Aktuelle nyheter

Nyheter / Forsvarer høringsforslaget

Forsvarer høringsforslaget

Arbeiderpartiet har forholdt seg rolig i debatten om nytt finansieringssystem for private barnehager. Inntil nå.

Foto: Arbeiderpartiet

Presiserer. Arbeiderpartiet står hundre prosent bak forslaget om utbyttebegrensning og tilbakebetaling av verdier, fastslår stortingsrepresentant Anna Ljunggren. Foto: Arbeiderpartiet

Nå tar stortingsrepresentant Anna Ljunggren bladet fra munnen. I et intervju med Vesterålen Online forsvarer hun forslaget om utbyttebegrensninger og tilbakebetaling av verdier – som en samlet opposisjon har protestert høylytt mot.

­– Private barnehager får 80 til 100 prosent driftstilskudd. Hvor privat er da egentlig en privat barnehage? spør Ljunggren i intervjuet.

– Det er ikke mer enn rett og rimelig at overskuddsmidlene tilbakebetales. Vi vil jo ivareta skattebetalernes penger på best mulig måte. Dette skal ikke i lommene på private aktører, fortsetter hun.

Ap-politikeren avviser at det er SV alene som står bak det kontroversielle forslaget, slik flere debattanter på barnehage.no har spekulert i.

– Hele regjeringen er enig om dette fordi vi ser at enkelte har tatt ut millioner i utbytte. Det verste eksempelet er 11 millioner kroner i utbytte på 1 år, sier Ljunggren til VOL.

Høringsfristen utløper i morgen (lørdag).

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



10 kommentarer

0,7% utbytte er fakta og mange går med minus resultat. 90% er bygget opp av kvinnelige gründere som har manglet finansiering til egen pansjon og betraktet bygg og verdier som sin fremtidige pensjon. Dette er kvinnefiendlig politikk og umulig næringspolitikk. Det stat og kommuner ikkje klarte skal taes fra kvinnene som gjorde det. Dette er behandling lik dypvanns dykkerene og norske soldater i utenlandstjeneste.

Håkon Lie ( 30.07.2010 kl. 09:25 )

Dersom Ap's motivasjon i denne saken virkelig var å ivareta skattebetalernes penger, ville fokuset vært rettet mot de kommunale barnehagene. Ingen privat barnehage mottar mer i offentlig tilskudd en det gjennomsnittet av de kommunale barnehagene i samme kommune får. Likevel opplever vi at den kommunale delen av barnehagesektoren er like utarmet som skolesektoren. Det finnes ingen sjenerøse offentlig tilskudd til private barnehager, bare kommuner som får svært lite ut av de offentlige midlene de selv bruker på sine egne barehager. Tiltakene i høringsforslaget er derfor ikke bare feil medisin, man forsøker i tillegg å behandle feil pasient. Dersom Ap stiller seg 100% bak forslaget bør de fortelle sannheten om hvorfor, nemlig at private aktører er uønsket som barnehagedrivere.

Privat barnehageeier ( 30.07.2010 kl. 12:16 )

Kan den rødgrønne regjering snu på spørsmålet? Hvordan kan private barnehager som i utganspunktet får "like mye" eller mindre enn de kommunale gjøre dette på en så kostnadseffektiv og kvalitativ god måte at vi skårer så høyt på kvalitet og innhold for brukerne? Overskudd og utbytte er for meg et ikke-eksisterende problem. Det som er helt uaktuellt å godta i dette forslaget er når jeg en gang skal selge. Hvorfor sier ikke Anna Ljungren noe om det? Eller hvorfor diskuteres ikke den delen like heftig? Bruk de lovregulieringer som finnes idag, steng barnehager som bryter loven. Utfordringene idag er kompetente fagfolk - bruk tiden på det og selve rammeoverføringen. Det er haugen på nok arbeid for dere.

Else-Marie Sandvoll, Trollberget AS ( 30.07.2010 kl. 14:34 )

TILSKUDDS-DOPET HAR VIRKET: Jeg siterer Anna Ljunggren: "– Private barnehager får 80 til 100 prosent driftstilskudd. Hvor privat er da egentlig en privat barnehage? spør Ljunggren i intervjuet." Barnehagereformen var i seg selv var en måte å kanalisere prisreduksjon til foreldrene via barnehagen, en meget kostbar måte å utbetale penger til foreldren. Ser man på hvor mye hver kommunale tilskuddskrone har kostet å utbetale, sammenlignet med det øremerkede statstilskuddet, vil man nok finne svært interessante tall, og store tall. Mange private barnehagergründere tenkte sikkert i starten at det var litt hipp som happ om pengene kom som mer tilskudd og litt mindre foreldrebetaling. Disse tilskuddene har imidlertid for de private barnehagene med makspris og høye tilskudd den bivirkningen at de som del av en privat sektor tilsynelatende er blitt seende ut som offentlige forvaltere. Barnehagemyndigheten lokalt oppfører seg også i enkelte tilfeller som om de "eier" de private barnehagene som følge av de relativt høye tilskuddene. Håper noen kan se nærmere på dette og bringe noen klargjørende fakta inn i debatten, så ikke den mildest talt tendensiøse argumentasjonen, eksempelvis ovenstående, fra AP-politikere andre får stå uimotsagt. VÅKN OPP!!!!!!!!!!!!

Christian Ulstad, Oslo ( 30.07.2010 kl. 18:55 )

Jeg tenker det kansje får være slutt på makspris! Eventuelt så får vi legge ned eller selge barnehagene våre til de Kommunene som har råd til å kjøpe. At Arbeiderparitets representanter går ut som det gjøres her, uten å ha satt seg tilstrekkelig inn i hvordan denne finansieringsordningen vil slå ut er ille!. Takk for at ArbeiderPartiet har personer som Bjarne Håkon Hansen som faktisk er så intelektuell at han forstår og tørr å stå for det han mener! Håper han også får med seg den "kloke gruppa" med kalulator i AP ! Hvor er overskudds midlene i de Kommunale Barnehagene da????? Når en Privat barnehage driftes med 15% mindre inntekter enn en Kommunal barnehage - hvordan kan Ljunggren tro at en privat barnehage egentlig er offentlig barnehage ??? Hvem tror Ljunggren sitter på finansieringsansvaret og driftsansvaret for en privat barnehage da ? Hvem tror hun hefter for lån..... Utbytteregulering - Nå er det faktisk svært få private barnehageeiere som har denne mulighet i dette landet ! Jfr. tilgjengelig dokumentesjon !

Inger Lise Wølner ( 31.07.2010 kl. 09:37 )

Uff da ! Mener hele regjeringen faktisk dette?? Har Ljunggren uttaleses rett for hele regjeringen inkl. Statsministeren da forstår jeg ikke hvorfor de har HØRING!

Anine ( 31.07.2010 kl. 09:42 )

Dette skal koste AP dyrt.Å støtte ekstreme forslag som dette vil få konsekvenser.Løgn og bedrag i argumentesjon.Det vet Trond Giske,Gunn Karin juul,Carl Schjøttt Pedersen,Jens Stoltenberg,Dag Olav Teigen.Dette er intelegente menesker som er kneblet av "dette er SV sin sak"------Eller tar eg feil ??Flaut og trist.

Håkon Lie ( 31.07.2010 kl. 17:39 )

Ja, skal vi tilbakebetale verdier så får vi stå på barrikadene om at andre offentlig subsidierte bransjer må gjøre det samme! Hva med feks asylmottakene, skolene og syke-/pleiehjemmene? Nei, stå på BHH! Flott at du kan bruke metodene du lærte i regjering (lobbyvirksomhet) til å møte dem med. Det er tydelig de føler seg tatt med boksene nede! Men PBL må forte seg å få media til å få frem sakens innhold opp i dagen mens dette er fortsatt varmt. Fokuset som så smått startet ble brått borte i denne dobbeltrollesaken..... Selvfølgelig et politisk PR stunt det også fra regjeringens side....

Emma ( 01.08.2010 kl. 08:46 )

Jeg kjenner det nå er på tide å få alle partilag og Kommunelag til å engasjere seg. Staten og Kommunene tar utbytte av egne virksomheter - private aktører drifter for 15% mindre enn Kommunale aktører! Dette har ikke vi økonomi til å ta på oss, og ikke er vi tjent med disse lokale kampene inne i en allerede problematisk overføring til ramma!

Ap. medlem ( 02.08.2010 kl. 15:10 )

Helt Enig med Emma. Men hun glemmer en ting og det er legene, må en privatpraktiserende lege betale tilbake overskuddet når han selger praksisen videre? Det kommer nok ikke til å skje fordi dette er et tradisjonelt mannsdominert bransje. Moralen blir etter min mening,"det er lov å tjene penger på offentlige tilskudd til helse, men ikke til når yrket er kvinnedominert". Jon Remme

Jon Remme ( 02.08.2010 kl. 15:11 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar