Aktuelle nyheter

Nyheter / Kritisk til spesialbarnehager

Kritisk til spesialbarnehager

De siste årene har spesialiserte barnehager fått en voldsom økning i Norge. Professor mener det kan være problematisk for små barn.

Foto: Arkivfoto

Skadelig? Professor Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo er kritisk til spesialbarnehager. Foto: Arkivfoto

– Det er først og fremst et problem hvis foreldrene har ambisjoner om at barnehagen skal fremskynde spesielle talenter hos barnet. Det er ikke bra for barn i den alderen, sier Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Maritime, kostholds og idrettsbarnehager er noen av tilbudene småbarnsforeldre vasser i – og mens mange mener dette er bra, uttrykker Ulvund bekymring i et intervju med NRK.

Professoren forteller om foreldre som har ambisjoner på barnas vegne og prøver å lære dem å spille instrumenter eller dyrke frem spesielle idrettstalenter. Han mener at overivrige foreldre kan være skadelig for barns utvikling.

– De barna er oftere plaget av prestasjonsangst fordi de ikke klarer å oppfylle foreldrenes forventinger, sier Ulvund.

Han tror dette kan skje oftere som følge av oppblomstringen av spesialbarnehager i Norge.

– Derfor er det viktig at styrere i slike barnehager er bevisste på at dette ikke skjer, sier professoren.

Enig eller uenig med professoren? Si din mening i kommentarfeltet!

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



8 kommentarer

Det er sommer og agurktid også for akademikere. Temaet er spesialbarnehager. Jeg jobber ikke i en spesialbarnehage selv, men synes at det er interessant at noen proffe aktører og eiere organiserer og driver disse. Jeg synes derimot at det ikke er særlig interessant at skeptiske professorer og andre forståsegpåere skal tro at dette er skadelig på noen måte. Jeg ble begeistret når jeg på et besøk i 2006 var innom Ryvang2 i København. En idrettsbarnehage! Barnehagen hadde mange flotte ansatte, Mange var idrettspedagoger. Var det noen som tok ungene på alvor så var det fagfolk på pletten. Ikke undervurder fagfolk Stein Erik Ulvund !! Ta deg en pære og ta en prat med fagfolk! Tips1 Gå ned fra din høye hest og besøk en "spesialbarnehage". Tips2 Sammenlign gjerne med en tradisjonell norsk barnehage (eksempel vår barnehage ANM bhg - www.anmba.no) Se om du ser store forskjeller på hvordan personalet jobber mht foreldresamarbeidet, informasjon, tradisjon og omsorg for barnet og sjekk om barnets interesser blir ivaretatt i barnehagehverdagen :)

Lasse Haugen www.anmba.no ( 15.07.2010 kl. 09:05 )

Godt sagt, Lasse Haugen, særlige tilsnitt handler om barnehagens valg av metodikk! Metodikken kan være forskjellig- men rammene for barnehagens innhold og oppgaver er de samme, uansett valg av særlige tilsnitt. Rammeplanen sier at barnehagen kan tilpasse sin virksomhet til lokale forhold. Så hvorfor i all verden skal ikke en kystbarnehage benytte sitt nærområde som en ressurs? Eller gårdsbruk, middelalderfestninger og fjellheimen? Dette har også noe med nærmiljø og samfunn å gjøre. Barn kan få styrket sin bevissthet om hva som er spesielt for deres nærmiljø- og, hvordan det kan være annerledes på andre kanter av landet! Jeg tror ikke foreldre f. eks velger gårdsbarnehage for at de ønsker seg en fremtidig bonde av sin håpefulle. Jeg tror motivene kan være syn på grunnverdier, forhold til dyr, det å få dyrke ting osv- SAMTIDIG som det formidles fag. Det er mye matematikk i beregning av fôr til forskjellige dyr- f. eks.......!

Styrer ( 15.07.2010 kl. 09:59 )

Tror du må ta deg en pære selv Lasse..... :) Det han er kritisk til ifølge artikkelen er følgende... – Det er først og fremst et problem hvis foreldrene har ambisjoner om at barnehagen skal fremskynde spesielle talenter hos barnet. Det er ikke bra for barn i den alderen, sier Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Og er ikke uenig med det utsagnet....

John b ( 15.07.2010 kl. 14:19 )

Da er det jo foreldrene det er noe galt med, og ikke tilbudet den enkelte barnehage gir.....

jaja.. ( 15.07.2010 kl. 15:56 )

Til John b: Tror du virkelig på at disse barnehagene i Norge kjører flatt for å gi overivrige foreldrene muligheten til å plage ungene sine? Eller tror du på at majoriteten av foreldre i dag tenker slik som Ulvund gjør?

Lasse Haugen www.anmba.no ( 16.07.2010 kl. 09:17 )

Det er igrunn ikke det som er spørsmålet. Jeg har ikke vært i en tilsvarende barnehage og har ikke mulighet til å uttale meg om tilbudet. Så inviterer du meg så kommer jeg;) Men det jeg reagerte på var at du slaktet ulvund på feil grunnlag, er godt mulig at han er negativ til barnehagene i det store og hele. Men det som kommer fram i artikkelen er at han er bekymret på enkelte foreldre..... I grunn en ganske lite informerendes artikkel som burde vært utdypet mer.

John b ( 16.07.2010 kl. 11:31 )

SVAR: Jeg har alltid oppfattet Ulvund som en seriøs mann med folkelige meninger og med god dekning for sine uttalelser, det være seg alt fra oppdragelse til søvnproblemer blant barn. Men at det skal være så bekymringsfult å la unger gå i barnehager som har et spesielt fagfelt som, la oss kalle det for "fordypning", så ser jeg overhode ikke dette som et problem for barnet. Det han kaller for overivrige foreldre skal ikke gjøres til et problem, Det skal heller gjøres til en utfordring.

Lasse Haugen www.anmba.no ( 16.07.2010 kl. 11:54 )

Men når du sier det på følgende måte så er jo vi frunn helt enig. Barnehagen vil da ha mulighet til å hjelpe foreldrene inn imot en forståelse av hva som er bra for nettop deres barn.

John b ( 16.07.2010 kl. 12:04 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar