Aktuelle nyheter

Nyheter / Desember / En nasjon av bomullsbarn

En nasjon av bomullsbarn

Underlag dempes, stein og røtter fjernes og lekeapparater består ikke sikkerhetskontrollen. Det vil Ellen B. Sandseter gjøre noe med.

Foto: Trine Jonassen.

- Barn vokser på å finne egne grenser, sier Ellen B. Sandsæter. Foto: Trine Jonassen.

Tendensen er klar. På få år har vi gått fra å sykle uten hjelm til å ha hjelmen på overalt. Satt på spissen, men ikke langt fra sannheten.

Førsteamanuensis Ellen Beate Sandseter har så langt viet sitt yrkesaktive liv til å snu trenden.

– Ved å fjerne all form for risiko rundt barna, får vi barn som ikke selv klarer å vurdere om isen er trygg eller om greina holder. Et risikofritt miljø virker mot sin hensikt og skaper utrygghet på sikt, sier Sandseter.

Vokser på trær

Ellen B. Sandseter har skrevet doktorgrad om emnet og medforfattet læreboka «Kroppslighet i barnehagen». Hun har sitt daglige virke ved Dronning Mauds minne Høgskole og satser på å uteksaminere flest mulig førskolelærere med guts til å la barn være barn på egne premisser.

Likevel ser hun hvor vanskelig det er å la barn gli rundt på isen og henge høyt i et tre når du er satt til å ta vare på det kjæreste foreldrene har.

– Det er svært vanskelig å gå på tvers av foreldrene når de sier klart i fra at dette og dette får ikke mitt barn lov til. Men så ser de ansatte i barnehagen at nettopp dette barnets selvtillit vokser ved mestring. Det være seg å klatre i trær, ake ned en bakke eller lære å kjenne nøyaktig hvor glatt isen egentlig er. Barn blir ikke tryggere av å bli holdt tilbake. Tvert imot kan overbeskyttelse gi engstelige barn som ikke vet hvordan de skal håndtere miljøet rundt seg når det ikke er noen der og passer på.

Forsiktighet fra kontinentet

Sandseter mener tendensen kommer fra andre land i Europa og blir gjerne pålagt av engstelige foreldre og en stadig strengere lekeplasskontroll. Hun håper likevel at det norske bondevettet rekker å slå inn før det går for langt.

– Vi skal holde oss til sikkerhetsforskriftene, men det må være lov å bruke hodet. Vi utdanner mange pedagoger hos oss, så det er jo håp, sier Sandseter med glimt i øyet.

Løsningen ligger i å invitere til felles møte med foreldre og ansatte.

– Både foreldre og ansatte trenger kunnskap slik at vi setter ungene bedre stand til å takle livet. Og ikke minst trenger barnehagen god, faglig kunnskap om barns risikovurdering. Når det blir satt på dagsorden ser folk at dette er logisk, mener Sandseter.

Bomullsbarna

Hun kaller dem bomullsbarna. Den oppvoksende generasjonen lever i et samfunn som bærer dem fram på puter slik at slipper å føle frykt, kulde, sult, spenning og glede.

– Det er vel ingen av oss som ønsker at barna skal leve et innpakket liv i følelsesmessig nummenhet. Barn er spenningssøkende og vil alltid flytte grenser for hva som er lov. Jo flere begrensninger du setter for barnet, jo mer vil det bruke fantasien for å flytte dem. Og tro meg, jeg har sett flere eksempler på at de klarer akkurat det, smiler Sandseter.

Og får hun det som hun vil, blir det opp til de ansatte i barnehagen å foreta risikovurderingene på vegne av barna. Ikke en ekstern lekeplasskontroll som kommer på besøk en gang i året.

– Dette gjør de ansatte hver dag automatisk. Det er de som har den daglige omsorgen for barna våre. Som kjenner hver enkelt og vet hva de mestrer og ikke mestrer. Vi må gi de ansatte den kompetansen de trenger for å evaluere sikkerheten fra dag til dag. Vi må få i stand egne internkontroller og bygge opp kompetansen innenfra.

Sandseter rynker panna.

– Ellers ender vi opp med unger som ikke aner hva de kan. Hvor mye de kan.

Hun smiler.

– Har du ikke hørt det? Robuste barn vokser på trær.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



18 kommentarer

syntes barn skal være barn å få sår på kne å blåkul i panna for de de har trodd at tre holdt eller isen ikke er glatt for det er jo det de lærer av... syntes vi er blitt for hysteriske. hører foreldre som sier ja men vi er sååå glad i barna våre... men er vi ikke det om vi lar de falle og feile det er jo slik de blir forbrett på live når ikke vi kan passe på de lengere ...

elisabeth ( 19.12.2011 kl. 19:09 )

Skikkelig bra artikkel. Jeg publiserer videre på fb til mine venner. Har hatt de fleste roller i menge forskjellige barnehager!! Styrer og spesialpedagog, M.M GOD JUL!!! OG ET innholdsrikt NYTT ÅR!!

Inger Benum ( 19.12.2011 kl. 20:52 )

er så enig... denne skal jeg skrive ut å henge i bhg min....

anja ( 19.12.2011 kl. 21:17 )

Er såååå einig, Dette var ein god artikkel. Lukke til med vidare arbeid.

Svanhild ( 19.12.2011 kl. 21:42 )

One of the most common causes for enfant death is to fall from one level to another. It is very clear that the cannot evaluate the risk always. Are you going to risk with your children or the children of the others?

Beowulf ( 20.12.2011 kl. 00:34 )

Beowulf - we are not talking infants but children. Not even Norwegians send babies out to climb trees.

Li ( 20.12.2011 kl. 10:02 )

Risikoen for å falle og skade seg drastisk er større hvis man ikke har erfaring. Jo mere du har prøvd jo bedre kjenner du dine egne og naturens grenser.

Jerven ( 20.12.2011 kl. 10:02 )

Masse bra,men dette må foreldrene være med å bestemme selv.Skal de i barnehagen bare la barn slå seg og skade seg for at de skal lære?Hvor mange ulykker har ikke allerede skjedd pga at de ansatte ikke har fulgt med.Og derunder også dødsfall.. Det er foreldrene sine dyrebare diamanter, og de stoler på de ansatte i barnehagene! En ting er å prøve seg på isen ol. Men å faktisk gå inn for å la de skade seg for å lære (?) det høres jo nesten sånn ut i artikkelen. De skal ikke sys puter under armene,men det er i bhg sitt ansvar å bestemme at de kan la andres barn få prve seg på ting foreldrene ikke vil!

ja si det du! ( 20.12.2011 kl. 13:51 )

Joda,ble sikkert populær ho på å skrive dette men alt går dessverre ikke rett hjem med meg.Tau er den beste leka en gutt kan få for da får han utfolde seg å bruke fantasien har jeg hørt.Sønnen til en bekjent gjorde nettopp dette i en barnehage,det resulterte i at han surra tauet rundt halsen på en mindre unge å tauet ble strammet til.Det gikk bra denne gangen pga våkne ansatte i barnehagen,foreldra til gutten fikk kjeft av de ansatte akkurat som om det var deres feil at barnehagen lot tauet ligge der å slenge.G,utten som gjorde dette var bare 3 år gammel,også prestere barnhagen å gi en bekymringsmelding for unormal atferd???????HALLO??? Det er ikke lenge siden det skjedde en alvorlig ulykke med en liten gutt pga et hoppestrikk han hadde fått rundt halsen,han overlevde såvidt å er avhengig av hjelp resten av livet.Dette kommer av at barnehagene i dag er underbemanna noe de ikke var før i tida,pga dette så sier jeg heller ja takk til et bomullsbarn enn å hilse på barnet mitt i en respirator på sykehuset.Jeg er enig at det ikke er bra men da må Ålesund kommune gjøre noe med politikken sin å Tømmerdeal må slutte å holde fine taler å heller prøve å støtte opp om de som faktisk gidder å drive privat barnehage. g

Nils M. ( 20.12.2011 kl. 17:39 )

Fantastisk!!! Endelig noen som har skjønt det. Artikkelforfatteren har skjønt at man kan ikke møte livet pakket inn i bobleplast. Jeg forstår ikke forfatteren slik at hun mener at barnehageansatte skal framprovosere situasjoner hvor barna skader seg. Heller tvert i mot. De skal la barna teste sine ferdigheter og sine begrensninger men de skal følge med og gripe inn når de mener at situasjon blir for farlig. Men vi kan diskutere i det vide og brede hvor denne grensen skal gå. Vi kan sikkert spørre ti foreldre å få ti forskjellige svar. Det som er sikkert for meg, er at terskelen for hva vi betrakter som trykt for våre barn noir stadig høyere. Som snart trebarns far kjenner jeg ofte at jeg må begrense min trang til å beskytte barna mot alt og ingenting. Jeg mener at vi skyller våre barn den friheten vi selv hadde til å teste oss selv ( sa langt vi klarer da)

Bjørn ( 20.12.2011 kl. 21:46 )

Ja si det du: Det er ingen som går inn for at barn skal skade seg, og artikkelen sier heller ikke det! Det er snakk om å la barn utforske "farer" selv og ikke bli stoppet av voksne hele tida. F.eks. det er bare sunt å kjenne at det er vondt å kræsje i en isklump når man aker..lærdom: ak et annet sted. Nils M.: jeg mener tau skal ikke brukes uten tilsyn i bhg, men hms-arbeidet i hver enkelt bhg må avgjøre det. Og; det er stor forskjell på å vikle seg selv inn i en hoppestrikk og surre et tau rundt halsen på et annet barn. Helt riktig av bhg å melde, da kan det bli observert og evt avkreftet avvik. Det må kunne finnes en mellomting: ikke bomullsbarn, men heller ikke uforsiktighet!

Marita, førskolelærer og ped.leder ( 21.12.2011 kl. 20:35 )

"Mine barn skal ikke oppleve urettferdighet eller skade seg på noen måter" Enig med Sandseter. Barn i dag overbeskyttes på alle mulige måter av foreldre og staten som er raskt ute med lover og forskrifter. Alt skal tilrettelegges og planlegges til den minste detalj for de søte små. Hva så om et barn detter ned fra ett tre eller får fyre opp ett bål/stearinlys og brenner seg på fyrstikken, læringskurven kan gå en vei av slike hendelser,og det er oppover. Nei la barn utforske og prøve ut sine egne begrensninger,fysisk,mentalt og kjenne at de kan være sultne av og til. Man lærer av det :)

Tom, Fredsmegler og Musiker ( 22.12.2011 kl. 01:36 )

Bra artikkel som innbyr til drøfting.

styrer ( 24.12.2011 kl. 01:20 )

"Spenning" er et moteord, som kan være tømt for innhold; det er spennende! sier noen, og tenker på en kunstutstilling.I denne artikkelen er spenning knyttet til usikkerhet og risikovurdering, og takk for det..

Jon A. Haarberg ( 04.01.2012 kl. 21:08 )

Viktig i barnehagehverdagen

Gro løkken ( 06.01.2012 kl. 12:23 )

Viktig i barnehagehverdagen

Gro løkken ( 06.01.2012 kl. 12:31 )

Ideene dine er sikkert velment, men ikke sikkert kloke: Spørsmålet er: Hvilket skadeomfang skal man godta hos barn? Hvor mange barn med lammelser etter fall fra lekeapparater kan vi tåle? Hvor mange drukningsuluykker tåler vi? Det ER en grunn til at vi har regler for trygg lek: Begrepet heter barnedødelighet og handicap. Vi ønsker å begrense det og har gjort det siden 70-tallet.

Teigmo ( 09.01.2012 kl. 17:18 )

Bra artikkel med viktig fokus. Artikkelforfatteren mener ikke at barn skal utsettes for alvorlig risiko, men at de skal få utforske hvor grensene går for hva som er farlig. Vi ønsker jo å lære barna å identifisere og unngå fare. Det kan de ikke med mindre de eksponeres for det under kontrollerte forhold. Men vår verden, vårt samfunn, verdsetter ikke merker etter levd liv, være seg rynker, arr eller skavanker. Hvis tidlige opplevelser med spikkekniv, fall fra trær og utforkjøring på sykkel gjør at du lærer deg å bedømme fart og avstand, høyde og håndtering og respekt for verktøy synes jeg ikke merkene er noe å skamme seg over, tvert imot! MEN vi som jobber i barnehager ser vel grensen for hva som er farlig for liv og helse!

steinerpedagog ( 11.01.2012 kl. 10:56 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar