Aktuelle nyheter

Nyheter / Vil nekte innvandrere kontantstøtte

Vil nekte innvandrere kontantstøtte

Frp vil at alle innvandrerbarn skal gå i barnehagen.

Foto: Arkivfoto

Vil ha alle innvandrerbarn i barnehage. Frps innvandringspolitiske talsmann, Per-Willy Amundsen (bildet under), ønsker å fjerne kontantstøtten til foreldre uten norsk statsborgerskap. Foto: Arkivfoto

– Vi ønsker å forbeholde retten til kontantstøtte til folk som har norsk statsborgerskap. Da slipper vi at kontantstøtten blir brukt til å fremme manglende integrering.

Det sier Fremskrittspartiets innvandringspolitiske talsmann, Per-Willy Amundsen til VG Nett.

Han står bak forslaget som partiet kommer til å fremme når Stortinget samles til høsten.

Frp ønsker å innsnevre rettighetene innvandrere til Norge har til offentlige ytelser. Amundsen mener det er et problem for integreringen at nyankomne innvandrerkvinner velger å bli hjemme med barna istedenfor å gå ut i arbeidslivet, og sende barna i barnehage.

Ønsker kontantstøtte for nordmenn

Amundsen taler imidlertid varmt for kontantstøtten og valgfriheten den gir - til nordmenn.

– Den samme valgfriheten fungerer dårlig i forhold til innvandrere. Den bidrar til at kvinner i større grad kan være hjemme og ikke sender barna i barnehagen. De kan selv unngå arbeidsmarkedet, som er vår viktigste arena for integrering, sier Amundsen.

Hvor store økonomiske følger en slik ordning vil få, har ikke Fremskrittspartiet sett på foreløpig.

– Det er selvfølgelig en type beregning som Frp vil få utarbeidet før forslaget skal legges på bordet, sier partiets innvandringspolitiske talsmann.

Får ikke støtte

Men integreringsforslaget fra Frp får lunken mottakelse blant de øvrige borgerlige partiene.

Høyres Linda Hofstad Helleland påpeker at Høyre ikke ønsker å vike fra sitt prinsipp om valgfrihet for alle.

– Høyre synes at et sånt forslag er ganske merkelig, og vi kommer til å stemme mot. En stor del av disse kvinnene ønsker likevel å være hjemme med barnet frem til det er to år, sier hun til VG Nett.

– Vi er opptatt av å gi alle foreldre, uavhengig av statsborgerskap, rett til kontantstøtte i Norge, sier KrF-leder Dagfinn Høybråten.

Han påpeker at kontantstøtten gjelder barn i alderen null til to år, og at språkutbyttet de vil få i en barnehage i denne alderen er begrenset.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



7 kommentarer

Dagfinn Høybråten har gjort en kjempefin greie i forbindelse med røykeloven. Men å påstå at språkutbyttet de får i en barnehagen fra 0 til 2 år, er begrenset er en merkelig ting å si. Særlig år vi vet at de første 6 (seks) årene er essensielle for et barns utvikling og at de lærer enormt mye om kroppsspårk og også verbalt språk fra de er født. Dagfinn, ta deg en røyk og tenk deg om en gang til!

R.K. ( 15.07.2010 kl. 12:48 )

Jeg er faktisk enig med FrP i dette forslaget! Hvorfor skal noen som ikke er norske statsborgere få støtte fra stat/kommune??? De er jo ikke med på å bidra, så hvorfor skal de få? Skjønner at det blir forskjellsbehandling, men det virker jo som om tap av inntakt er det eneste som får de til å integrere seg... Mange som er interessert i å integrere seg, men veldig mange som ikke er det.

Marita ( 15.07.2010 kl. 20:29 )

Jeg vil bare si meg uenig i at språkutbyttet barn fra 0-2 år får i barnehage er begrenset!! Hun som sier det har nok ikke jobbet på småbarnsavdeling!! Kom deg inn i en barnehage, og du vil se at barna har mye utbytte av å gå i barnehage! I barnehagen jeg jobber i har flere av 2-åringene bedre språk enn en 3-åring og en 6-åring med innvandrerbakgrunn som ikke har gått i barnehage tidligere. Det er klart at det har betydning for barnet når det begynner i barnehage. Det vil jo høre det norske språket hver dag - personalet, og andre barn vil jo snakke til det! Det er bare å innse det - den norske 3-åringen som har ganske roen på språket sitt, gidder rett og slett ikke å leke med en utenlandsk 3-åring som ikke kan et kvekk norsk! Da skal det være få barn i barnehagen den dagen hvertfall....

Tine ( 16.07.2010 kl. 10:49 )

helt enig med deg Trine. Hvorfor i huleste øker ikke bare politikerne barnetrygden for alle.så er det opp til foreldrene å velge :)

sigrid ( 16.07.2010 kl. 18:45 )

Kontantstøtten er en uting, det har jeg ment hele tiden. Fordel heller pengene til alle småbarnsforeldre. Hele prinsippet, det at man får penger for IKKE å benytte et gode, er helt utrolig. Skal man sette det på spissen, må de som ikke benytter andre tjenester også få penger: ikke tar videregående skole, benytter sykehjem m.v. Vi var mange som så hva innføring av kontantstøtte kunne føre til, og jeg håper at politikerne nå fjerner den igjen.

Heidi ( 21.07.2010 kl. 09:47 )

Antar at de fleste i Norge mener at kontantstøtten, slik den fungerer i praksis,er overmoden for revurdering. De fleste småbarnsforeldre er økonomisk avhengig av å gå i arbeid. De få av dem som velger bort barnehagen som tilsynsordning for barna da, gjør det utelukkende for pengenes skyld-de velger dagmamma og får kontantstøtte.På den måten har de gratis barnepass, mens de som velger barnehage betaler. Veldig mange innvandrerkvinner holder barna hjemme, og mottar kontantstøtte.Barna får mangelfull norsk språkstimulering, og lærer ikke norsk kultur å kjenne som om de hadde gått i barnehage.Ved skolealder må staten betale for dette,i form av ekstra lærerressurser. Å være norsk statsborger, og bo i landet,burde være en forutsetning for å kunne motta kontantstøtte .Igjen er FRP først ute med forslag den menige nordmann vil støtte.

Ann ( 21.07.2010 kl. 10:26 )

Jeg må bare si at for en gangs skyld er jeg veldig enig i absolutt alle kommentarene over her! De to første årene er ekstremt viktig i forhold til språkutviklingen! Jeg kjenner at jeg blir flau på Høybråtens vegne, når han uttaler seg på den måten om noe han ikke har peiling på! Når det gjelder kontantstøtten skulle de latt flere fagfolk ta del i den vurderingen, da hadde det nok blitt slutt på den ordningen tenker jeg! For all del, små barn har det godt hjemme hos mor også, og for MIN EGEN del kunne jeg godt tenke meg å være hjemme lenger med mine barn. Men når man jobber i barnehage ser man hvor godt de små har av å gå i barnehage. Som oftest er de kommet lenger i utviklingen på flere områder enn de som har vært lenge hjemme. Dessuten er det dessverre ofte de som virkelig hadde hatt behov for å gå i barnehage som blir hjemme! Både utlendinger og ressurssvake foreldre utnyttet systemet, og det er jo ikke så rart med denne tullete ordningen...

Styrer ( 03.08.2010 kl. 08:37 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar