Aktuelle nyheter

Nyheter / Uenige om aksjon

Uenige om aksjon

Barnehageeier Cecilie Grønli vil ikke følge en eventuell anbefaling fra PBL om å stenge dørene i protest mot regjeringen. Eli Gjøen er på sin side villig til å gå enda lenger for å vise sin avsky mot de rødgrønne.

Foto: Harald Karlsen

I vinden. Det stormer rundt regjeringens finansieringsforslag. Nå vurderer PBL en ny aksjon med stengte barnehager for å få de rødgrønne til å snu. Foto: Harald Karlsen

PBL varslet tirsdag at det kan bli aktuelt å stenge barnehager i protest mot regjeringens forslag til ny finansiering for private barnehager.

Cecilie Grønli, som driver to barnehager i Fredrikstad og en i Råde, sier til Fredrikstads Blad at hun ikke vil være med på en slik aksjon.

– Vi får nær 80 prosent av våre inntekter fra offentlige midler. Private barnehager skal drive sunt, men det er ikke noe mål å ta ut stort utbytte. Å forvalte offentlige penger forplikter, sier Grønli.

Hun har selv ikke tatt ut utbytte, og vil ha et regelverk som sørger for at overskuddet blir pløyet tilbake til driften og kommer barna til gode. Hun ber PBL roe seg ned og slutte å sutre.

Les også: Truer med stengte barnehager

– Det må ligge en ideologi i bunnen for å drive barnehager. Det trengs glød for å kunne gi barna det de vil ha, sier Grønli.

– Dobbelt svik

Eli Gjøen, som eier fire barnehager i Drammen og Bærum, mener Grønli bommer med sine uttalelser. Hun hevder regjeringens forslag vil svekke kvaliteten i barnehagene, og er klar til å stenge i en eventuell aksjon.

Les også: Les også: – Stenging er siste utvei

– Det regjeringen gjør nå, er et dobbelt svik. Før det første svikter man de private gründerne, som tok utfordringen som ble gitt angående en nasjonal dugnad for å oppnå full barnehagedekning. Dessuten gjør de stikk i strid med hva velgerne ble lovet før valget, da de sa de skulle verdsette mangfold og kvalitet, sier Gjøen til Dagsavisen.

Hun sparer ikke på kruttet når hun påpeker manglene ved regjeringens lovforslag.

– Når Lisbet Rugtvedt viser til at det blir tatt ut 100 millioner kroner i utbytte hvert år, skjønner hun ikke at 90 prosent av det er lønn til selvstendig næringsdrivende. De bruker udokumenterte påstander som kun er ment for å sette private eiere i uheldig lys, der agendaen er å strupe inn etablerings- og driftsvilkårene og gjøre dem så lite lukrative at ingen vil etablere privat, tordner barnehageeieren.

Stridens kjerne

Årsaken til at PBL vurderer å oppfordre sine over 2.000 medlemsbarnehager til å stenge dørene i en landsomfattende storaksjon, er misnøye med regjeringens forslag om å legge betydelige begrensninger på utbytteuttak.

Det er imidlertid forslaget om at kommunen kan tilbakekreve verdier bygget opp av tilskudd og foreldrebetaling dersom barnehagen legges ned som har vakt mest harme i den private delen av barnehagesektoren. Mange private barnehageplasser vil gå tapt hvis dette blir vedtatt, frykter organisasjonen.

– En ting er sikkert: Hvis jeg blir tvunget til å legge ned, så får ikke kommunen overta mine barnehager. Da skal jeg heller brenne dem ned, sier en innbitt Eli Gjøen til Dagsavisen.

Les også: – Det skal ikke være lukrativt å drive barnehager
Les også: Forsvarer høringsforslaget
Les også: Mener regjeringen bommer
Les også: Får støtte på lederplass

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet!

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



7 kommentarer

Eli Gjøen er i fyr og flamme, ser jeg. Litt usaklig å true med å brenne ned barnehagen fremfor ekspropriasjon, selv om jeg skjønner hvordan hun tenker. Utfordringen ligger uansett i at mange taler for døve ører, siden regjering vil at barnehage skal være en del av utdanningsforløpet, og vil ha alt i statlig regi, på samme måte som skoler! Og det er generelt det regjeringen jobber for, virker det som!

R.K. ( 04.08.2010 kl. 13:35 )

Kristin Halvorsen sa på 08 nyhetene på Nrk.Begrunnelsen for den nye finanseringsmodellen er" frykten for at statsfinansen ikkje kommer barna i barnehagen tilgode".For å sikre det skal kommunen få alle pengenne,som takk for privat utbygging utført av norske kvinner i privat regi.Det er kvalitet sikring på sentral ansvarsfraskrivelse og KS.ønsker ikkje denne løsningen.Kor er regjerings sjefen!!!! Hallo er det noen hjemme der??

Håkon Lie ( 05.08.2010 kl. 08:29 )

Ja, Ja, jeg vet at jeg kommer aldri til å la regjeringen ekspropierie eiendommene mine :-) Da kan nok denne regjeringen se langt etter målet om full barnehagedekning. Barnehagene får heller stå tomme, og barnehagens anstatte får sies opp før vi går til det skrittet! Kommunen kan jo kjøpe eiendommene min.... hvis jeg har lyst til å selge da? Utbytte vt jeg ikke hva er, men jeg vet at Kommunen mente de kr.200 000,- jeg tok ut i lønn som selvstendig næringsdrivende da jeg hadde personlig selskap. Denne lønna var av enkelte politikere definert som utbytte...... Hvis denne regjeringen også regner slik trenger de å se hvor mange barnehager som er private - ved å stenge så både ser, hører og legger de kansje merke til det? Kansje de også forstår at vi vil ha en finansieringsmodell der fokus er på kvalitet og likeverd. Rammer for personalutnyttelse +++ Fokus på gode arbeidsbetingelser for ansatte og kvalitet på pedagogisk tilbud. Noe vi er gode på tross av en regjeringens konstante motarbeidelse. Jeg er lei, og er streikeklar!!

Barnehageeier med flere barnehager på Østlandet ( 05.08.2010 kl. 08:40 )

Jeg ser at stadig flere eiere "innrømmer" at de tar ut utbytte slik som nevnt over.Indirekte får man inntrykk av at 200 000 kr i året er veldig lite penger. Jeg lurer på om det er 200 000 i året for å eie og så ha en annen jobb ved siden av som man har inntekt av i tillegg? Eller er man styrer i egen barnehage, får lønn for det, og tar ut utbytte hvert år som påslag fordi man er eier? Jeg barer lurer. Dersom eiere av 10 barnehager i hver enkelt kommune tar ut 200 tusen kroner hvert år etter at eier også har fått sin årslønn...som styrer/bedriftseier/styreformann.....så utgjør det 2 millioner i året som kommunen faktisk kan bruke på barnehageutvikling. Er jeg helt naiv eller bare dum?

ILISE=) ( 05.08.2010 kl. 12:00 )

@ILISE=: Du er nok både naiv og dum. Når man eier et personlig selskap som barnehageeieren på østlandet gjør er overskuddet dvs 200 000. i dette tilfellet å anse som eiers lønn. Det vil si at det er lønnen hennes for dette året! 200 000.- er det snakk om høy lønn? det er ikke i tillegg til lønn.Å drive barnehage er ikke en 8-16 jobb ,det er en dugnadsjobb for sammfunnet, En får ikke en krone fra hverken stat eller kommune før barnehagen er opp å går,så en har 1000 vis av timer før en får noe som helst. For oss som ønsker å tilby barnehager av høy kvalitet, så er det en utakknemlig jobb takket være slike som deg som tror at vi alle er griske og tar ut utbytte i hytt og pine! Det er ikke slik hverdagen er for det store flertallet av oss!

barnehageeier ( 05.08.2010 kl. 12:58 )

Skjønner at det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvordan er det mulig å drive en bedrift med 200 000 kr i lønn i året? Da har mange eiere et større problem enn diskusjonen om utbytte el ikke. Det er jo rett og slett ikke drivverdig el lønnsomt. Du sier "Man får ikke en krone fra staten før den er oppe og går"...Er du nyetablert da kanskje el akkurat dratt i gang en virksomhet? Det vet alle som starter opp uten noe særlig kapital og få lønn av, at etableringsfasen er helt forferdelig. ILISE=)

ILISE=) ( 05.08.2010 kl. 21:45 )

"ILISE=) Det er jo det som er hele utfordringen med lovforslaget for så godt som hele barnehagesektoren! 30% av de private barnehagene går i dag med underskudd,noen har fått det litt bedre, og noen FÅ enkelt aktører kan ta ut store utbytter. Dem denne loven rammer er nettopp de som har en barnehage eller to og jobber livet av seg. Lurer en på å bli mangemillionær starter en ikke barnehage! Vi vet selvsagt at alle som starter en eller annen bedrift må ta risiko og innvestere både penger og tid. Det har vi synes er greit. Det vi ikke synes er greit er at den dagen vi selger eller gir oss så er det staten som skal ha verdiskapningen . DET finnes ikke i noen annen sektor eller virksomhet. Premissene er blitt endret under veis og det finner vi oss ikke i! Kristin skal ikke få vårt livsverk og 1000 vis av dugnsdstimer som vi har lagt i barnehagene vår for å kunne tilby kvalitative gode barnehageplasser i 15 år!

Barnehageier ( 06.08.2010 kl. 20:54 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar