Aktuelle nyheter

Nyheter / - Ikke en menneskerett å jobbe i barnehage

- Ikke en menneskerett å jobbe i barnehage

PBL-direktør Arild M. Olsen frykter overgripere i barnehagen. Nå krever han et strammere regelverk. Hva mener du?

Foto: Hanne Osmo Reindal

Krever innstramming av regelverket. Det er for lett for overgripere og andre kriminelle å få jobb i norske barnehager, mener PBL-direktør Arild M. Olsen. Foto: Hanne Osmo Reindal

Norske barnehager mangler kvalifisert arbeidskraft, og gode lønninger lokker utenlandske arbeidere til førskolelærer- og assistentjobber.

Men den norske loven som krever vandelsattest for å hindre sexforbrytere i å jobbe med barn, fanger ikke opp overgripere som kommer til Norge fra andre EØS-land.

Administrerende direktør i Private Barnehagers Landsforbund, Arild M. Olsen, mener regelverket nå må strammes inn.

Det skriver avisen Vårt Land.

Svak lov

Det finnes ikke noen oversikt over antall utlendinger i norske barnehager, men PBL-direktøren sier det er«mange». Barnehagedirektøren mener den norske loven som krever vandelsattest for å hindre forbrytere i å jobbe med barn, er for svak – og det på flere områder.

- Jeg mener det burde være mulig i hele EØS-området å få til en utveksling av slike attester.I teorien kan en som er dømt for overgrep i Norge, reise til Danmark og få jobb i barnehage. Senere kan vedkommende reise til Sverige, hevder Olsen til avisen.

I 2006 sendte PBL og søsterorganisasjonene i Sverige og Danmark et brev til sine respektive regjeringer, hvor de ba om et samarbeid mellom landene. Men ifølge Olsen har det ikke skjedd noe.

Les også:Varsler barnehager om overgrepsdømte

Alvorlige lovbrudd oppgis ikke

Kommunikasjonsdirektør i PBL, Jørn-Tommy Schjelderup, er enig i at lovverket også er mangelfullt for norske borgere som har bodd i utlandet. Han viser til et «skrekkeksempel» han hadde på bordet i fjor.

- Det var en nordmann som hadde bodd i et EU-land i flere år og hadde fått en dom for overgrep mot barn. Når han kom til en barnehage i Norge leverte han inn en norsk politiattest. Dommen hans fra utlandet ble ikke oppdaget før senere, ved en tilfeldighet, forteller Schjelderup.

Per i dag er det kun opplysninger om siktelse, tiltale eller dom om seksuelle overgrep mot barn som oppgis til barnehager og andre som ber om vandelsattest. Olsen ønsker også at andre alvorlige forbrytelser, som grov vold og større narkotikaforbrytelser, skal oppgis til arbeidsgiver.

- Om en mann har mishandlet kona si vil ikke det vises på en slik vandelsattest, skisserer han.

- Vet ikke om det er ønskelig

Statssekretær i justisdepartementet, Terje Moland Pedersen (Ap), sier at utveksling av politiattester med andre land ikke har vært på deres politiske dagsorden.

- En kan be om attest fra andre land i EØS-samarbeidet, men ikke kreve det. Jeg vet heller ikke om det er mulig eller ønskelig, sier han.

Moland Pedersen mener det er fare for at politiattester kan bli for mye vektlagt, og statssekretæren er også kritisk til at det skal stå informasjon om mer enn overgrep mot barn på attestene.

- Vi må passe på ikke å opprette en ordning som gir folk et yrkesforbud. Vi har den troen at folk kan gjøre opp for seg og begynne et nytt liv, sier han.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



14 kommentarer

Med denne passive holdningen til Terje Moland Pedersen er det ikke rart at barn i Norge fremdeles har et for lavt rettsvern. Det er ikke en menneskerett å jobbe i barnehage! Der støtter jeg Arild Olsen fullt ut. I barnehagene er det først og fremst barnas sikkerhert som bør være på dagsordenen. Å tro at en seksuell legning (pedofoli)kan "gjøres opp"eller at en slutter å utøve vold fordi en har sonet,er å være naiv. Stat og kommune gjør opp for seg i disse dager i forhold til tidligere "forsømte" barneverns barn.Det er i dag lovfestet rett til barnehage for hele den kommende generasjon,det minste staten kan gjøre for å "sikre" alle disse barna som går i barnehager, betalt av det offentlige. Er å innføre et samarbeid på tvers av landegrensene, både når det gjelder overgrep og vold.Det er en lønnsom innvestering av samfunnets midler. Til beste for barn men også samfunnet generelt.

Linda Øygarden,Arendal ( 05.02.2010 kl. 11:31 )

Helt enig med deg Linda - og hvem skal snakke barnas sak om ikke vi som administrerer dette tilbudet? Det er en passiv og en ansvarsfraskrivende måte som Terje Moland Pedersen forholder seg på. Et overgrep er et overgrep for mye. Nå må vi få et aktivt forhold til disse mørketallene. SMSO (Senter Mot Seksuelle Overgrep) i Sandnes har et godt motto - Overgrep skal ikke ties ihjel, men tales ihjel. Jeg synes det er godt at dette kommer mer og mer på dagsorden - men vi har en lang vei å gå hele samfunnet. Vi har nettopp hatt personal og foreldremøte om barn og seksualitet - hvor Margrete Wiede Aasland var foredragsholder. Foreldre og ansatte har et felles ansvar for å ruste barna våre best mulig mot overgripere. Så får myndighetene ta seg av overgriperne.

Else-Marie Sandvoll, Trollberget AS ( 05.02.2010 kl. 16:39 )

Det er i aller høyeste grad på tide med utvidede vandelsattester. Barn i barnehagen skal ha en trygg og god hverdag og ikke være sammen med personer som er dømt for vold.Det er flere eksempler på at barn er blitt utsatt for overgrep i barnehagen til tross for vandelsattest. Det er bedre med "føre var" i denne sammenheng.

Anne Ersland, Rødknappen barnehage ( 05.02.2010 kl. 18:36 )

Ingen barn skal ofres fordi vi voksne ikke vil fremstå som om vi ikke har "troen på folk". En utvidet vandelsattest, også fra andre land er ingen garanti, men det vil i allefall sikre barna våre fra de som allerede er dømt. Så hvorfor er ikke dette en selvfølge? Jeg tror problemet i bunn og grunn munner ut i at et krav til vandelsattest for vold, rus og overgrep mot barn fra både Norge og samtlige tidligere oppholdsland kommer til å være svært tid- og ressurskrevende. Barnehagene er desperate etter ansatte, det er allerede åpnet for at ansatte kan jobbe 14 dager uten at politiattesten er lagt frem. Et worst case scenario er overflødig...

Sissel Rostøl Bakken, Mamma. ( 06.02.2010 kl. 21:47 )

http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=302726268240&ref=mf

Still krav til utvidet vandelsattest for ansattei norske barnehager! ( 07.02.2010 kl. 09:18 )

Hei. Endelig noen som kommmer med de riktige forslagene, og kan gjøre noe med dem. Vi må jobbe videre sammen med PBL for å få til en utvidet vandelsattest. Som dere har snakket om før, så er det flere bevis for at barn er blitt utsatt for overgrep til tross for vandelsattest. Lykke til Arild, vi støtter deg. Karin

Karin Pedersen, Eikenøtta Naturbarnehage AS ( 08.02.2010 kl. 09:16 )

Er helt enig vi trenger helt klart et strammere regelverk. Hva vil folket? Tenk på barna Skjønner ikke hvorfor vi er så trege i dette landet sett i gang nå vi har ikke tid å vente på dette

Cecilie ( 08.02.2010 kl. 09:56 )

"Vi må passe på å ikke opprette en ordning som gir folk yrkesforbud" uttaler Moland Pedersen. Det er klart at folk skal ha en ny sjanse, men kanskje ikke akkurat på bekostning av forsvarsløse barns sikkerhet? Har man trått over grenser får det faktisk følger, og dette bør være ett av dem. Begrensninger for hvilke yrker lovovertredere kan inneha fins vel allerede? Det er vel f.eks ikke slik at du får jobb i politiet uansett rulleblad?

Sylvi Haftorn, Mattisgården barnehage ( 08.02.2010 kl. 09:58 )

Jeg støtter helt at det ikke er en menneskerett å jobbe i barnehage. Jeg er helt enig med Arild M. Olsen at vi bør kreve en bedre ordning i forhold til vandelsattest. Barnas sikkerhet må gå foran andre hensyn..dersom en overgriper ønsker å endre sin livsførsel, er det flott, det finnes mange yrkesvalg å ta utenom det å jobbe med barn.

Hanne Ensrud, Skogkanten barnehage ( 08.02.2010 kl. 11:48 )

Er det noen som har tenkt på at det faktisk er mange som jobber i barnehagen idag som aldri har levert vandelsattest? Når de nye bestemmelsene om vandelsattest kom var det bare de som begynte i ny jobb som måtte levere VA. De som var blitt ansatt før bestemmelsene "slapp". Den gang var det mange som lurte på hvorfor ikke den kunne gjelde for alle??

Lasse Haugen ( 08.02.2010 kl. 12:08 )

Fremdeles veier de voksnes rett til å få en ny sjanse mye tyngre enn de forsvarsløse barnas rett til trygg tilværelse på deres "arbeidsplass" Det hører ikke hjemme noe sted!!! Pedofili kan ikke kureres.

Utrolig ( 08.02.2010 kl. 12:23 )

dette blir som å la en som har drevet underslag o.l, få jobb i norges bank. skulle gjerne likt å sett det ja!! men kjære, han må jo få en ny sjanse, stjeler sikkert ikke denne gangen....ELLER.... dette er noe av det dummeste jeg har hørt. vitner om lite kompetanse, og en uttalelse som er meget lite gjennomtenkt.!!

for dumt ( 08.02.2010 kl. 14:53 )

til et samarbeid om dette over grensene!! Ungene skal beskyttes til enhver pris!

DEFINITIVT JAAA... ( 10.02.2010 kl. 12:30 )

Molbo Norge! Nå må denne kardemommeoven roe seg ned! Sikt hadde adri skjedd i Statene eller Uniten. Der har de het andre krav og kvaitet i barnehager enn dette hjernevaska kommunistlandet.

Laila ( 22.10.2010 kl. 10:20 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar