Kommentar

Kommentar / November / NRK Brennpunkt – godt eller dårlig for private barnehager?

NRK Brennpunkt – godt eller dårlig for private barnehager?

NRK Brennpunkt bekrefter med sitt søkelys at det generelt er god kontroll med bruken av statlige midler i de private barnehagene.

Foto:

Arild M. Olsen kommenterer NRK Brennpunkts søkelys på den private barnehagesektoren.

Mange av dere har sikkert fått med dere det kritiske søkelyset som ble satt på private barnehager i NRK Brennpunkt på NRK tirsdag kveld. Dette programmet har redaksjonen i NRK Brennpunkt jobbet med lenge. PBL fikk spørsmål om dette allerede under landsmøtet i mai 2011.

I programmet ender det opp med diskusjon om husleie, bemanning og om det er urimelig utbytte i sektoren.

Private barnehager leverer tjenester som betales av samfunnet med 80 prosent. Dette gjør at både foreldre og samfunnet må ha kontroll på midlene. NRK Brennpunkts program bekreftet at kontroll er det normale i sektoren.

Husleie

Urimelig husleie inngått mellom nærstående er ulovlig. Det trenges ingen nye lover for å presisere dette.

NRK Brennpunkt har funnet avtaler som var med på kjøpet da driften av barnehagene til Espira ble kjøpt. Espira får forsvare seg selv, men jeg konstaterer de er i rettsprosesser for å få dette på plass. PBL forventer at det er mangel på andre eksempler som gjør at ikke andre tilfeller nevnes. Det er godt for sektoren.

Bemanning

Regelverket skal følges av alle, både kommuner og private barnehageeiere. Diskusjonen mellom Espira på den ene side og kommunen og fylkesmannen på den andre siden, har pågått lenge. PBL tror ikke siste ord er sagt i denne saken. Alle har krav på redelig behandling.

Når det gjelder bemanning må barnehagene følge lov og forskrift. Det kan ikke settes likehetstegn mellom åpningstid og oppholdstid.

Mangelen på pedagoger er stor og dette må hele sektoren ta på alvor. Dette problemet gjelder hele sektoren og eksemplet fra Time kommune er nok ikke enestående verken i private eller kommunale barnehager. Det er laget en egen rapport om førskolelærermangel i Rogaland. Den tegner et problematisk bilde. Problemet blir hvis dette ansvaret overføres til enkelteiere og enkeltbarnehager.

PBL arbeider med tiltak for å styrke medlemsbarnehagenes tilgang på førskolelærere.

Urimelig utbytte

Følges alt regelverk for drift av barnehage, øvrig lovverk og barnehagen samtidig har ordnede lønns- og arbeidsforhold, har statsråden rett: Det vil ikke være mulig å ta ut urimelig utbytte i en slik situasjon.

Hvis noen bryter lovverket og på den måten beriker seg, må alle barnehager akseptere at de som gjør dette blir tatt og at dette kommer ut i det offentlige rom.

Så langt kan sektoren som helhet, være stolte. Det er få tilfeller myndigheten må sanksjonere i forhold til. PBL ønsker en sektor der det skal bli enda færre tilfeller.  

Tips en venn

Tips en venn om denne artikkelen. Du kan sende til flere ved å skille adressene med komma.



33 kommentarer

Ja til kontroll av alle tilbydere.Det er et problem når den største tilbyder også er 1.kontrollør,2.godkjenner,3.største konkurrent,4.finansgiver,5.ubegrenset likviditet,6.uleselig regnskap(ingen regnskap egentlig) 7.ikke demokratisk men byrokratisk styrt,8.ingen forutsigbarhet på budsjetter(4 så langt i år),9. ingen vedlikehold kostnader 10.ingen vikarer.etc--etc! Er det dette Kristin ønsker? NEPPE.Da må det innføres en regnskaps system som er kontrollerbart i norske kommuner .Lik kravene i AS selskapene. Takk,da blir ingen lurt.

Lei av å bli lurt ( 02.11.2011 kl. 12:30 )

Det er bra med fokus på uheldige sider vad all virksomhet, også barnehagene. Brennpunkt sin vinkling var også et spark til statsråden som inviterte private aktører til å investere i en storstilt utbygging. Det er statsråden som må bære hele "skylden" for at noen få har tjent på denne utbyggingen. Når så mye er sagt så blir det noe sært av NRK å fokusere på en eneste barnehagebygger og henge ut alle private barnehager slik det ble gjort gjentatte ganger som intro til programmet. De aller fleste private barnehager er å regne som ideelle foretak som aldeles ikke henter ut noen som helst fortjeneste. Jeg savner virkelig en forsonende statsråd som kan være statsråd for ALLE barnehager, både kommunale og private.

Sven H ( 02.11.2011 kl. 13:28 )

Det er bra at det blir satt fokus på dette fra NRK. Lav bemanning og barnetelletidspunkt i Espira sine barnehager er noe som er mye omtalt blant oss som jobber i barnehage. Kjenner flere som har følt dette på kroppen også i andre kommuner. Foreldre er uvitende om dette

Ped.leder ( 02.11.2011 kl. 14:11 )

Det er mye diskusjon rundt utbytte i private barnehager. Om "fellesskapet betaler" eller ikke, er ikke det viktige synes jeg. Om jeg bor på østlandet, går mine skattepenger også til vei nordover og motsatt. Om noen tjener penger på dette, er vel ikke værre enn når private klinikker el.l. gjør det samme? Noen vil si at det går ut over kvaliteten til barna dersom noen tjener penger på dette, MEN;det er innført maks- pris i barnehage, og så lenge brukerne kan velge, spiller det ingen rolle. De som tjener penger på bekostning av kvalitet, vil jo ikke trekke barn på sikt allikevel? Synes det er et heksejakt på private barnehager, men takk til alle dere som har bygget disse barnehagene, eller så hadde vi ikke vært i nærheten av full barnehagedekning!

Engasjert ( 02.11.2011 kl. 20:48 )

Engasjert: Er forsåvidt enig, men få ansatte på jobb, gjør ikke dagen enklere av den grunn. Og dette må skjerpes inn.

Tove ( 02.11.2011 kl. 20:50 )

Antall ansatte må regjeringen ta en stor del av ansvaret for! For lite voksne i grunnbemanning (regulert i loven) gjør barnehager ekstra sårbare ved sykdom el.l. Og dersom barnehagen generelt ikke følger loven med tanke på bemanning, er dette selvsagt ikke greit. Men èn pedagog pr 15 - 18 barn, og resten forsvarlig.... Ja, da åpner jo reglene for tolkning. Hva er forsvarlig? Etter min mening, må det komme en regel som også spesifiserer det totale antall voksne. Og dette bør være maks 5 barn / ansatt (ved 3 - 6 åringer) eller så kan det skje ulykker vi har hørt masse om, uten at ansatte har sett dette! Blir så forbannet over at "de ansatte følger ikke med". Det er IKKE det det går på. Prøv å være 3 foreldre med 24 barn en ettermiddag med henting, bleieskift, do- gåing, og annet.....

Engasjert ( 02.11.2011 kl. 21:10 )

Er så enig med det som står over her. Bemanning er kjempeviktig! Espira kan snakke om kvalitet så mye de vil. Blir ikke kvalitet av at man tar inn "en haug" med nye barn etter nyttår uten å øke bemanningen. Det blir kun mer stress, mindre tid til enkeltbarnet, lav kvalitet og sjangsen for ulykker økes...

Siri ( 02.11.2011 kl. 21:19 )

På høy tid at dette kommer frem. Mye flotte ord og planer hos Espira,men hverdagen til de ansatte er ikke bra og barna får ikke et godt nok tilbud. Det er for store sprik mellom ord og fancy planer til virkelighet. Syns de HØYT på strå må stikke fingeren i jorda og se hva de er med på. Kvalitetssikring må gjøres her er det store forskjeller. Man mister de beste ansatte,de gidder ikke mer.

Ellen ( 02.11.2011 kl. 22:03 )

Dette er hårreisende. Lengre åpningstider og samme bemanning, fullkost,slik at de ansatte lager mat,vasker og rydder. Ja,hvor mye tid er igjen til barna da,LITE. Dette er ikke bra! Sjekket nettsiden,super reklame,men vet at espira-barnehager her i kommunen ikke har noe godt rykte....

kommunal barnehage ( 02.11.2011 kl. 22:07 )

"Vi gir barna en FANTASTISK start på livet", sier Espira. Yeah, Right...

Styrer ( 03.11.2011 kl. 08:30 )

Til saken om lengre åpningstider så vil jeg si at det bommes fullstendig i kritikken. Det er barnas reelle oppholdstid som bestemmer behovet for ansatte og ikke åpningstiden. Om barnehagen har klare avtaler med foreldrene og følger denne opp så kan de ansatte lett dekke dette opp. Her handler det om en god ledelse og rett bruk av personalet. Det finnes også veldig gode administrasjonssystemer som kan gjøre det lett å disponere personalet på rett måte.

Sven H ( 03.11.2011 kl. 08:34 )

Det jeg ble mest trist over i programmet var den tidligere leder i Sykepleierforbundet Bente Slåtten. Fra å være en engasjert tillitsvalgt som jobbet for tariff og mot privatisering av pleietjenester til å fremstå som hun gjorde...Trist...

Lais ( 03.11.2011 kl. 08:52 )

Til Sven H: Hvordan kan du mene dette? Vi må uansett ha en forsvarlig bemannig morgen som ettermiddag. Behovet til foreldrene er i stadig endring og jeg skulle gjerne sett deg avvise et barn som kommer kl 07 selv om foreldrene har sagt at de ikke kommer før kl 08. Hvis du mener at dette er så lett vil jeg gjerne at du utdyper dette. God ledelse og rett bruk av personalet er etter mitt skjønn at vi uansett avtale eller ei, alltid har en forsvarlig bemanning gjennom HELE åpningstiden. Så enn så lenge: Bom fra deg!

Tom ( 03.11.2011 kl. 10:28 )

Men når det gjelder telletidspunktene at 2- åringen går over til å telle 1 etter nyttår så er jo ikke dette feil etter regelverket. At NRK gjør et stort poeng av dette blir jo også rart all den tid dette ikke vil gi noen økonomiske gevinster... Fylkesmannen vår har ihvertfall vært ute med konkretisering på at man ikke får noe ekstra tilskudd for nye barn man velger å gi plass til etter nyttår som følge av at 2-åringen teller som 1... For 3-4 år siden så fikk vi ekstra tilskudd for å utnytte denne kapasiteten. Jeg setter spm-tegn ved hvorfor denne muligheten er blitt tatt bort når man ser alle de som ikke får barnehageplass.

JT Johannessen ( 03.11.2011 kl. 10:45 )

Synes det er greit å sette lys på dette som Brennpunkt gjorde og problematikken gjelder noen få og spesielt de store aktørene innfor privat barnehage. Man kunne jo snu på problemstillingen og lure på hvor kommunene som barnehagemyndighet og tilsynsførere er. Er det slik å forstå at det er fritt fram og ta inn så mange barn en vil? Trodde det var kommunene ved opptaksmøter som styrte dette. Driver en privat barnehage i en liten kommune og vi har ikke mulighet til å ta inn så mye som en liten "fis" ekstra i vår barnehage. Kommunen påser også at vi har rett bemanning. Trodde det var slik systemet skulle fungere. Så jeg mener på det sterkeste at Time kommune som det vises til i Brennpunkt også må se hvordan de selv har opptrått i saken.Som Arild Olsen i Pbl sier. Hvis man følger regelverket og kommunen gjør sin jobb som barnehagemyndighet skulle det være ganske greit å drive barnehage.

Ola Dunk ( 03.11.2011 kl. 10:49 )

Trur det er mange synsere som står på utsiden og "trur" de ser inn, Har selv jobbet i en Espira barnehage og har ikke noe negativt og si. Jeg jobbet i en fantastisk barnehage som ga barnene en fantastisk start på livet innenfor de rammen man hadde. Hva gjør andre store aktører? Eller enda værre hva gjør de små aktørene med 3-4 barnehager med eiere som tar ut over 3 mill i utbytte? hvorfor blir bare Espira hengt ut?

Anonym ( 03.11.2011 kl. 13:27 )

Det Brennpunkt virkelig burde sett nærmere på og laget program om er heller kommunenes systematiske tapping av barnehagekroner... Det er her de virkelig store forbrytelsene mot sektoren ligger! Problematikken har heldigvis nådd regjeringen og Halvorsen også, for det er tydelig at selv hun har sett at det pøses for mange kroner ut til fasadepynten på rådhusene rundt om i landet...

JT Johannessen ( 03.11.2011 kl. 15:30 )

Ja Bente er kjøpt og betalt. Lett med store ord og flotte visjoner og mål, når man ikke er på gulvet selv og ser hvordan hverdagen er! Mange barn, få ansatte og mye praktisk arbeid! Hun sa til og med at pga den store administrasjonen var det pedagogiske personellet fritatt for en del oppgaver.. Er vel ingen andre barnehager som delegerer mer jobb til pedledere enn Espira. I tillegg får styrere store bonuser for å bruke minst mulig penger på barna og barnhagen.

Førskolelærer ( 03.11.2011 kl. 16:02 )

Helt ukjent for meg at styrere får store bonuser for å bruke minst mulig penger på barna og barnehagen. Når Førskolelærer uttaler seg bør det ha en grad av sannhet i seg. Kanskje du ønsker deg selv en slik bonus, eller bytt jobb

Styrer ( 03.11.2011 kl. 17:27 )

At mye ansvar ligger på ped. leder er for meg veldig god løsning. Er naturlig at en ped leder har ansvar for sitt personal og eget budsjett, er jo den som ser den ansatte hver dag. Veldig ryddig og ordentlig. Trur Espira gjør noe veldig lurt her!!! Og når man da er to førskolelærere på hver avdeling, noe det er i den Espira barnehagen jeg jobbet. går dette IKKE ut over pedagogikk, dette er snakk om delegering!!

undrende ( 03.11.2011 kl. 18:14 )

At mye ansvar ligger på ped. leder er for meg veldig god løsning. Er naturlig at en ped leder har ansvar for sitt personal og eget budsjett, er jo den som ser den ansatte hver dag. Veldig ryddig og ordentlig. Trur Espira gjør noe veldig lurt her!!! Og når man da er to førskolelærere på hver avdeling, noe det er i den Espira barnehagen jeg jobbet. går dette IKKE ut over pedagogikk, dette er snakk om delegering!!

undrende ( 03.11.2011 kl. 18:20 )

Helt enig i at Espira gjør noe lurt med å delegere så mye til pedlederne. Men det Bente Slåtten sa på Tv var jo at de hadde en stor administrasjon (som koster masse masse penger) som tok hånd om mye av det administrative for pedagogene. Men der er jo feil!! Det er jo motsatt.

Førskolelærer ( 03.11.2011 kl. 21:44 )

Tull og tøys at styrere i Espira mottar store bonuser for å bruke minst mulig penger på barna og barnehagen. Barna er de aller viktigste!Hvem andre er det pengene skal brukes på..? Ikke pent å fare med usannheter!

Sjokkert styrer ( 03.11.2011 kl. 21:55 )

Sjokkert styrer, visste du ikke at det finnes et bonussystem i espira?

Førskolelærer ( 03.11.2011 kl. 22:24 )

jeg har ikke hørt om noe sånn form for bonussystem, kanskje det var noe man hadde i gamle barnebygg?? Espira før og nå er faktisk ikke det samme, eller?

undrende ( 03.11.2011 kl. 22:42 )

undrer meg over alle de som vet hvordan Espira fungerer som bedrift uten å ha vært ansatt der. Som ansatt i Espira kan jeg ikke få fullrost min arbeidsgiver nok. Opplever at de i min hverdag har høyt fokus på kvalitet og faglig innhold. Opplever masse god kompetanseheving og fokus på barnets beste. Lavt sykefravær, godt arbeidsmiljø, voksne som ser og hører barna i hverdagen og fornøyde brukere.

Ped.leder ( 03.11.2011 kl. 22:56 )

Enig med ped.leder. Det er nok mange synsere der ute, som baserer seg på løse rykter og usannheter. Jeg har hatt mange arbeidsgivere i mine snart 40 år i yrkeslivet, men Espira er den mest ryddige av dem alle. Men det er alltid noen som ikke kan tilpasse seg et system, mener vel at en hel verden skal tilpasse seg til dem.

Styrer ( 04.11.2011 kl. 07:05 )

Jeg ser at det er mange her som føler et behov for å ta sin arbeidsgiver Espira i forsvar. Vel og bra det, men dersom de aldri har jobbet i en annen barnehage enn en Espira barnehage, så vet de heller ikke bedre. Jeg forstår derfor godt at de ikke kjenner seg igjen. Uansett er det et faktum at Espira dessverre driver utelukkende på økonomiske motiver, selv om de aldri så mye påstår noe annet. Bemanningen, åpningstid og barnetall kommenterte jo også Bente Slaatten på en "elegant" måte i brennpunkt, så her er det nok bare fagre ord og skumle hensikter. Nei, jeg beklager å måtte meddele at Espira er og blir en versting, og det går dessverre også ut over ryktet til alle andre private barnehager. Bonus til styrerne er forøvrig ingen godt bevart hemmelighet, så dette burde være kjent for alle.

Styrer ( 04.11.2011 kl. 09:47 )

Her er mange myter ute og går, og kanskje en del misunnelse. Espira er verken og kommer aldri til å bli en versting. Det eneste programmet til syvende og sist kunne vise til var at det var glemt å søke om disp for to pedagoger. Verstingene blant de private aktørene er de som driver en eller noen få barnehager, og finner kreative måter å flytte pengene over i driftsselskaper etc, for deretter å hevde at barnehagen ikke får nok. Det virker meget attraktivt å drive 2-3 barnehager i privat sektor. Mørketallene er store, og jeg tror at en del av de små aktørene bør sees på her, men det er vel mer møysommelig. Espira har ambisjoner, det er det ikke mange andre aktører i denne bransjen som har. Jeg har jobbet for andre aktører i bransjen, og har grunnlag for den påstanden. Jeg kan bare støtte oppunder at det er den mest ryddige aktøren jeg har vært en del av. Det verste rotet opplevde jeg hos en liten enkel aktør, som mer eller mindre kunne kjøre sitt eget løp, for ingen tar seg bryet å sjekke oppunder slike.

Espiraansatt ( 04.11.2011 kl. 12:01 )

Myter og misunnelse? Espira driver rovdrift på anatte. Økonomisk er sikkert andre barnehager like "griske" som Espira, men jeg vet ikke om noen andre som har så mange barn pr voksen som Espira? Jeg fikk nok og når jeg sa fra ble jeg møtt med visjoner og verdier. Snakk,snakk og snakk. Espira har ambisjoner ja. De buker penger på kurs, som de selv arrangerer for seg selv. Smart egentlig. Nå jobber jeg i en helt annen bransje og har aldri angret på det

x-ansatt ( 04.11.2011 kl. 16:43 )

Nå skal jeg være forsiktig med å si at jeg har kontroll på alle Espirabarnehager, men jeg har aldri opplevd noen som har gått ut med noe slikt i min region. Jeg har hørt bitre folk slenge litt med leppa og komme med usakligheter etter at de har sluttet, men det har stort sett vært slikt vås man hører fra de som føler seg urettferdig behandlet, og ofte løgn. At vi arrangerer kurs på eget initiativ er vel noe alle gjør. Vi bruker i hovedsak eksterne forelesere, og gjør det ikke på denne måten for å være "smarte". Det at folk velger andre aktører eller andre bransjer er vel helt greit. Man trenger ikke hive seg på trenden og komme med usakligheter mot tidligere arbeidsgivere av den grunn.

EspiraAnsatt ( 04.11.2011 kl. 19:40 )

Mange feige forfattere. Innlegg bør være med fult navn.Ikke x ansatt,ped leder ,Kongen av Jordan,mm Hvem Hva Hvor--.Hvem betaler din lønn?.-- Er det angst for å bli ansvarliggjort for din ytring og mening ?Det er trist. Kommer NRK til å følge opp dette programmet bestående av udokumenterte påstander,dissinformasjon SVerting av Pbl og private barnehager eller NRK fornøyd med slik enkel SVarting av 50% barnehagetilbudet i Kongeriket Norge .Og dette må vi betale lisens for,hvis ikke kommer politiet og tar din TV.Det er prioritert arbeide.

Håkon lie ( 05.11.2011 kl. 15:55 )

Jeg jobber i en Espira barnehage og har jobbet her i mange år. Tidligere har jeg jobbet i andre barnehager som ikke var tilknyttet en stor aktør. I kommunen jeg jobber i har de fleste barnehagene her akkurat lik bemanning som vi har i Espira, 4 voksne pr 24 barn på store avdelinger. Når noen påstår Espira driver rovdrift på sine ansatte, kan jeg ikke annet enn å si at det opplever ikke jeg. Jeg opplever at vi leverer god kvalitet, noe de årlige brukerundersøkelsene blant våre foreldre også viser. En så stor aktør har ingenting å tjene på å si vi skal bli best uten å levere. Da kan jo bare foreldrene velge en annen barnehage, når det ligger mange barnehager i et nærmiljø som det gjør her! (ja jeg vet at noen steder er det ikke mange barnehager å velge i og da har en kanskje ikke like mye valg i forhold til barnehage).

Maria H ( 15.12.2011 kl. 12:14 )

Skriv en kommentar

Du kan velge å være anonym.
Men vis alltid respekt for andre lesere og omtalte personer.

Ditt navn
Din kommentar