Aktuelle nyheter

Nyheter / Ber foreldrene protestere mot «snik-homofisering» av barnehagen

Ber foreldrene protestere mot «snik-homofisering» av barnehagen

Barnehagene blir gjenstand for verdikonflikt. Hva mener du?

Foto: Istockphoto

Gjenstand for verdidebatt. Lokale og sentrale myndigheter mener fokus på homofili og moderne kjønnsroller bør være standard i barnehagen. Nå protesterer prest og samfunnsdebatant Øivind Benestad. Foto: Istockphoto

– Dersom norske foreldre ikke protesterer og stopper snik-homofiseringen av barnehagene, vil snart det neste «likestillingsprosjektet» bli lansert: Bøker og undervisning om voksne som lever i biseksuelle trekantforhold og der barna vokser opp med tre foreldre.

Det frykter Øivind Benestad, samfunnsdebatant, prest og leder for nettstedet MorFarBarn.

I et innlegg på nettsiden verdidebatt.no, ber han foreldre med barnehagebarn protester mot en økende «radikal homoideologi» i barnehagen.

Ønsker større åpenhet

Flere krefter tar nå til orde for større åpenhet og fokus på homofili og moderne kjønnsroller i barnehagen. I forrige uke skrev barnehage.no om Bergen kommune, som har sendt ansatte i barnehager og skoler på homofili-kurs.

Les også: Sender barnehageansatte på homofili-kurs

Også regjeringen har startet arbeidet med å overføre den kjønnsnøytrale samlivsideologien til barnehagen. Tematikken skal ifølge NRK inn i førskolelærerutdanningen i Oslo og Sogn og Fjordane.

Regjeringen ber også barnehager ta i bruk eventyrbøker som gjenspeiler samfunnets seksuelle mangfold. Prinser som forelsker seg i prinser, prinsesser som redder prinsen fra den store faren og konger som heller vil være sammen med barna enn å styre rike sitt, er eksempler på historier som ønskes fortalt.

Frykter neste skritt

– Forskning viser at foreldre og barnehageansatte er med på å reprodusere tradisjonelle kjønnsmønstre. Målet med vårt arbeid er å utvide gutter og jenters handlingsrom i barnehagen, sier Ole Bredesen Norfjell i kunnskapssenteret Reform til Vårt Land.

Reform har utgitt en bokpakke med nettopp disse temaene, støtten at regjeringen.

I tillegg har leder for Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand, har tatt til orde for at homofili som tema må inn i barnehagene.

Les også: – Homofili må bli en del av barnehagen

Øivind Benestad kaller det økte fokuset på homofili og moderne kjønnsroller er et uttrykk for «minoritetenes diktatur».

Ifølge en fersk studie fra Statistisk Sentralbyrå er det 1,2 prosent nordmenn som definerer seg som lesbiske, homofile eller bifile. (…) At disse skal få legge premissene for statens (og barnehagenes) samlivsideologi, kan med rette kalles mindretallsdiktatur”, skriver han.

Oppfordrer til protest

I en debatt i NRK uttalte Benestad at han tror mange foreldre med barn i barnehagen vil føle fokuset på homofili som en permanent konflikt.

– Jeg vil ikke at mine barn og barnebarn skal bli overkjørt av en ideologi som sier at pappa er overflødig. Alle barn får et nytt og vanskelig livsprosjekt fra de er tre år. Skal jeg gifte meg med en mann eller en dame? Det er ikke med på å skape mer stabile forhold for barn. sier han til kanalen.

Benestad viser til Storbritannia, hvor et bokprosjekt om samme tema blant annet skapte protester blant muslimske foreldre.

– Jeg vil oppfordre foreldre til å gå sammen om å protestere, og jeg vil si «Foreldre i alle barn – foren dere!» sier Benestad.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



38 kommentarer

Jeg er klar. Hvor protesterer vi? Har ingen problemer med å respektere homofile men vi må fortsatt lære ungene våre hva som er utgangspunktet for menneskers natur, og hva som er unntaket.

MorTil3 ( 12.05.2010 kl. 10:29 )

1,2 prosent? Og så skal vi lære ungene våre at det er "like normalt" for prinser å forelske seg i en prins? Common, get a grip.

forfatter ( 12.05.2010 kl. 10:32 )

hvem tar skade av at barnehagen har en bok om dette temaet. trodde at foreldre ville at barna deres skulle lære om og respektere de ulikhetene som finnes i samfunnet vårt.

Barnehageansatt med respekt for alle mennesker. ( 12.05.2010 kl. 10:42 )

Jeg er enig med Barnehageansatt med respekt for alle mennesker. Ved åpenhet skaper vi større respekt for hverandre. Det er viktig for å unngå mobbing av de som faller utenfor "normen". Jeg tror også at åpenhet og kunnskap vil gjøre det lettere for de som faller utenfor å beholde troen på seg selv. Hvilken 12-13-åring ønsker å skille seg vesentlig ut fra vennene sine? Jeg ønsker at min sønn skal vite at det finnes mennesker som har et annet levesett enn i vår familie. Jeg er ikke engstelig for at han skal bli homofil av å sitte med denne kunnskapen. Er han homofil, tror jeg at hverken jeg eller sammfunnet kan gjøre med det, uansett. Annet enn å respektere ham for den han er. På samme måte ønsker jeg at min sønn skal ha kunnskaper om at det finnes mennesker som har et annet livssyn enn vårt, og at han selv må få velge hva han tror mest på.

Mor til barn i barnehage ( 12.05.2010 kl. 11:42 )

Ingen har snakket om å mobbe de som faller utenfor "normen". Absolutt ikke. Men det er nettopp i dette ordet problemet (eller utfordringen) ligger; for hva er det som er "normen" - når en familie bestående av 2 mødre og et barn, skal være like "normalt" og bra som en familie hvor begge kjønn er representert? Er alle lesbiske bevisste på å ha en mannlig venn/familiemedlem i barnets liv, som kan formidle de "mannlige" verdiene? Kanskje aller viktigst for gutter, men jenter trenger også denne erfaringen. (Det er nemlig ikke gitt at døtre av lesbiske par nødvendigvis vokser opp til å bli lesbiske) Eller, er det noen som bestrider at mannen fortsatt trengs i en oppdragerrolle? I barnehagen bør man lære at ja, det er noen som faller utenfor "normen", og de skal respekteres på lik linje med alle andre og absolutt ikke mobbes. Men vi må også lære dem hva normen faktisk er, for mor-far-og barn eksisterer fortsatt, det er dette som er utgangspunktet for menneskenes natur, og det bør det få lov til å fortsette med.

MorTil3 ( 12.05.2010 kl. 13:24 )

Hva er problemet?

Lasse Haugen ( 12.05.2010 kl. 13:58 )

Det handler om at vi alle skal være like respektert. De homofile jeg kjenner har visst fra de kan huske at de var homofile. det vil si at i sen barnehagealder og tidlig skolealder har dette vært noe de har vært klar over. Hvis vi kan være gode voksne som ikke fordømmer andres valg, så er det en god begynnelse. Det er ikke snakk om at 1,2 % av norge skal styre normen, men fortelle at det er mange forskjellige måter å leve på. Både det å velge å leve alene, leve sammen som mann og kone, leve sammen to av samme kjønn osv. Vi voksne må bli vant til å prate om dette for at vi ikke skal reagere "feil" når barn spør. Det er mange barn av likt kjønn som er "kjærester". Hva mener dere vi skal si da? "Nei, det går ikke for dere er to gutter?" Vi voksne må se på livet fra flere perspektiver og være lyttende og åpne til barns undring. Da opplever de aksept og mindre frykt for å være seg selv, uansett hvordan det er!

Astrid, daglig leder i privat barnehage ( 12.05.2010 kl. 14:07 )

Hva er forresten normalt? Se tilbake i historien og forskjellige kulturer. Det er da ikke en ting som er mer normalt enn annet. Skal alle de barna som er skilsmissebarn oppleve at de er "unormale"? Skal barn med en foreldre oppleve at de er "unormale". Vi må se det store bildet og dermed inkludere alle former innen det å leve!

Astrid, daglig leder i privat barnehage ( 12.05.2010 kl. 14:10 )

Helt enig med Astrid, vi har alltid lært våre barn at det viktige er kjærligheten i et forhold, ikke kjønnet. Forøvrig har vi lært dem at det ikke skal aksepteres noen form for vold, hverken fysisk eller psykisk. Glad i hverandre og lyst til å være sammen... hverken mer eller mindre. Ellers er det mye mer kjønnspress i Norge enn i andre land som vi tror er mer "macho" dominerte samfunn angående rosa/blå, Hanna Montana/Ben10 og yrkesvalg man/kvinne. Min datter ble ertet i barnehagen fordi hun ville bli astronaut, mange av jentene mente at jentene ikke kunne bli det... hva gjelder likelønn når vi insisterer å markere forskjeller? Hilsen mamman av en fremtidig astronaut (hvis hun ikke bytter mening, da).

Alexandra ( 12.05.2010 kl. 14:30 )

Kjære Astrid dgl leder i barnehage, og dere andre. Dette er egentlig ikke vanskelig. Fortell ungene når de spør at det vanligste er at jente og gutt er kjærester, og siden gifter seg eller flytter sammen når de blir voksne. Så er det noen som vil være kjæreste gutt-gutt eller jente-jente, og det må de få lov til. Da har vi både fortalt ungene hva som er det "normale" og samtidig anerkjent de homofiles livsstil og valg. Unger er nysjerrige og vil spørre naturlig når temaet dukker opp i deres liv, jeg synes de bør få beholde retten til å nærme seg livets mange mysterier i sitt eget tempo, gjerne uten spesialtilpassede eventyrbøker.

M ( 12.05.2010 kl. 16:36 )

Kjerneverdien i all relasjon bør være likeverd. Tenk hvor mye enklere verden kunne vært <3

Lena ( 12.05.2010 kl. 17:02 )

Ja visst, alt er like bra. Hva skal vi med verdier. Fremfor alt må vi se å få kvittet oss med alle tradisjonelle og gammeldagse sådanne. La folk få gjøre hva de vil, på alle områder. Da får vi et veldig spennende og interessant samfunn.

M ( 12.05.2010 kl. 17:41 )

Hallo, dette går over alle støvleskaft.. Hvorfor må så små barn belæres om dette temaet? De er for små, dette handler om de "voksnes verden" La barn vokse opp å være barn uten å måtte lese eventyr i barnehagen om at prinser er kjærester med prinser osv. Staten Norge, snakk om å forvirre barn!!! Blir så provosert av at en minioritet på 1,2% kan late som om dette er fullstendig normalt, som om annehver nordmann var homofil? Jeg ønsker ikke at mitt barn skal lære dette i barnehagen!!! La sånt være opp til hver enkelt foreldre å svare barnet sitt dersom dette spørsmålet kommer opp. "Mor far og barn" er den mest lekte leken i barnehagen, hvorfor tror dere det???

mamma og barnehageassistent ( 12.05.2010 kl. 17:48 )

I tilfelle det gikk noen hus forbi, mitt siste innlegg var ironisk ment. Og TAKK, mamma og barnehageassistent, så deilig at det finnes noen der ute med vett og forstand i behold. Man kan jo ellers bli litt bekymret ;)

M ( 12.05.2010 kl. 18:03 )

Her er det vel ikke snakk om å "lære opp barn til å bli homofile"? De heterofile barna vil fortsatt vokse opp som heterofile, og vil velge et liv deretter. En heterofil vil ikke velge å bli kjæreste med en av samme kjønn bare fordi de lærte om dette i barnehagen. Jeg tror ikke at vi skal være "redde" for at de tradisjonelle verdiene våre skal forsvinne selv om det blir mer vanlig å snakke om dette i barnehagene. Og barna vil fortsatt leke "Mor, far og barn". Men kanskje vi oppnår at neste generasjoner får større respekt for mennesker som ikke er som dem selv?? Det er ikke alle barn som har foreldre som evner å formidle disse verdiene til sine barn.

Mor ( 12.05.2010 kl. 19:33 )

Vi har en generasjon ungdommer som eksperimenterer ganske fritt med såkalt "vennesex" dvs at det er ok å ha sex med sine venner bare for opplevelsens skyld, og det har ingenting med kjærlighet eller partnerskap å gjøre. Det er klart at når vi gir barnehagebarn signaler om at det er like greit å ha en kjæreste av samme kjønn (eller flere kjærester på en gang, som det også ble nevnt i den originale artikkelen) så åpner det for holdninger vi kanskje ikke helt har oversikt over. Ønsker vi det? Barnehagebarn er i en alder hvor de godtar det de voksne sier som sannheter. Og de lærer ved å prøve ut. Nettopp derfor må vi være bevisste på hva vi formidler, og vi skal vokte oss for å eksperimentere på barnas bekostning. Dette har ingenting med manglende respekt for homofile å gjøre. Det finnes mange ulike grupper i samfunnet jeg fullt ut respekterer, det er ikke dermed sagt at den oppvoksende generasjon bør læres opp til att alle holdninger og typer livsstil er et ideal vi ønsker å etterstrebe. Vi må fortsatt ha noe som er "normen", noe som representerer det trygge og forutsigbare. Barn i denne alderen er ikke modne nok til selv å skulle vurdere dette. Det er derfor det finnes voksne. Det er derfor vi må være ANSVARLIGE voksne, og ikke bare velge den enkleste veien ut når barna stiller vanskelige spørsmål.

M ( 12.05.2010 kl. 20:01 )

Blir så provosert av at "staten" trer meninger og holninger over hodene på oss. Stopp opp nå, dette er barna det handler om. La de leve i barndommen, det finnes nok "innput" allerede i media og barne-tv om dette temaet.. Der kan vi heldigvis velge selv å skru av knappen (de som vil). Voksne vil alltid være rollemodeller for barna våre. Familien er selve "bærebjelken" i samfunnet vårt. Nå må folk vokne opp å se den betydningen familien har!!!

mamma og barnehageassistent ( 12.05.2010 kl. 23:48 )

Foreldrene har hovedansvaret, og det pedagogiske mandatet for sitt/ sine barn. 1,2 % er så liten del, at de foreldrene som ønsker dette bør ta det ansvaret selv. Skal vi advare de mot pedofili? At de skal se opp for menn med godteposer? Skal vi overlate alt til barnehagen samtidig som vi skriker så høyt om at barn ikke blir sett, ikke stimulert nok, sover for mye i barnehagen, sover for lite, blir ikke anerkjent, lærer feil religion, spiser feil pålegg osv... Ved den nye finansieringsmodellen ser det ut til at også barnehage blir en salderingspost for kommunene- slik som helse/ omsorg og skoler har blitt til nå. Skal man kreve alt fra andre? Uten at det kan kreves at foreldre tar noe av disse ansvarene selv?? De som skriker over hvor mye de betaler for å ha barn i barnehage? HAllo- plassen koster samfunnet 44.000 kroner i måneden, så skattebetalere finanseierer denne i all hovedsak. Slutt å krev så mye, folkens! VÅKN OPP- BEGYNN Å TA ANSVAR EGNE BARN, FORELDRE!!

ANSVAR ( 13.05.2010 kl. 14:40 )

Det er nettopp det vi ønsker, å ta ansvar for våre egne barn, og lære dem det de trenger å vite om livet og samfunnet, i det vi mener er deres naturlige tempo. Altså: ingen homofisering og ingen prins-elsker-prins eventyr i barnehagen.

MorTil3 ( 13.05.2010 kl. 15:11 )

Det er ganske utrolig! I mange år har sosialistene hamret inn et advarende budskap til lærere i skolen: Det er forbudt å forkynne. Å drive kristen forkynnelse i skolestuen er forbudt. Nå innfører den rødgrønne regjering en klar ideologisk forkynnelse allerede i barnehage. Nå skal barna fra tre-årsalderen indoktrineres om at det er normalt å ha homofile og lesbiske foreldre. Barns kjønnsidentidet skal utvides. Homofili skal inn i barnehagens kunnskapsformidling. Det er ca. en prosent homofile i Norge, og disse har oppnådd det utrolige: det store flertall av heterofile foreldre må finne seg i denne forkynnelsen i barnehager at det er helt "normalt" at en prins forelsker seg i en prins og at de gifter seg og blir konge og konge. Likhet for loven; ingen kristen forkynnelse og dermed ingen avkristnet forkynnelse!

Mor til to og sosialarbeider ( 13.05.2010 kl. 16:19 )

La barn være barn. Helt unødvendig å pådytte så små barn denne problemstillingen.

Mor til 2 ( 14.05.2010 kl. 07:16 )

Hvor og hvordan kan vi få satt en stopper for dette? Få fjernet de rød/grønne fra regjeringen er iallefall sikkert!!! Foreldre må på banen nå!!!

mamma og barnehageassistent ( 15.05.2010 kl. 23:10 )

man skal være forsiktig med å se på disse 1,2 prosentene som noen absolutt sannhet, dersom man leser statistisk sentralbyrås rapport nevner den ett antall mulige feilkilder angående statistisk forskning. Jeg synes at de av oss som har sterke motforestillinger mot homofili bør vurdere å lese litt grunnleggende sexologi. jeg synes barn bør få vite at det er greit å like noen av samme kjønn fordi det å bli ekskludert fra fellesskapet er traumatisk. en av hundre er en for mange, det kan være ditt barn. lenken er til nevnte rapport og den oppgir forøvrig 1,8% homo- eller bifile http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/201002/02/art-2010-05-03-01.html

herman fredrikson ( 18.06.2010 kl. 00:51 )

Når jeg leser alle kommentarene her blir jeg nokså sjokkert. Her er det tydeligvis foreldre som er "bekymret" for sine barn, basert på hva da? At barna deres ikke kan få være barn? Som mor selv vet jeg at det å være barn inkluderer nettopp dette å være nysgjerrig på noe. Beklageligvis er det også sånn at foreldre ikke alltid gir et ordentlig svar. Artikkelen her henviser til forskningstall fra SSB (og dårlig journalistikk henviser til feil tallprosent), mens annen forskning viser at homofile fortsatt er av den gruppen som a) begår mest selvmord b) fortsatt blir diskriminert c) folk har vrangforestillinger om (noe ala "alle lesbiske hater menn" og "alle homser er feminine" Basert på dette, og som en konsekvens av disse holdningene, vokser det fortsatt opp barn (enten mitt eller ditt) som til slutt innrømmer at h*n er homofil, men ikke blir akseptert. Dessverre er det slik at holdninger som blir ytret over her – sørgelig som det er – vitner om at foreldre har store problemer med å akseptere at deres egne barn ender opp homofile. Det er kanskje OK for dere å nå si at homofili er i mindretall og at det derfor ikke er noe poeng å gi noe kunnskap om dette. Men hvor brygger man sine meninger, holdninger? Jo, det er fra foreldre og det er fra den tiden man har i barnehage, barneskole, ungdomsskole (som den perioden hvor identitetskonstruksjonen er mest kompleks). Når ditt barn kommer hjem til deg og sier at h*n har visst at h*n har vært homofil lenge, men ikke har våget å si det...hva skal du som forelder tenke da? Realiteten er vel nemlig at du ikke har gjort en god nok jobb som nettopp forelder. Så fort ditt eget barn ikke våger å fortelle deg noe, så er det fordi h*n tror h*n har gjort noe galt. Og hvorfor skulle et barn/ungdom tro dette? Jo, da må jo nettopp foreldrene eller samfunnet ha servert holdninger om at "dette ikke er normalt" eller "sånn skal det ikke være". La det i alle fall ikke være samfunnets skyld. Jeg støtter fullt opp eventyrbok (og legg merke til det uskyldige navnet, EVENTYRbok). Så får det heller være opp til resten av foreldrene om ditt barn fortsatt ikke våger å stå frem til nettopp deg. Vil bare helt til slutt legge til at det er mange som har meninger om at enkelte (som for eksempel homofile) ikke er egnet til å skulle få barn. Men still deg et spørsmål selv: Hvis jeg skulle få et homofilt barn, skulle jeg da akseptere det FULLSTENDIG, eller ville jeg ha reagert på dette på en måte som ville påvirket mitt barns lykke? Alle som får barn må bøte med konsekvensene av dette. Som forelder har du EN oppgave, og det er å oppfostre barnet ditt til å bli så lykkelig som overhodet mulig. Gjør du det ved å nekte han eller henne å lese en eventyrbok i barnehagen? Eller gjør du det ved å lære han eller henne om likeverd?

Forsker og mor ( 29.06.2010 kl. 02:33 )

Synes dette blir for dumt. greit, la dem få vite at det finnes homofile og at det er greit. men det som er vanlig, "normalen", er heterofili. så jeg synes det blir feil med prins+prins i bøkene. dette ender jo snart med at de som er hetero blir mobbet og føler seg utenfor... tror ikke at prins+prinsesse eventyrene skaper noen problemer for homofile. behold tradisjonen , men man kan ha informasjon om det i f.eks førskolen at det finnes mennesker som ikke er sånn osv. man trenger ikke å tvinge nedover dem at det er normalt fordi. Det neste blir vel historier i barnehagen om prinser som har kuk og patter, som gifter seg med en prinsesse med kuk og patter............. hvor skal det ende da? vi må vel informere dem om hva som er naturlig?? på en skikkelig måte. for min del blir det skeivt andre veien om man skal bytte ut prinsessa med en ekstra prins. og det med prinsessen som redder prinsen, det og er kanskje litt spesiellt. de fleste kvinner vil vel fremdeles ha en mann som kan beskytte dem om nødvendig, ikke en som hopper opp i fanget deres og hyler bare det kommer en flue og flyr forbi....... noen ting er bare sånn fordi det er det naturlige for mennesket. man må følge vår menneskelige natur. grunnen til at homoen ble "oppfunnet" er vel kanskje for å hindre overbefolkning, noe vi klarte fint uansett.

Hilde ( 20.08.2010 kl. 14:51 )

Det må da for all del være bedre at barna vokser opp med å vite at alle mennesker er forskjellige både når det kommer til religion, kultur og kulturell bakgrunn og ikke minst når det kommer til at mennesker forelsker seg forskjellig. Klart vi blir lært og vet at det skal være mann og kvinne. Mennesker følelser tilsier noe annet. Skal et barn som forelsker seg i samme kjønn tro at det er unormalt, slik det er i dag, om 10 år? Jeg kjenner mange som er homofile. Blandt annet min bror. Han turte ikke komme ut av det såkalte skapet før for to år siden. Barn som lærer at homofili er galt vil aldri bli de barna foreldre ønsker. Mange blir innesluttet, er mindre sosiale og viser ikke følelsene sine åpent for folk rundt dem. Er det slik dere foreldre som vil protestere vil ende opp med at barnet ditt blir, om de ikke lærer at det faktisk er like normalt å forelske seg i samme kjønn? Vi lever i 2010 og burde snart skjønne at vi ikke får endret følelsene vi har. På tide at noen pedagoger, noen prester og andre fagfolk snart våkner opp og innser at vi er ikke lenger i år 0-30.

Sara og kommende lærer ( 20.08.2010 kl. 15:09 )

Forstår dere det ikke? Man kan ikke VELGE om man er homofil, bifil osv. Det er noe man er, og gutter tiltrekker seg ikke '' mer '' etter gutter i dette eksempelet, bare fordi noen sier at det er normalt. Så man kan ikke '' homofisere '' noen. Man lager ikke folk til homofile for den grunn. Foreldre elsker barna sine uansett hvem de er. Likestilling er viktig.

Lene. ( 20.08.2010 kl. 15:47 )

Ingen mener at den heterofile kjernefamilien skal fjernes fra barnehagen. Men ved siden av bøker, spill og leker der den heterofile kjernefamilien er presentert, skal man også av og til finne frem en bok, et spill eller en lek der andre familier er represenert. Noen barn har alenemor, andre barn har alenefar, noen har delt omsorg, noen har mye samvær, andre lite samvær, noen har to mammaer, noen har to pappaer, noen har både to mammaer og to pappaer, enten i to heterofile familier eller i to homofile familier... Disse barna skal også få se at deres liv og familier er OK og gjenspeiles i bøker, spill og leker.

Halvor ( 20.08.2010 kl. 16:55 )

Dette blir vell litt drøyt, dette skal ikke en liten unge tenke på. Og jeg tror neppe foreldrene til disse ungene vil like at guttongen leker med barbie dukker og stjeler g-string av mor mens han sminker seg.

Pookey ( 20.08.2010 kl. 19:13 )

Dette er idioti! Sende ungene våres til barnehager for at de skal komme hjem igjen som homofile femitasser! Kan liksågodt sleppe de av hos Jan Thomas å la de bli oppfostret der! Nei, huff å huff dette ble skuff..

Torstein ( 20.08.2010 kl. 19:13 )

Dette blir vell litt drøyt, dette skal ikke en liten unge tenke på. Og jeg tror neppe foreldrene til disse ungene vil like at guttongen leker med barbie dukker og stjeler g-string av mor mens han sminker seg.

Pookey ( 20.08.2010 kl. 19:13 )

Veldig bra tiltak, Bergen kommune !Alt arbeid for å få unge lhbt-personer til å kunne leve sitt liv naturlig uten mobbing og trakassering er bra! Arnie

Arnie98 på www.gaysir.no ( 20.08.2010 kl. 19:54 )

Hei dere luringer der ute som tror at man kan velge legning selv! det er slett ikke ett valg man har, og det er ingen som kan komme her å endre legningen til noen! det er naturlig uansett hvordan dere snur og vrir på det! man trenger ikke å være jentete fordi om man er homofil, å man trenger ikke å være guttete fordi at man er lesbisk heller! det er faktisk dyr som er homofile, lesbiske og bifile der ute også! bare fordi at bibelen eller en annen bok sier at "dette er en dødssynd!" så trenger man ikke å komme med en masse fordommer! la barna være frie til å utforske det de selv vil! husk at kua også har vært kalv!

sint menneske! ( 20.08.2010 kl. 20:52 )

Det finnes ingen forskning som støtter at barn har nytte av å lære om homofili! Nå må feministene og det som værre er av pedagoger roe seg ned! Barn trenger å vite hva slags regler som gjelder, de trenger også å vite om unntaket, NÅR de oppdager det. Men for de som ikke er homofile så skal det ikke være nødvendig å måtte ta stilling til dette. Er det ikke forvirrende nok å vokse opp?? Mener dere at en barnehageassistent skal fortelle unger på 2-3 år at mann og mann det går også ann? De vet jo faen ikke hva det er for noe!!

Joda ( 20.08.2010 kl. 23:18 )

Gi oss et eksempel på hvordan undervisning om homofili skal foregå overfor unger på 3-5 år. Venter spent. Dokumenter gjerne resultatet av arbeidet deres!

erfwgt ( 20.08.2010 kl. 23:20 )

Er ikke essensen å lære ungene våre mangfoldet som er i samfunnet... Det er viktig at de får lære at det fins flere etniske grupper, samlivsformer og religioner... Uansett har foreldre størst påvirkningskraft når det gjelder sine barn, og jeg oppfatter barnehagenes intiativ som en oppfordring til likeverd - ikke fremming av den ene- eller andre samlivsformen/etnisiteten/religionen.

Petrine ( 21.08.2010 kl. 14:31 )

Det er veldig bra at barnehagene prøver å unngå å videreformidle de stereotype kjønnsrollene som samfunnet er altfor preget av, og åpner opp for at barna skal få et avslappet forhold til mangfold.

Bjørn Smestad ( 21.08.2010 kl. 15:59 )

Er ikke essensen å lære ungene våre mangfoldet som er i samfunnet... Det er viktig at de får lære at det fins flere etniske grupper, samlivsformer og religioner... Uansett har foreldre størst påvirkningskraft når det gjelder sine barn, og jeg oppfatter barnehagenes intiativ som en oppfordring til likeverd - ikke fremming av den ene- eller andre samlivsformen/etnisiteten/religionen.

Petrine ( 21.08.2010 kl. 16:25 )