Aktuelle nyheter

Nyheter / Frykter ”hvite” barnehager

Frykter ”hvite” barnehager

Oppvekstlederen i Stavanger forsvarer kommunens grep for å få styring med de private barnehagenes opptak.

Foto: Hanne Osmo Reindal

Forsvarer opptakskrav. Aps Odd Kristian Reme (t.v.) mener fordelingen av minoritetsbarn vil bli bedre om de private barnehagene følger kommunale opptaksregler. Her fra en paneldebatt i Stavanger. Foto: Hanne Osmo Reindal

- Private barnehager betyr enormt mye, både i forhold til full barnehagedekning og et mangfold i barnehagetilbudet. Derfor ønsker vi å beholde det gode samarbeidet vi har hatt med dem. Men vi ser at vi må gjøre det på en måte hvor de kommunale barnehagene ikke kommer dårligere ut. Derfor vil vi nå innføre et system hvor fullt tilskudd også innebærer fulle forpliktelser.

Det sier oppvekstleder i Stavanger kommune, Odd Kritstian Reme (Ap).

- Vil fortsatt kunne prioritere søsken

barnehage.no skrev torsdag om den nye samarbeidsavtalen i Stavanger, som innskrenker de private barnehagenes mulighet til å følge sine egne opptaksregler.

For fortsatt å få hundre prosent av det de kommunale barnehagene får i tilskudd, må de private barnehagene fra og med neste års barnehageopptak følge de samme opptakskriteriene som de kommunale barnehagene. De private kan velge å fortsatt følge sine egne kriterier – men da kuttes tilskuddet ned til 92 prosent.

Les også: - Truer de private barnehagenes egenverdi

Avtalen har møtt stor motsand blant private barnehager i Stavanger. Ap-politikeren mener imidlertid konsekvensene vil bli beskjedne.

- Et nytt opptakssystem vil gi de private barnehagene en forpliktelse på to-tre barn per opptak. Det gir et godt grunnlag for fortsatt å kunne prioritere søsken, slik søskenprioritering praktiseres i de kommunale barnehagene i dag, sier Reme, som selv vært svært sentral i utformingen av den nye avtalen.

Frykter ”hvite” barnehager

- Ved opptaket i 2009 var det 45 barn med nedsatt funksjonsevne. Hvis tallene for neste år holder seg noenlunde like, vil det si rundt 18 barn med nedsatt funksjonsevne fordelt på de private. Jeg tror ikke det vil være så vrient å ta opp de barna man ønsker, argumenterer han videre.

I tillegg til barn med nedsatt funksjonsevne, ønsker Ap-politikeren også en større spredning i andelen barn med minoritetsbakgrunn.

- Vi er heldigvis enige om opptak av barn med nedsatt funksjonsevne. Men vi ønsker også en likestilling i opptak av barn med minoritetsbakgrunn. Et eksempel har jeg fra en mor som hadde barnet sitt i en privat barnehage. Hun fortalte meg at dette var en ren hvit barnehage, inntil kommunen overtok. Da kom det inn flere barn av annen etnisk bakgrunn, hevdet hun. Heldigvis er ikke forholdene normalt så ekstreme, men vi trenger mer utjevning enn det vi har i dag, sier Reme.

Private uenig

De private barnehagene i Stavanger mener imidlertid årsaken til dette er at flertallet av minoritetsforeldre søker seg til kommunale barnehager – som et resultat av kommunens egne anbefalinger.

Les også: - Truer de private barnehagenes egenverdi

- Jeg er kjent med disse påstandene, men har ikke fått noen dokumentasjon for dette. Men hvis denne typen forskjeller finnes må vi helt klart gjøre noe med det. Foreldre skal ha samme informasjon og samme mulighet til å søke den barnehagen de vil, sier Reme.

- Er du enig i at det burde vært gjort noe med søknadene før man omrokerer systemet?

- Hadde dette vært spilt inn da vi begynte med den nye samarbeidsavtalen for ett år siden, kunne vi tatt en sjekk på det. Men barnehagene har hatt mange muligheter til å komme med innspill om dette i god tid før formannskapsmøtet, og det har de ikke gjort, svarer oppvekstlederen.

Krever evaluering

Flere private barnehagene i Stavanger har allerede varslet at de vil beholde sine egne opptakskriterier – på tross av at det vil gi dem lavere tilskudd. Reme benekter at det ligger økonomiske motiver bak avtalen, og sier kommunen må være lydhør om flertallet av de private barnehagene skulle velge bort hundreprosent-alternativet.

- Da må vi ha en gjennomgang av ordningen. Men jeg håper og tror ennå at barnehagene velger å gå for hundre prosent tilskudd. Det vil bety at vi får en større grad av likhet, og foreldrene får større valgfrihet, sier Reme.

Da den nye samarbeidsavtalen ble behandlet i formannskapet i februar, stemte alle partiene, minus Frp, for forslaget. Venstres gruppeleder, Per A. Thorbjørnsen, sier til barnehage.no at han er enig i begrunnelsen for avtalen, men at han ikke ønsker dette skal gå ut over de private barnehagenes egenverdi.

- Venstre har gått med på dette mot at vi skal ha en grundig evaluering etter to opptak, og kommer til å følge utviklingen med argusøyne. Hvis dette mot formodning skulle skape store problemer – enten ved at ingen barnehager velger å benytte seg av tilbudet, eller at barn av eiere må vike på grunn av ordningen – kan det være at vi må evaluere på et tidligere tidspunkt, sier Thorbjørnsen.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



10 kommentarer

Vi har opplevd at foreldrene til et barn med spesielle behov hos oss ble oppfordret til å søke kommunal barnehage istedet. Barnet hadde særskilte språkvansker med autistiske trekk. Vi brukte mange penger på å kurse hele personalet på avdelingen, 5 personer, i "Tegn til tale" og andre ting slik at de skulle kunne være en god ressurs for barnet. Spesialpedagogisk team i Stavanger kommune roste arbeidet personalet gjorde med barnet, og gutten hadde en flott utvikling. I tillegg prøvde de å rekruttere pedagogisk leder som hadde hovedansvar for gutten. De sa de trengte henne på det nye ressurssenteret de (da) skulle opprette. Foreldrene byttet barnehage etter press fra den kommuneansatte Spesialpedagogen. Heldigvis beholdt vi pedagogen! Dette er bare en enkelt hendelse av mange! Vi opplever også å stille bakerst i køen og må sloss når det gjelder tildeling av ressurser til barn med spesielle behov, men mine kollegaer i kommunale barnehager ikke har det problemet. I et tilfelle måtte jeg true med å utvise et barn for å få dem til å forstå behovet for hjelp. Det er slitsomt å ha en slik dialog med kommunen, når det eneste vi ønsker er et godt samarbeid på dette. Vi ønsker også minoritetsspråklige barn og barn med spesielle behov i barnehagen vår, men da må vi ha like vilkår i praksis som de kommunale barnehagene - ikke bare på papiret!

Gry Nielssen Bang, daglig leder i Hakkebakkeskogen private barnehage AS, Stavanger ( 12.03.2010 kl. 14:17 )

Hele vridningen over mot kommunal styringen over de private, istedet for samarbeidet mellom private og ikke-private synes mer og mer tydelige etter hvert som årene har gått siden de kommunale pengene tok til å flyte inn over de private barnehagene for 5-6 år siden. Det er nok ikke lenger bare en følelse men mer en realitet at også styringstrangen for alvor følger med disse pengene. Vi får se om regjering og storting klarer å snu i tide, og overføre hele pengesekken til staten, samt opprette et barnehage- og sfo-direktorat som kontrollorgan. Det må i alle fall bli slutt på bieffektene av trippelrollen som kommunen har kommet i etter makspris ble innført: - bevilger - kontrollør - konkurrent Det er nok lenger til reell systemmessig og full økonomisk økonomisk likebehandling ennå enn mange nå våger å håpe på! Men man må jo fortsette å håpe!

Christian, Oslo ( 12.03.2010 kl. 14:40 )

Tja.. Jeg klarer ikke forstå problemet. Private barnehager har da lovfestet rett til å ta inn prioriterte grupper barn. Lov om samordnet opptak gir noen prioriteringer i forhold til foreldrenes valg... Minoritetspråklige foreldre må få veildening i forhold til valg av barnehage. Mange er ikke så godt kjent med det norske systemet, Kommunen blir veileder og har foretatt noen prioriteringer og valgt som gjør at de Private barnehagene ikke får disse søkernene. Mest komplisert er det ofte for foreldrene og barna deres. Mange minoritespråklige har ikke bil, så foreldrene bruker unødvendig lang tid på levering og henting av barn. Min erfaring i forhold til arbeid med minoritetspåklige foreldre er at deres veiledere utelukkende velger Kommunale valg. Jeg mener vi trenger mangfold i barnehagene! Det er ikke nødvendigvis det samme som å følge de Kommunale opptaksreglene. Prioriterte barn bør ha fortrinnsett, både i private og kommunale barnehager!

Inger Lise Wølner ( 13.03.2010 kl. 11:12 )

Jeg vet sannelig ikke om det nytter å skrive noe for å få Reme til å forstå noe her. For det første - det nye opptakssystemet sier ingenting om antall barn som kan plasserers i de private barnehagene slik Reme sier. Slik opptaket er pr idag tar vi opp alle barn med spesielle behov etter barnehageloven som har søkt vår barnehage. Så det er den første feilen i Reme sitt utspill. Det som fremover kan skje - dersom vi sier ja til 100 % i samarbeidsavtalen er at Stavanger kommune uavhengig av om foreldre har søkt vår barnehage eller ei kan plassere så mange fremmedspråklige eller andre det er plass til i Trollberget før vi får gitt våre foreldre søskenprioritet. DET er det vi protesterer på. Det er ikke tallfestet som Reme sier, så det er den andre villedingen som Reme holder på med. Den tredje villedingen han kommer med at han ikke kjenner til at de private har meldt inn problemer med at kommunen selv anbefaler sine egne barnehager til søkere. Dette vet Reme fordi jeg har selv sittet i møte med Reme og lagt frem dette problemet. Så spill med rene og åpne kort Reme - det er vi mest tjent med.

Else-Marie Sandvoll, Trollberget AS ( 13.03.2010 kl. 16:19 )

Og en ting til - jeg synes Reme skal holde seg for god for å skape en diskusjon og stigmatisering av det han kaller "hvite" barnehager. Reme - av alle - som er så opptatt av dokumentasjon. Dette er fryktelig amatørmessig og en diskusjon på et absolutt lavmål. Vi har hele tiden og i alle år prøvd å holde dialogen på et høyt faglig og pedagogisk nivå - dette lukter ille og viser hvilket nivå enkelte i Stavanger Kommune vil legge seg på.

Else-Marie Sandvoll, Trollberget AS ( 13.03.2010 kl. 16:23 )

Var det ikke slik at Stavanger kommune faktisk mottok en pris for sitt gode samarbeid med private og kommunale barnehager, eller husker jeg feil? Det ser ut til at de er iferd med å ødlegge dette samarbeidet eller hva?

Kirsten Dyve Samuelsen, Natvigheia barnehage ( 13.03.2010 kl. 16:44 )

Mannen har ikkje oversikt,men trenger voksenpoolæring.Det er trist å ha angst for "hvite"barnehager,eg kjenner ingen barnehager som er eller ønsker å å være i DEN! kategori.Det er eit stort ønske og vilje til å ha eit "fargerikt" mangfold i norske ikkje kommunale barnehager.Dette her er ønske om makt,overstyring og umyndiggjøring av private tilbud.

Håkon ( 13.03.2010 kl. 16:57 )

Da min sønn skulle begynne i barnehage, fikk vi ikke plass under hoved-opptaket. Vi hadde søkt på både kommunale og private barnehager i området der vi bor. Jeg skulle ut i jobb igjen, og trengte en barnehageplass. Jeg satte meg derfor ned og ringte til private barnehager for å sjekke om de hadde plass til min sønn. Vi fikk tilbud om 5 plasser! Og vi hadde søkt om plass i 2 av disse barnehagene til hovedopptaket!! Jeg vet ikke årsaken til at vi ikke fikk tildelt en av disse plassene under hovedopptaket, men det kan være at kommunen vår ikke helt makter å ha oversikt over ledige plasser i de private barnehagene. Jeg vet at ihvertall den barnehagen vi valgte, er flinke til å melde fra til kommunen når de får ledige plasser. (Dette var ikke i Stavanger, så det er kanskje ikke et problem der. Men jeg tenker at når man først innfører en slik ordning ett sted, vil andre kommuner kopiere ordningen etter kort tid ....) En annen ting man også må ha i tankene, er at med denne løsningen kan kommunen muligens fordele barn til sine barnehager først, med det resultat at de private barnehagene ikke får fylt opp sine plasser (ved full barnehage-dekning). Hvordan har Kommunen tenkt til å sikre at dette ikke skjer? Ellers mener selvfølgelig jeg også at det er viktig å fordele barna slik at man får et mangfold. Men ved full barnehage-dekning må alle barnehager ta inn de barna de får, og da vil dette kanskje løse seg selv? Om man likevel velger å innføre en slik løsning som Stavanger foreslår, må løsningen være godt gjennomtenkt. Det hadde kanskje vært en idé å ta med private barnehager i denne prosessen?

Elin ( 15.03.2010 kl. 10:42 )

Kjære Kian Reme. Om du er sitert rett så må jeg si at dette var noe av det mest skuffende jeg har hørt fra deg. Det er helt utrolig at du kan grumse til dette med å inndirekte påstå at private barnehager prioriterer etnisk norske barn. Dette vil i så fall være brudd på norsk lov og du bør anmelde dette. Jeg vet at du bare siterer en mor, som det står, men du er erfaren nok til å forstå virkningen av det du sier. Jeg forventer at du går ut og dementerer dette umiddelbart. Om det ikke skjer så mener jeg berørte private barnehager i Stavanger bør vurdere å ta rettslige skritt. Dette var et meget ufint og grovt overgrep, Kian. Ikke deg verdig i det hele tatt!

Sven Grødem ( 18.03.2010 kl. 13:47 )

Vel- Reme får ta seg en tur til hovedstaden og spre sin frykt der. Så kan han ta en kaffe med sin kollega Kristin Halvorsen på Løvebakken og diakutere litt geografi som resultat av integreringen som har funnet sted... Nyhetene igår forteller at i hovedstaden er etnisk norske barn en minoritet allerede i flere barnehager, og at i 2020 er alle barnehagene da "svarte"?? Det har man vel ikke lov å si? REme- ta din hatt og gå...

Geografi lære ( 20.03.2010 kl. 13:43 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar