Sílvia Turmo driver skolen Petita Escola i Barcelona sammen med sin søster. De ble overrasket over hvor stor forskjell det er på utforming av barnehagene i Norge og Spania.

Sjokkerte over norske utebarn

Aha-opplevelsene sto i kø da spanske og engelske barnehagelærere fikk være fluer på veggen i en norsk barnehage en hel uke.

Publisert Sist oppdatert

I en hel uke fikk spanske og engelske barnehagelærerne være fluer på veggen i Sandvedhaugen barnehage i Sandnes, og «skygge» sine norske kolleger for å se hvordan de jobber, hvordan de norske barnehagene fungerer, og for å lære av den gode praksisen og plukke opp ting som de kan ta med hjem og innføre i sine egne barnehager.

Barna i Sandvehaugen barnehage syntes det var stas å få utenlandske barnehagelærere på besøk i det som ble en uke med mange morsomme og tankevekkende øyeblikk.

Hospiteringen ble gjennomført som et ledd i EU-prosjektet «Enhancing Opportunities for Toddlers’ Wellbeing» (ToWe). Målet er at ansatte fra de ulike barnehagene skal delta på hospitering, eller «jobbskygging» hos partnerbarnehagene fra de andre landene.

Aha-opplevelser

ToWe-prosjektet er et aksjonsforskningsprosjekt der hovedmålet er å forbedre livskvaliteten til små barn, med de vanskeligstilte barna i sentrum, slik at de får mulighet til en god start på livet og kan gjøre det beste ut av sine muligheter for læring.

Samarbeidspartnerne fra barnehagelærerutdanningene ved Universitetet i Stavanger, Kingston University i London og Universitat Ramon Lull i Barcelona har gått sammen om å utvikle en rekke håndbøker som de ansatte i barnehagene kan bruke for å lære mer om barns trivsel under måltider, hvordan jobbe med barns uttrykksmåter og hva de kan gjøre med små barn og språklæring.

Under «jobbskyggingen» forrige uke, fikk de engelske, spanske og norske barnehagelærerne i prosjektet seg en del aha-opplevelser.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sjokkert over at barna leker i regnet

– Jeg synes det er utrolig spesielt at det er så mye utetid i barnehagen i Norge. Det var overraskende at barna sov ute i vognene sine. Og jeg fikk litt sjokk da alle skulle gå ut og leke i regnet. Jeg var redd for at barna ville fryse, men det var før jeg så de gode dressene og regntøyet de norske barna har. Slikt har vi lite av i Spania, sier Mireia Miralpeix som jobber i barnehagen Escola Bressol Mas Balmanya utenfor Barcelona, i et intervju med kommunikasjonsavdelingen ved Universitet i Stavanger.

– Selv om det er bedre vær hos oss, er vi veldig lite ute, så akkurat på dette området har vi mye å lære av den norske praksisen og vi kommer til å legge mer til rette for uteaktiviteter, legger hun til.

Sílvia Turmo driver skolen Petita Escola i Barcelona sammen med sin søster. De ble overrasket over hvor stor forskjell det er på utforming av barnehagene i Norge og Spania.

Få lærere per barn

– I de spanske barnehagene oppholder man seg ofte i et stort og åpent rom der ingenting sperrer for de voksnes sikt. Slik kan de utføre ulike oppgaver samtidig som de har tilsyn til barna. Det er svært få lærere per barn i spanske barnehager, og vi er avhengige av at de ansatte kan gjøre flere ting samtidig, sier søstrene.

Den spanske barnehagelæreren Maria Jose Riella syntes rutinene i Sandvedhaugen barnehage var upåklagelige, og sier at det var inspirerende å se kontakten og interaksjonen mellom barna og de ansatte. Hun syntes det var flott å se at de ansatte tilbragte så mye tid med barna.

– I barnehagen der jeg jobber må alltid en person sette på plass og gjøre klart, og da blir det kun en voksen tilstede med ansvar for altfor mange barn. Det er ikke bra, og vi må gå over rutinene og se om det finnes oppgaver vi kan løse på en bedre måte for å få frigjort mer tid. Denne uken har vi plukket opp mye som kan gjøre hverdagen enklere. For eksempel at foreldrene tar ut av ryggsekkene til barna om morgenen og ikke de ansatte. Det er klart det hadde hjulpet dersom vi innførte det som en rutine, forteller hun.

Gjort store endringer

I den norske partnerbarnehagen har flere rutiner blitt endret etter at de ble med i prosjektet. Assisterende styrer Liv Hjertø, forteller til UiS at de ble overrasket over graden av selvstendighet og mestring under måltidet blant toddlerne.

– Vi har gjort store endringer som følge av prosjektet, spesielt når det kommer til praksisen for måltider er det mye som er endret. Vi har reflektert mye rundt er dette med samtale og kommunikasjon ved måltid, både mellom toddlerne selv (hva er støy og hva er toddler-adferd) og hvordan vi voksne snakker med barna og hva vi snakker med dem om. Vi ser at ToWe-prosjektet har gjort oss mer reflekterte og bevisste på dette.

De oppdaget også hvor viktig det er at alle er tilstede under måltidene, og at det var et stort behov for å la barna få lov til å ta mer del i måltidet, og la de få være mer selvstendige. Nå vasker de seg selv i ansiktet, de får egne kniver til å smøre på brødskivene og de får lov til å fylle melk i glasset selv.

Lar barna prøve selv

Kathryn Hogarth som jobber i Achieving for Children i England, synes de norske barna generelt var mer rolige og virket lykkeligere enn engelske barnehagebarn. I tillegg synes hun at de virket mer selvstendige.

– Jeg trodde jeg lot barna gjøre ting på egenhånd der jeg jobber, helt til jeg observerte et lite barn som strevde med å komme seg opp på en huske. Hun fikk ikke stablet føttene under seg, og jeg var raskt på pletten for å hjelpe. Da stoppet en av de norske barnehagelærerne meg og sa at jeg skulle la jenta prøve selv. Hun holdt husken i ro og lot jenta klatre, og til slutt klarte hun og karre seg opp på husken. Hun klarte ikke slutte å smile, og var så stolt over det hun hadde klart, sier Hogart.

De spanske og engelske barnehagelærerne i prosjektet tror at det er mulig å lære mye av hverandres praksiser selv om det er store forskjeller når det kommer til kulturene i de ulike landene.

Følg barnehage.no på Facebook og https://twitter.com/barnehageno

– Vi har nok mye å lære når det kommer til å tilrettelegge for barn som skal begynne på skolen. I den norske barnehagen var det tre jenter som skulle begynne på en annen skole enn de andre barna, og de fikk sitte ved et eget bord i lunsjen. De så ut som de var på et middagsselskap, og de koste seg skikkelig, sier Mireia Miralpeix.

Fakta om ToWe-prosjektet:

  • Prosjektets navn er «Enhancing Opportunities for Toddler's Wellbeing», forkortelse: «ToWe»
  • Dette prosjektet er et ERASMUS+-prosjekt om samarbeid for innovasjon og utveksling av god praksis som inkluderer strategiske partnerskap for utdanning
  • Prosjektet er en videreutvikling av det tidligere Comenius-prosjektet «TODDLER»
  • Samtidig som prosjektet pågår, vil det bli gjort følgeforskning på de ulike områdene
  • Prosjektet vil avsluttes med en avslutningskonferanse i 2018. der fokuset vil være hvordan man kan øke barns trivsel
Powered by Labrador CMS