24 kommentarer
Jeg utfordrer herved Kristin Halvorsen til å ta en samtale med meg i forhold til salg. Hun kan ikke mene at jeg har så tungt for det at jeg misforstår reglene som det legges opp til ved salg. Dette har jeg forstått krystallklart:
Ved salg av min barnehage til kr 5 mill vil jeg få min innskutte aksjekapital på kr 100 000 igjen. Stat og kommune vil ta resten på 4 900 000. Dette er intet mindre enn et ran! Tør du svare meg på dette Kristin?
Else-Marie Sandvoll, Trollberget AS
(
06.08.2010 kl. 10:15
)
Det er god sosialisme i tallform.Det klargjør den takknemlighet SV. har til kvinner som deg.Du har jo BARE gjenomført fullbarnehagedekning.Da har ikkje SV.eller DAGENS REGJERING bruk for deg mer.---------------- Takk Else-Marie.---------- ( ps.Kristin kommer aldri til å snakke med deg.)
Håkon Lie
(
06.08.2010 kl. 10:24
)
TIL REDAKTØREN: HVOR BLE DET AV INNLEGGET FRA BESTEFARET?
Jeg skulle videresende link til et innlegg under denne artikkelen, men finner det nå ikke igjen. Signaturen var noe i retning av "Bestefar til barnehagebarn og skattebetaler"
Christian Ulstad, Oslo
(
06.08.2010 kl. 10:59
)
Else-Marie: Nå har vel regjeringen ved Kristin Halvorsen vært ganske krystallklar i forhold til at denne regelen ikke har tilbakevikende kraft. Bare selg du!
Håkon Lie: Det var da veldig kraftig dette første innlegget ditt. Er det virkelig sånn å forstå at du ønsker livet av Kristin Halvorsen?
Torbjørn
(
06.08.2010 kl. 11:02
)
Torbjørn: Er det liksom greit da, når denne regelen ikke har tilbakevirkende kraft?
Merete Soløy
(
06.08.2010 kl. 11:17
)
Merete: Det har jeg ikke sagt noen ting om. Jeg ønsker bare at folk holder seg til fakta, og ikke gjør ting vanskeligere enn det i virkeligheten er!
Torbjørn
(
06.08.2010 kl. 11:29
)
Kva skal kommunane bruke pengane som dei får av dei private, når dei eventuelt avviklar og sel? Lønnsauke til rådmann? fleire sjukeheimsplassar? nedbetaling av lån? eigne barnehagar?
Privat barnehageeigar
(
06.08.2010 kl. 12:35
)
Ikke tilbakevirkende kraft, nei, men hva med midlene til å betale restgjelda med framover til bygget er betalt da?
Emma
(
06.08.2010 kl. 12:56
)
Hei Torbjørn,bor du i Strasbur siden du er så lite orientert om den politiske situasjonen i Norge.Selfølgelig ønsker jeg ikkje livet av Kristin Halvorsen,men det er ikkje gjensidig.Du og noen til har for mye angst og for lite humor i livet.Politisk død er eit sterkg ønske fra meg. Jeg ønsker Fru Halvorsen eit langt lykkeli liv med en statspensjon hun får,som norske barnehage kvinner som har bygget full barnehagedekning ikkje kan få.Den tar Fru Halvorsen for å finansiere sin og likesinnede fete statspansjon.---------------- Kjære Barnehage.no Neste gang angsten slår til ring om hjelp,Spørsmål 40404350---Mit ønske er ikkje å selge min barnehage,men ha forutsigbarhet og retferdige konkuransr regler ute sjult dop slik det er i dag.God helg Torbjørn,Kristin
Håkon Lie
(
06.08.2010 kl. 14:08
)
Siden Torbjørn har mottatt mitt svar på sit spørsmål fra mitt første,er det muli å få tilbake mitt første innlegg i saken på Barnehage.no???eller??
Håkon Lie
(
06.08.2010 kl. 14:23
)
Kjære Håkon Lie.
Jeg forstår at det er ille at ikke alle deler dine synspunkter og din sans for humor. Bare beklagelig at du lar en politisk diskusjon gå over til personangrep. Jeg legger herved diskusjonen død og kommer ikke til å svare deg. ...og forøvrig håper jeg redaksjonen holder seg for god til å la dødstrusler stå i et diskusjonsforum, selv om det er humoristisk ment.
Torbjørn
(
06.08.2010 kl. 15:08
)
Synes det burde være påbudt med fullt navn når man velger å ytre seg på denne siden.
Merete soløy
(
06.08.2010 kl. 22:37
)
Kristin Halvorsen mener at ingen er blitt lurt, og at nesten ingen blir berørt av det nye forslaget. Her mangler det helt klart en meget viktig egenskap, nemlig den å kunne sette seg inn i de private barnehagenes situasjon situasjon.
Jo Kristin, vi som driver private barnehager kan både lese og forstå det som står i høringsforslaget, og vi har erfaring med hvordan rødgrønne norske kommuner behandler private barnehager.
Jo Kristin, vi føler oss lurt når spillereglene endres på oppløpssiden av en nasjonal dugnad, og vi føler oss lurt når regjeringspartiene bekrefter at forslaget kommer til å bli vedtatt før høringsfristen er ute.
Jo Kristin, vi har ikke glemt at du ville fjerne retten til økonomisk likebehandling for bare 1 år siden, og vi har ikke glemt at du inviterte private investorer med på leken uten å fortelle at investeringene ville bli gjort verdiløse.
Jo Kristin, hvis du virkelig var opptatt at offentlige midler til barnehager skulle komme barna tilgode, så hadde du begynt med de kommunale barnehagene.
Det er kanskje på tide å se i speilet i stedet for ut av vinuet?
Knut Bråthen
(
07.08.2010 kl. 00:46
)
Hvor har det blitt av argumentet om kvalitet? De komm.barnehagene har i alle år hatt mer enn oss å rutte med, likevel scorer vi bedre på brukerundersøkelsene og vi har lange ventelister mens kommunale plasser står ledige! Skal utbyttet fra privat sektor styrke det kommunale tilbudet da, eller...? Med full barnehagedekkning som vi har flere steder allerede, vil kvaliteten være avgjørende for søkermassen. Og da vil muligheten for utbytte regulere seg selv. Hvis argumentet virkelig er at pengene skal komme brukerne til gode ( kvalitet) , så bør de se innad i egne rekker først- og da ikke bare innenfor barnehagesektoren!
Dina
(
07.08.2010 kl. 09:12
)
Beklager Kristin - vi har allerede startet denne prosessen ! Rammevilkårene i forhold til overføring til Kommune ramma fra 2011 - Private barnehager som legges ned og politiske konflikter i hele 2011 - blir blått flertall i de fleste Kommuner:-O
Lise
(
08.08.2010 kl. 22:21
)
Kristin stiller 100% krav til areal,bemanning,luftkvalitet,uteareal,HMS tariff.forsikringer pensjon,renhold,vedlikehold,kost,mm.Det er viktigt at alle pengenne blir brukt til barnas beste.Derfor betaler Kristin bare 80%,og skal fortsette med det frem til 2015.Det er logisk synes Torbjørn.??
Håkon lie
(
08.08.2010 kl. 23:03
)
Det er jo strålende om det er slik at PBL og flesteparten av barnehage-eierne har misforstått det som er skrevet i høringsuttalelsen.Og at KD lederen har sjekket at både personal og foreldre støtter høringsforlaget. HA!! Hadde jeg behandlet mine medmennesker med en slik arroganse som dette,- så ville jeg nok ikke hatt mange søkere til min barnehage. Halvorsen mener tydeligvis at vi trenger pusteterapi og hjelp til å "forstå"
. Takk for tilliten!!
Er ikke de som har skrevet denne høringsuttalelsen ansvarlig for å gjøre seg forstått også overfor de under middels intelligente barnehage-eierne i dette landet.?? Er sosialisme å tråkke på folk??
Og: Jeg klarer ikke å se hvordan vi skal kunne overføre høye husleier til et eiendomsselskap,- når tilskuddene vi får holder med et nødskrik til drift. Det er vel heller slik at indeksreguleringen blir utsatt for å få mer å rutte med??
Men så registrerer jeg jo at Halvorsen vil ha store konserner til å drive barnehage.!? Dette er ubegripelig,- er det ikke de med stordrift som kan ta ut penger da.? Er lovforslagene om utbytte og ekspropiering sett ut fra disse barnehage-eierne.?
Da tar altså ikke Halvorsen innover seg at dette bare er en liten del av den private sektoren.De fleste av oss driver en barnehage eller to,- og begriper ikke hva det er vi nå blir utsatt for. Vi tjener til lønnen vår,- elsker jobben vår og mener vår innsats er verd noe. En gang i fremtiden når vi har tid til å trekke pusten !!?? Dvs før vi kommer til himmelen...
Kristine Koht henviste i et foredrag jeg hørte til følgende: En får høre at en ikke skal ta ting personlig.! Det er jo umulig når du lever med hele deg i det du gjør og det du er engasjert i. Det er jo personlig det !!?? Veldig enig med Koht her: Dette tar jeg personlig ja,- å bli fremstilt som en tyv og en kjeltring som putter "barna sine penger" i egen lomme.Høre at jeg tjener millioner på skattebetalernes penger. Å måtte forsvare meg overfor foreldre og andre som stort sett leser overskriftene og som ikke har forutsetning for å vite hva denne debatten dreier seg om slik den nå blir fremstilt.
Inger-Lise Stien
(
08.08.2010 kl. 23:59
)
Kjære Inger-lise.Du er en tyv i Kristins og Torbjørn`s hode.Du lever av å gjennomføre Kristins og eit samlet Stortinge vedtak:Det var meningen det,men ikkje nå lenger .Det viser seg noen tar"utbytte".det er barnehager med AS.drift.Noen eid 100% kommunal eller deleier fra Staten , KLP og noen 100% privat.For eiere som er org som selvstendignæring blir lønn til dagligleder registrert som utbytte det er ikkje meningen å leve avdette.Motivasjonen og "lønnen" skal være arbeidsglede og lykken av å få være med på den natjonale dugnaden.Det er en fin tanke,det mener Kristin og SV.
Håkon lie
(
09.08.2010 kl. 12:40
)
Kjære Håkon Lie. Jeg skrev at jeg skulle slutte å svare deg, men jammen har du likevel klart å provosere meg til å svare. Jeg ber deg nå vennlig om å slutte å tillegge meg meninger du ikke vet om jeg har. Jeg har ikke sagt et ord om jeg er enig eller uenig med Kristin Halvorsen eller regjeringen eller noen annen. Det jeg har sagt er at Kristin Halvorsen har sagt at regelen ikke har tilbakevikende kraft OG jeg har gitt uttrykk for at jeg synes det var veldig smakløst av deg å "ta livet av" Kristin Halvorsen (selv om jeg forstår at det var humoristisk ment). Til senere lesere: Dette var noe Håkon Lie skrev i sitt første innlegg som nå er fjernet av redaksjonen.
Torbjørn
(
09.08.2010 kl. 14:35
)
Vi betaler lønnen til Kristin,noen tror dei veit kven som betaler lønnen til Bjarne Håkon,men kven betaler lønna til Torbjørn -- ???
Håkon lie
(
09.08.2010 kl. 16:47
)
SV Kristin tror ikke barnehage eiere vil stenge! Du har rett i at vi vil gjøre alt i vår makt for at barn, foreldre og ansatte ikke blir rammet - men dette er faktisk et konfliktområde! Barnehageeiere stenger ! Kvinnegrundere er slitne! Veldig mange av oss som arbeider i omsorgsrelaterte virksomheter gjør dette fordi dette er et arbeid som gir mening. Vi er mest opptatt av å få mest mulig pedagogikk og kvalitet på ped.tilbud ut av hver krone; kvalitet for barn og ansatte. Holdningene til SV Kristin er nedlatende, provoserende og mistenkliggjørende. Noe sier meg at denne debatten er en avledning fra noen mye viktigere og ikke noen konstruktive tanker om hvordan den nye finansieringsmodellen bør være når vi legges inn i rammetilskuddet til Kommunen fra 01.01.2011...
Inger Lise Wølner
(
09.08.2010 kl. 17:18
)
5 millioner i lomma for salg av en barnehage, som i praksis norske skattebetalere har sponset (gjennom statsstøtte og kommunal støtte). Gir ikke det en sur smak i munnen??
Kristin (ikke Halvorsen)
(
11.08.2010 kl. 13:02
)
Hei Kristin, jeg kjenner ikke til noen som får 5 mill i lomma for å selge en barnehage. Barnehager er ikke så attraktive salgskonsepter - det er litt spesielt interesserte. Jeg regner med at eierene også hefter for et rimelig stort lån som må innfris :-) Statstøtte dekker lønn og noe personalkostnader, Kommunal støtte dekker stort sett andre driftskostnader.... Det blir ikke så sprekt ! De som tjener penger er de som også kan tilby andre tjenester å slipper å kjøpe disse selv, på lik linje med de mulighetene de fleste Kommunene har. Vi som har små barnehager har ikke disse mulighetene!
Randi
(
11.08.2010 kl. 13:35
)
Randi: Med respekt å melde så tror jeg ikke du kjenner så mange da? Det selges barnehager i Norge i dag for langt mer enn 5 mill. I tillegg overtar også de nye eierne alle økonomiske forpliktelser inkludert ubetalt gjeld! Noen har gjort det stort på dette. Du kan jo ta en forespørsel til en av "de store". Tviler på at du får et ærlig svar, men noen av dem går langt for å sikre seg flere barnehager. Ta bare en titt på nettsidene som nærmest inviterer til overtakelse! Langt fra vederlagsfritt selvfølgelig, så det er klart det er penger å tjene her. Og det for både kjøper og selger. Kan hende reguleringer er det som må til?
Per
(
11.08.2010 kl. 14:08
)