagogisk leder
(
15.01.2012 kl. 19:42
)
Ser de er en kommentar her på at førskolelærer jobber færre timer per uke en assistenter. Dette er ikke riktig! Pedagogisk leder og førskolelærer har imidlertid 4 timer i uken me ubunden arbeidstid!
pedagogisk leder
(
15.01.2012 kl. 19:42
)
tror nok ikke det dreier seg om at noen tror at dere som er pedagogisk ledere jobber ferre timer totalt sett, heller at det er antall timer inne på avdeling. Skal det være to på samme avdeling med ubunden tid vil jo dette gå utover den tiden barna får med tre voksne som faktisk er sammen med dem. To pedagoger på hvar avdeling er det nok absolutt bruk for, men da også to fagarbeidere/assistenter.
fagarbeider
(
15.01.2012 kl. 20:38
)
FLEIRE vaksne i barnehagen er viktigast, saman med MINDRE unødvendig papirarbeid! Pedagogar er vel og bra, men vel så viktig som antalet pedagogar er at ein har GODE pedagogar og GODE assistentar som jobbar bra som team!! Faktum er at assistentane tilbringer meir tid saman med borna enn det pedagogane gjer - fordi dei sistnemnde også har kontortid og eit hav av planleggings- og dokumentasjonsarbeid som stjel tida frå borna. Og for å verkeleg "banne i kyrkja": mange assistentar/ ufaglærte er vel så godt eigna som ein del pedagogar - fordi dei ofte har jobba lenger og har meir erfaring med born, enn "nye kjekke" pedagogar som knapt har brukt tid på born før, anna enn å lese om dei... Og det seier eg som er utdanna pedagog...
Mari A.
(
16.01.2012 kl. 18:18
)
FLEIRE vaksne i barnehagen er viktigast, saman med MINDRE unødvendig papirarbeid! Pedagogar er vel og bra, men vel så viktig som antalet pedagogar er at ein har GODE pedagogar og GODE assistentar som jobbar bra som team!! Faktum er at assistentane tilbringer meir tid saman med borna enn det pedagogane gjer - fordi dei sistnemnde også har kontortid og eit hav av planleggings- og dokumentasjonsarbeid som stjel tida frå borna. Og for å verkeleg "banne i kyrkja": mange assistentar/ ufaglærte er vel så godt eigna som ein del pedagogar - fordi dei ofte har jobba lenger og har meir erfaring med born, enn "nye kjekke" pedagogar som knapt har brukt tid på born før, anna enn å lese om dei... Og det seier eg som er utdanna pedagog...
Mari A.
(
16.01.2012 kl. 18:18
)
Helt enig i at vi trenger flere voksne inn på avdelingene!!! Slik det er nå, strekker man uheldigvis ikke til slik som man ønsker og skal. Veldig veldig uheldig. Tre voksne på 18 barn over 3 år er ikke nok med alle de oppgavene vi har i løpet av en dag. Synes faktisk dette er veldig trist å synd.
Ellen
(
16.01.2012 kl. 20:56
)
Tror at utfordringene i barnehager er sammensatt av flere ting.
Ja, - vi ønsker oss flere gode pedagoger.
Ja, - vi ønsker oss flere gode fagarbeidere og assistenter.
Ja, vi ønsker oss kompetanseutvikling for alle ansatte
Ja, - vi ønsker oss penger til å kunne sette inn vikar ved dag 1 når det er sykdom eller når ansatte skal på kurs.
En ting er hva vi ønsker oss, en annen ting er hva vi faktisk får....
Og hvordan tenkes det at vi skal kunne øke pedagogtettheten når flere barnehager dessverre ikke har nok pedagoger til å dekke opp de stillingen som er pr. d.d ??? Det er mange på dispensasjon rundt om i landet, både i by og på bygd.
Det utdannes jo ikke fort nok førskolelærere i forhold til den utbyggingstakten som har vært de siste årene. Flott med nok barnehager til å kunne ha full barnehagedekning, men det er visst ingen av dem som har satt disse målene som har tenkt på at det skal ansattes nok folk og med riktig komptetanse i disse barnehagene !
Tror vi må starte med å få inn førskolelærere i alle de stillingene loven sier at det skal være førskolelærerere, og så får vi ta det andre etterhvert.
DL
(
18.01.2012 kl. 12:26
)
Virker jo som om alle her egnetlig er enige. Mer tid til barna er hva vi er ute etter. Det er flott med utdannelse, men det aller viktigste er alikevell tid og omsorg, et fang og en hjelpende hånd til barna. Jobber på en avdeling med to førskolelærere med ubunden arbtid. (Ja jeg vet at dere jobber, men dere er ikke på avd) Det er ikke alltid like lett å sette sammen en vaktuke da to stk kommer tre kverter etter. Jeg og assistenten hadde noen ganger frokosten alene, og med ubetalt pause jobber vi jo også så lange dager så vi får med oss alle måltidene. Og da førskolelærerne har tilivakter, så blir jammen meg fruktmåltidet en prøvelse med slitne barn og mindre voksne... da også...
Har ikke lest så mye anna enn at det skal mere utdannelse inn i barnehagen, men hvor er loven med antall voksne pr barn? Synet på tilstrekkelig med assistenter fagarbeidere er ikke alltid likt for styrer som for de som faktisk jobber på avdelinga.
ML
(
18.01.2012 kl. 18:10
)
Skulle gjerne hatt både flere voksne og flere førskolelærere, men hvor skal man hente de pengene fra? Gode visjoner som dessverre ikke lar seg gjennomføre med den tilskuddsordningen som ligger til grunn de fleste steder.
Nina VD
(
23.01.2012 kl. 16:51
)
Ta bort ubunden tid, Lærerne har gjordt det. Bunden tid vil gjøre dagen bedre. jeg har jobbet der ped.lederne tok sitt arbeid mitt på dagen.Hjelper bra:))
Liz
(
25.01.2012 kl. 21:41
)