Aktuelle nyheter

Nyheter / – Sykkelhjelm årsak til dødsulykke

– Sykkelhjelm årsak til dødsulykke

Den tre år gamle jenta som døde i Albatross barnehage i Kongsberg fredag, hadde på seg en sykkelhjelm som hengte seg fast i et tre.

Foto: Google Maps

Tragedie. En tre år gammel jente døde fredag ettermiddag mens hun lekte ute i Albatross barnehage i Kongsberg Foto: Google Maps

Treåringen skal ha gått en tur alene inne på barnehagens område da ulykken skjedde, melder laagendalsposten.no.

Det var ingen vitner til hendelsen, verken voksne eller barn.

Les også: Dødsulykke i Kongsberg-barnehage

Innsatsleder Magne Madsen hos politiet i Kongsberg forteller at det skal ha gått svært kort tid fra jenta sist ble observert til hun ble funnet livløs.

De ansatte forsøkte umiddelbart med førstehjelp, men da jenta ble kjørt til Kongsberg sykehus konstaterte medisinsk personell at livet ikke sto til å redde.

Politiet ser ikke på hendelsen som en kriminalsak. Det vil bli vurdert om jenta skal obduseres.

Politiet kommer nå til å avhøre barnehageansatte, ifølge jourhavende Cathrine Thiis-Evensen i Søndre Buskerud politidistrikt.

– Vi kommer til å spørre om hvordan rutinene er i forhold til å ha oversikt over barna, hva de får lov til, om de får sykle alene, hvor de får lov til å oppholde seg og så videre, sier Thiis-Evensen.

(Kilde: NTB)

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



12 kommentarer

hvorfor er det slik at voksne som skal passe på barna ikke alltid følger med? synes det er for dårlig! burde alltid være voksne tilstede!

marie ( 18.04.2010 kl. 23:48 )

Det er klart at barnehageansatte skal følge med barna, men at de til enhver tid klarer å holde oversikt over hvor alle barna er tror jeg er umulig. En slik hendelse er tragisk for alle involverte, men man kan jo spørre seg om man alltid er tilstede og følger med egne barn? Uhell skjer dessverre, og denne gang med tragisk utfall.

lt ( 19.04.2010 kl. 08:58 )

En utrolig tragisk hendelse. Kanskje et eksempel å tenke på i forhold til personaltettheten og antall barn per avdeling/base?...Synes også det er mange voksne som drikker kaffe og skravler litt for mye med hverandre på jobben, enn å ta vare på barna i barnehagen. Dette er er jo det verste som kan skje og jeg sier ikke at dette personalet drakk kaffe, men slikt kan faktisk skje når vi ikke følger med.....

Yvonne ( 19.04.2010 kl. 09:13 )

Så tragisk! All støtte til de involverte og pårørende. Ønsker generelt bedre kontroll på lekeplassen i barnehager. Mange barnehager med alvorlige feil som ikke blir avdekket. Ikke at det har noe med dette tilfellet å gjøre.

mamma ( 19.04.2010 kl. 09:59 )

Forferdelig tragisk. Sånt skal ike skje, men det har skjedd og jeg synes ikke personalet nå trenger å høre om hva de eventuelt skulle ha gjort eller ikke skulle ha gjort. Det de går gjennom nå må være ubeskrivelig vondt, og jeg synes forferdelig synd på dem. Vi i barnehagene må iallefall ta dette til oss og passe på at vi alltid er mange nok voksne og at vi har 100% fokus på barna til enhver tid. Tenker masse på foreldrene, barna og de ansatte!

Mari ( 19.04.2010 kl. 10:08 )

Denne ulykken er tragisk og det er i sorg jeg som mor til en 3 åring skriver dette. Jeg har i mange år levert og hentet barn i denne barnehagen og i hverdagen har min datter og jeg ofte kommet og gått samtidig med den forulykkede jenta og hennes foreldre.Personalet i barnehagen har min fulle tillit, jeg har bare gode ord å si om dem. I disse tunge dagene som kommer nå håper jeg at vi sammen kan støtte hverandre i sorgen. Den lille jenta kommer aldri tilbake, hun kommer aldri mer til å glede seg til en ny dag i barnehagen. Jeg vil bare minne dere alle om at det er vikig å stå sammen i denne triste og helt uvirkelige situasjonen. Dette kan dessverre ramme alle. Tankene min går først og fremst til de ansatte og jentas familie. Jeg håper vi som kjenner dem via barnehagen også kan være til støtte for dem i sorgen.

Irene Langeggen ( 19.04.2010 kl. 13:07 )

All støtte til personalet og familien til de rammede i denne barnehagen!!! Ulykker kan skje, denne gangen en tragisk en. MEN jeg har satt spørsmåltegn ved bruk av hjelm på barnehagens område??? Er det nødvendig med det til trehjuls sykler?? Jeg mener det er unødvendig. Vi er påpasselig med snorer og skjerf ellers, vinkler på lekestativer osv. En hjelm er absolutt til fare om den ikke taes av etter sykling. Barn passer ikke på slikt selv....

Lill-Tove ( 19.04.2010 kl. 14:42 )

Trodde det ikke var tillat å ta med barnas egne, private sykler i noen barnehage, og derved sykkelhjelm.Av sikkerhetshensyn trodde jeg det var forbud mot sånt i de aller fleste barnehager i dag!! Kun barnehagens egne trehjulsykler skal kunne brukes på barnehagens område, evt månebiler. De fleste vet at sykkelhjelmer kan utgjøre en fare for barna om de har den på under annen type lek. Dette er dypt tragisk og kunne vært forhindret! Reglene ved den aktuelle barnehagen trenger en grundig gjennomgang og oppdatering ift grunnleggende kunnskap om barns sikkerhet under lek!!

Tulla ( 19.04.2010 kl. 22:19 )

Noe av problemet er vel at man fortsatt har for mye tro på sykkelhjelmene. De er nesten hellige og uangripelige. Ganske ufortjent om man leser den vitenskapelige debatten om deres fortreffelighet. Politiets reaksjon i følge artikklen er symptomatisk. Det jourhavende tenker på er restriksjoner på fri utfoldelse og sykling, men ikke restriksjoner på hjelmer, men det var vitterlig hjelmen som var årsaken til tragedien. ( Trær og lek, endog uten konstant tilsyn er naturlig, ikke hjelmen. Kroppen "er vant til" trær men ikke hjelmer) Om man skal sette regler på bakgrunn av denne og liknende hendelser, så må det vel være "ingen hjelm på små barn uten tilsyn".

Morten Lange ( 20.04.2010 kl. 03:01 )

Gjennomsnittelig dør det ett barn årlig i norske barnehager - årsak kvelning. Vi omgås så uttrolig mange farlige ting hele tiden både i banehagen men kanskje mest i hjemmet. Jeg tror det er viktig å vite om disse, være obs. Noe kan man ta vekk, noe må man lære riktig bruk av. Hjelm er en av dem man må lære å bruke riktig. De fleste barn og foreldre har sett "Linus i Svingen" hvor Nurre går konstant med hjelm. Overbeskytte kan være like farlig som å beskytte. Men kanskje det er påtide med advarsel bak på hjelmene. "Kun til bruk under sykling. Må ikke brukes under lek - kan forårsake kvelning." Ulykker kan skje overalt tilenhevr tid. Jeg oppfordrer til å støtte barnehagen og deres tunge arbeid i tiden framover.

Selv mamma ( 20.04.2010 kl. 09:56 )

Hentet fra tryggtrafikk. Trafikksikkerhet - Sykkel Skriv ut.Barnehagebarn og sykling? Når mener Trygg Trafikk det er forsvarlig at barna kan sykle uten støttehjul? Hva er riktig størrelse på sykkelen? I barnehagen vår ser vi at barna tar av støttehjulene tidligere og tidligere, gjerne helt ned i 3,5 års alder. Uten støttehjul får barna stor fart, de klarer ikke bedømme fart og avstand, og sykler gjerne på barn og voksne som går/står stille. De ”vingler” mye og velter en del på sykkelen. Derfor har vi i vår barnehage foreløpig sagt ”nei” til sykling. En sykkel med støttehjul er å regne som et leketøy, og har ingen ting med sykkel som kjøretøy å gjøre. Når man kan ta av støttehjulene avgjøres av barnets ferdighet. Barn som skal lære å sykle kan like gjerne gjøre dette på en sykkel uten støttehjul. Slik opplæring i å mestre sykkelen bør foregå på et område som er egnet for dette, og som ivaretar både barnets sikkerhet og ikke kan skade andre. Dette er generelle regler for all opplæring på kjøretøy, også sykkel. Dette er den voksnes ansvar. Riktig størrelse på en sykkel man skal lære å mestre for første gang bør ikke være større en at barnet kan få hele foten i bakken når barnet sitter på setet. Barn bør tidlig lære å stanse sykkelen, før de lærer å sykle fort. Farten kommer av seg selv, men dersom barnet ikke mestrer å bruke bremsen kan denne aktiviteten bli svært farlig for barnet. At barn får stor fart og kjører inn i voksne kommer av at barn ned i 3 årsalderen fremdeles ikke moden for å sykle på en ordentlig sykkel med store hjul. Verken mentalt eller motorisk er de utviklet for å kunne takle noe fart som overstiger hva de kan klare på trehjulsykkel. De bør forholde seg til sykkel som leketøy, med tre hjul eller liten sykkel med støttehjul av typen leketøy. Vi er helt enige i at barn ikke bør tillates å sykle på barnehagens område sammen med andre lekende barn på en ”stor” sykkel. Dette har ikke barn forutsetninger for å mestre. Det er her vi som voksne må sette grenser for barns aktiviteter. Vi er helt enig med deg i at sykkel som kan oppnå en hastighet ut over barns gangfart bør ikke tillates brukt inne på barnehagens område der det leker mange andre barn samtidig.

mor til to ( 20.04.2010 kl. 10:21 )

Health and safety assessment of state bicycle helmets laws in the USA Email Colin@vood.freeserve.co.uk for copy Abstract There are more than 60 million children under 16 years of age in the USA and about half have been subjected to state bicycle helmet laws. Survey data, 1998 to 2007, shows cycling reduced by 29.9% for 7-11 year age group. This assessment focuses mainly on fatality and health data and estimates the outcome. The findings show that helmet laws can result in 120 times more harm than the intended good and helmet promotion 12 times more harm. States with helmet laws, compared to those without, did not show significant improvement. It is estimated that between 1020 - 2040 premature deaths per year will occur due to helmet laws.

Colin Clarke ( 20.04.2010 kl. 21:08 )