Aktuelle nyheter

Nyheter / Espira: – Vil ta livet av mange private aktører

Espira: – Vil ta livet av mange private aktører

Dette mener barnehagegigantene om at regjeringen foreslår betydelige begrensninger på utbytteuttak.

Foto: Frode Antonsen

Forbud. Regjeringen vil innføre forbud mot å ta utbytte fra private barnehager ut over en streng maksgrense. Foto: Frode Antonsen

Som første nordiske land foreslår den rødgrønne regjeringen å legge betydelige begrensninger på muligheten for utbytte av barnehagedrift.

Daglig leder i Kanvas, Robert Ullmann, applauderer forslaget.

– Det er helt naturlig at muligheten for utbytte begrenses. Barnehager handler om pedagogikk, ikke butikk. Derfor er jeg veldig positiv, sier han.

I Espira er tonen en helt annen.

– Jeg er enig i det departementet understreker – at mest mulig midler skal gå til barna. Men dette er ikke veien å gå, sier administrerende direktør, Thomas Havnegjerde.

Les også: Legger begrensninger på utbytteuttak

Maks seks prosent

Kunnskapsdepartementet sendte mandag forslag til ny forskrift om likeverdig behandling ut på høring. Der foreslår Kristin Halvorsen og co følgende:

«Uttak av verdier det enkelte år kan maksimalt utgjøre en avkastning på egenkapitalen tilsvarende ti års statsobligasjonsrente i driftsåret, tillagt et påslag på to prosentpoeng».

I fjor tilsvarte ti års statsobligasjonsrente om lag fire prosent. Muligheten for utbytte vil dermed begrense seg til cirka seks prosent av egenkapitalen, slik ståa i norsk økonomi er i dag.

Det har Kanvas-lederen ingen problemer med.

– Utbytte er i strid med målene for tilskudd og foreldrebetaling, og det har vi også skrevet i høringssvarene våre, sier Robert Ullmann.

Espira-lederen mener på sin side at regulering av utbytte slik regjeringen legger opp til kan få alvorlige følger.

– Forslaget vil føre til færre til private aktører over tid, med de konsekvensene det får for foreldre, slår Thomas Havnegjerde fast.

Les også: PBL: – Det nest beste

– Unødvendig

For Læringsverkstedet er utbytte et ikke-tema. Daglig leder Hans Jacob Sundby stusser likevel over regjeringens forslag.

– Med full barnehagedekning vil markedsmekanismen slå inn. En eier som nedprioriterer innhold og kvalitet, og utelukkende satser på utbytte, vil sitte igjen med et så dårlig tilbud at det til slutt ikke vil være barn eller søkere igjen. Så jeg ser ikke helt poenget, sier Sundby.

Som understreker:

– For vår del har ikke forslaget noen praktisk betydning. Vi har ikke tatt en eneste krone i utbytte, og har heller ingen planer om å gjøre det. Rammene som gis av myndighetene trenger vi for å drive barnehager på det nivået vi vil.

Strid om tilbakebetaling

Det er ikke bare regulering av utbytte barnehagegigantene er uenige om i regjeringens forslag til ny forskrift.

«Dersom barnehagedriften opphører, kan kommunen kreve verdier bygget opp ved offentlige tilskudd og foreldrebetaling tilbakeført», foreslås det nemlig.

Thomas Havnegjerde i Espira er rystet.

– Det er et ekstremforslag som kommer til å ta livet av mange private aktører. Det er synd, for brukerundersøkelser viser at vi leverer de beste tjenestene til billigst pris. Konsekvensen av forslaget vil med andre ord bli en sektor med dårligere tjenester og mindre mangfold til en dyrere pris, sier Havnegjerde.

Robert Ullmann i Kanvas tolker forslaget på en annen måte.

– Det regjeringen sier, er at de vil finansiere drift av virksomhet for å oppnå høy kvalitet – men at de ikke vil finansiere avkastning på investering. Hvis du har investert i et bygg og det står med egenkapital, skal du ikke kunne ta avkastningen ut av sektoren ved salg. Dette er bare en forsterking av det de har sagt om at offentlige midler skal gå til drift og kvalitet, og det synes jeg er helt greit, sier han.

Avventer

barnehage.no har også vært i kontakt med daglig leder Eli Sævareid i Trygge Barnehager. Hun vil foreløpig ikke kommentere saken.

– Jeg har ikke lest hvordan de har tenkt å regulere dette, og må gjøre det før jeg uttaler meg, sier Sævareid.

Samme svar gir Benn Eidissen, daglig leder i Acea Holding.

– Vi må sette oss inn i saken før vi uttaler oss, sier han.

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



19 kommentarer

På tide at det kom noe konkret - men det er jo bare et høringsforslag, så hvis Espira har kontakter de rette steder så blir det vel lagt i skuffen...

Loyd0 ( 21.04.2010 kl. 09:27 )

Hei. Synes det er helt greit med begrensninger. de som har tatt ut store utbytter har "ødelagt" for seg selv og oss andre som ønsker å drive en pedagogisk virksomhet med midler som går til barna og de ansatte. K =))

karin p ( 21.04.2010 kl. 10:02 )

En ting er å regulere utbytte, men å krevet tilbakebetaling for tilskudd / foreldtrebetaling ved evn. opphør av driften er jo uhørt. Hva med verdiene vi private skaper samfunnsøkonomisk ved sysselsetting? Våre ansatte betaler skatt, vi betaler arbeidsgiveravgift og skatt av overskudd..... Hva med foreldre som ikke kan bidra med å styrke samfunnsøkonomien ved å være hjemme fordi de ikke får barnehageplass? Og hva med privat barnepass, skal de også "tilbakeføre foreldrebetaling"? Hallo!!! Hvilken barnehage gikk politikerne i? Og de må ha sovet i timene gjennom skolegangen... En ting er å legge disse føringene på fremtidig nye barnehager, men det må jo være lovstridig å kunne gjennomføre dette med tilbakevirkende kraft. Den eneste skriftelige forutsetningen for tilskuddene jeg mottar er på invisteringstilskuddet, med å opprettholde samme drift over 10 år. De evn. andre forutsetningene ligger jo i utregningen av skjønnsmidlene, og de blir jo regulert fortløpende år for år. Har ikke kommunene selv, som tilsynsmyndighet, et ansvar med tanke på støyen rundt utbytte? Med tanke på div. negativ omtale i mediene runt uttak av utbytte i barnehagesektoren er det jo tydelig at det må være svikt i deres tilsynsrutiner. Og at staten nå skal rydde opp med å "ta alle over en kam" vil jeg kalle ansvarsfraskrivelse av valg de allerede har gjort ved å invitere private aktører i barnehagesektoren. I økonomien lærte jeg meg noe som heter "sunk-cost", og kanskje det er det regjeringa bør tenke runt deres investeringer i de allerede eksisterende barnehagene. Og heller lære av det for å legge nye føringer til fremtidige private aktører i et "halv- statligfinansiert" privat marked. Hadde jeg, og helt sikkert mange med meg, visst at dette var forutsetningene for å få tilskudd til å etablere min egen bedrift, ja da ville jeg virkelig satset på et annet marked. I min barnehages størrelsorden ville jeg hatt både dobbel årslønn og mulighet for å sikre pensjonen......

Eier av en "as-barnehage" som ikke tar ut overskudd nettopp fordi jeg innbiller meg at jeg invisterer i mitt eget... ( 21.04.2010 kl. 10:10 )

Espira og Trygge barnehager er 2 store og dominerende aktører i barnehagesektoren. De eier mange plasser og forvalter store byggningsmasser verdt mange millioner. Denne kapitalen gir dem mulighet til å bygge flere barnehager og disponere flere plasser. Med stor motivasjon for inntjeningsevne og kapital avkastning kommer "pengespråket" inn i barnehage sektoren. Det betyr effektivisisering, maks mulighet for fortjeneste og kutting av kostnader, for det er jo forholdet mellom inntekt og kostnader som gir rom for nettogevinst i form av fortjeneste.Det er ikke motivasjon nok at budsjett og regnskap går i balanse. Alle som kjenner barnehagesektoren vet at det som koster penger i barnehagen er humankapitalen, eller alle de voksne som jobber i barnehagen. Skal man hente ut penger i form av fortjeneste er det kutt av stillinger som genererer mest overskudd. Derfor kommer kravet om flere barn pr voksen, kutt i vikarbudsjetter og spekulering i hva som kan holde kostnadsnivået nede. Utddannelse og ansiennitet koster mest. Skal man tjene penger må andelen med utdannelse holdes nede og folk med lang erfaring koster for mye. Derfor er det mange som feks ikke gir fagarbeidere lønnskompensasjon for ervervet kompetanse i form av fagbrevet.Barnehageloven regulerer heldigvis fordelingen av Førskolelærere og sikrer et krav om et vist nivå i form av kompetanse. Til syvende og sist så er det salg av eiendom som i et langtidsperspektiv gir den største fortjenesten. Hvilke bedrifter er det som kan bygge store "bedriftsbygg" med solid støtte fra det offentlige i form av refusjon mva avgift er el stimuleringstilskudd? Det er egenkapital rett i lomma. I tillegg nedbetales lån ved hjelp av offentlige midler som Statstilskudd og Kommunalt tilskudd. Det er umoralskt at "kremmere" slår seg ned i offentlig sektor, med den hensikt å hente penger ut av Statskassen. Forslaget om en ramme på 6% avkastning er vel ingen katastrofe? Det betyr jo at det fortsatt er mulighet for avkastning, men mindre enn nå. Da tenker jeg: Javel hva er de store eierene blitt vant til? Hvor mye vil en regulering koste dem? At direktøren i Espira mener at dette forslaget vil ta livet av de store konsernene er interessant. Og da spør jeg meg: Hva vil barnehagesektoren tjene på, om pengespråkets menn forsvinner ut av sektoren? Er 6% avkastning av feks 24 millioner ( 1 440 000 kr) veldig lite? Da har man tjent 1.5 mill bare ved å sitte på rompa og betrakte hvordan pengene jobber? Er det dårlig betalt for å gjøre veldig lite? Vet ikke jeg. I barnehagen betyr det ca 2.5 stillinger, med folk som jobber veldig mye for relativt lav lønn, og ufortjent lav status. Det er forskjell på folk og folk. Kanvas gir andre signaler, det tror jeg barhagesektoren bør merke seg.

ILISE ( 21.04.2010 kl. 10:44 )

En slik regulering som er foreslått blir svært komplisert å regelsette. Sats på regulering av innhold/kvalitetsmål i barnehage og kontroll av bemanning i forhold til antall barn. De som på død å liv skal ta ut de offentlige midlene i form av enten "investering i eget" eller dobbel lønn prioriterer ikke barna og ødelegger for private aktører på lang sikt.

Eier av "as-barnehage" som ikke prioriterer oppbygging av egne verdier ( 21.04.2010 kl. 10:52 )

Hvem er disse kremmerne da. Hvor mange er det egentlig av dem? Når det gjelder tilbakebetaling av allerede brukte midler forstår jeg ikke helt dette? (foreldrebetaling og statsmidler) Når det gjelder de som bygger regner jeg med at de bygger ved hjelp av lånte midler og nebetaler lånet på lik linje med huskjøpere ellers.... Kanvas applauderer ?? Hva aplauderer de da, at andre ikke kan ta ut utbytte når de selv melker statskassa? Andelen utbyttetakere er liten, det er ikke utbytte å ta ut på kvalitativ god barnehagedrift. Redselen ligger i at private aktører legger ned når private barnehager legges inn i rammetilskuddet fra 2011. Den muligheten er tilstede dersom rammvilkårene ikke er tilstede i forhold til videre drift. Tvilsomt om noen kan overta bygningsmassene dersom eieren ikke vil... Kjære politikere hold det dere har lovt å arbeid for likebehandling av barn.

Anine ( 21.04.2010 kl. 18:59 )

Dette er jo helt genialt! Da får vi en pause fra useriøse/ kommersielle barnehagedrivere (helt til de finner nye smutthull...). Skjønner jo at bedrifter som tjener gode penger på barnehagedrift er i mot en slik foskrift... Jeg tror nok det er Kanvas- lederen som har tolket det punktet med tilbakebetaling rett, men det må det jo gå an å få en bekreftelse fra departementet på.

Audun ( 22.04.2010 kl. 08:25 )

Dersom det totale bildet blir analysert er det barnehagen som legger tilrette for lønnet arbeide for begge forelde.Det skaper enorme verdier for samfunnet og familien.Det er trist å registrere regjeringens fientlige holdning til private barnehage eiere som har gjennomført plitikken,full barnehage dekning.Det er trist å registrere Statsministerens taushet om sektoren(resultat av kunskapsløshet?).Det ser ut for at SV.har fulmakt til å leke med sektoren og blanko til å gjøre den om til copi av SV.sit parti program."Beslaglegging av produksjonsmidla"sitat A.Lysbakken landsmøtet 2002. Da en fin dag,det kommer flere valg i Norge.Håper eg??!

Eier som jobber dugnad for å overleve som eier. ( 22.04.2010 kl. 11:07 )

Her er det stor engasjement.Fint.Ser hvem som stemmer på Dama.Dette er "Tommy ball" Lover og regler blir produsert både på inpuls, utpust og innpust. uten kompetanse på bedriftsøkonomi,jus,mitt og ditt eller konsekvenser.Det er på tide vi viser muskler og stenger barnehagene og stenger til regjering behandler oss med respekt og forutsigbarhet.Vi ansetter flere en Statoil og er mye viktigere for det norske samfunnet.Det er vi som har makten,bruk den.

Håkon Lie ( 22.04.2010 kl. 11:22 )

Vi er klare .Når skal vi stenge?,vi må samordne og ha felles info.mm. Lykke til

eier av to barnehager ( 22.04.2010 kl. 11:27 )

Jeg håper denne finansieringsmodellen er noe vi kan stå sammen om å være enige om at er en god finansieringsordning. En finansieringsordning som er forutsigbar og som gavner, barn, foreldre og ansatte i private og Kommunale barnehager. Det er pedagogiske virksomheter vi drifter, de aller fleste aktører i det Norske markedet er seriøse aktører som vil noe bra for barn. Utbytteproblematikken er statistisk ikke noe omfattende eller stort problem.. Så jeg blir litt skremt, også over Kanvas sin applaudering... Hva applauder de egentlig? Vår tidligere finansminister har et politisk ståsted der det er ønskelig at alle barnehager er offentlige barnehager... Det er kansje ønskelig å overta våre barnehager.. ? Jeg tror det er politisk viktig og riktig å ikke lage en finansieringsordning som skaper mistanke om at noen med "loven i hånd" skal presse oss ut av markedet for så å overta oss. Fint om vi kunne fått litt ro i sektoren, fint om vi kunne drivi med det vi liker; Pedagogisk arbeid med barn - Sett fokus på kvalitet det er viktigst nå!

Inger Lise Wølner ( 22.04.2010 kl. 13:49 )

"Daglig leder i Kanvas, Robert Ullmann, applauderer forslaget. – Det er helt naturlig at muligheten for utbytte begrenses. Barnehager handler om pedagogikk, ikke butikk. Derfor er jeg veldig positiv, sier han." Det er ytterst skremmende at en stor barnehageaktør viser en slik total mangel på forståelse. En slik skinnhellighet håper jeg blir avslørt slik at deres sanne ansikt kommer frem. Robert Ullmann må tjene penger på sin virksomhet slik som alle andre. At hans modell er så mye mer moralsk riktig i forhold til andres må bevises! Espira spiller med åpne kort og viser alle sine regnskapet åpent og ærlig. Det hersker vel liten tvil om at deres investeringer i Barnehager har gitt sektoren et løft! Staten bør regulere INNHOLDET og sikre den pedagogiske kvaliteten og ellers holde fingrene fullstendig fra fatet! Med hilsen Daglig leder i Andelsbarnehage

Applaus til Kanvas? ( 23.04.2010 kl. 15:14 )

Robert Ullmann!?? Kunne tenke meg å snakke mer med ham.. Utrolig hvor lett alt er og hvor selvfølgelig !!?? . Ser ut til at Kanvas til slutt blir den eneste private barnehage-aktøren i dette landet.Og etter å ha hørt hans uttalelser de siste årene, er jo denne organisasjonen nærmest religiøs i barnehage-sammenheng? Hva vet Ullmann om private barnehage-eiere? hva vet han om deres debut som barnehage-eiere.? Tar han som selvfølge at vi alle har hatt millioner å legge inn i barnehagedrift i utgangspunktet? Er han klar over at økonomiske forutsetninger har betydd private forsakelser for mange av oss.? Ullmann trenger å snakke med folk, for å få et mer nyansert bilde. Mange i Kanvas tjener penger på barnehagedrift, la det være helt klart..

Inger-Lise ( 25.04.2010 kl. 22:33 )

Det burde aldri være butikk i arbeidet med barn, syke, gamle, eller mennesker i det hele tatt. Det som kommer inn, bør også gå ut igjen til barna. Barna trenger ikke bade i midler, men de må få spise seg mette der det severes mat, og det må være penger til å lønne de beste,feks ikke spekuleres i ped.ledere på disp for å spare noen kroner.

Ansatt hos privat aktør. ( 01.05.2010 kl. 12:31 )

Flott med diskusjon om dette tema! Men jeg lurer på hva som er problemet med en betingelse om at penger man har fått fra staten (skattekronene våre), skal betales tilbake hvis man plutselig ikke vil drive barnehage lenger? Jeg regner med at både Espira, Kanvas, Trygge barnehager og andre seriøse aktører har startet med dette for å fortsette? Da er det jo ikke noe problem!Selvsagt må staten sikre seg mot useriøse aktører som starter "butikk", for å melke ut de barnehagemidlene de kan for i neste omgang å stenge! De aktørene som vil stenge/ streike for at de ikke får nok takknemlighet for sin innsats i barnehagemarkedet, må bare stenge. Tjenestetilbud til innbyggerne i samfunnet, som barnehage og eldretilbud, bør ikke være gjenstand for butikkdrift. Det er skattekroner staten fordeler ut igjen til innbyggerne, ikke avkastning som noen skal bli rike på! Jeg mener det er flott at staten passer på at skattekronene våre ikke blir misbrukt, men investert i barns oppvekst!

Kari ( 03.05.2010 kl. 09:37 )

Det vil kosta mer at kontrollere utbytte æn vad det i nulæget kostar i form av skolepeng, skrota førslaget.

Bob ( 18.05.2010 kl. 13:51 )

Det vil kosta mer at kontrollere utbytte æn vad det i nulæget kostar i form av skolepeng, skrota førslaget.

Bob ( 18.05.2010 kl. 14:37 )

Det vil kosta mer at kontrollere utbytte æn vad det i nulæget kostar i form av skolepeng, skrota førslaget.

Bob ( 18.05.2010 kl. 14:38 )

De offentlige midlene som gis som tilskudd til barna i barnehagene skal brukes til å gjøre det mer rimelig for foreldre å ha barn i barnehage. Det er en uting at offentlige tilskudd skal brukes som argument for å styre og regulere en bransje. Hva er det for noe sludder og politisk vaas at man ikke skal kunne tjene penger på barn og utdanning. I dette Norges land har det blitt en hellig ku som alle tror på. Hvorfor skulle det sikre bedre kvalitet for barna? Det er fint med offentlige barnehager og det er fint med private. Det er mange måter å drive på. Det avgjørende er kvaliteten som barna får. Det er foreldrene som er de beste til å vurdere hva de mener er god kvalitet for barnet sitt. Derfor fri oss fra kontroll i alle bauer og kanter. Slipp barnehagene fri, så vi kan jobbe for å få verdens beste barnehage. Statlig stykkprisfinansiering - helt enkelt og greit og hold kommunens grådige lapper langt vekk fra barnas penger. Gi tilskuddet direkte til barnehagen som før.

BL ( 20.05.2010 kl. 00:59 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar