– En god assistent er en forutsetning for kvalitet i barnehagen, sier pedagog Kari Pape.

Hvordan involvere assistenten?

Assistentene tilbringer mest tid sammen med barna. Men hvordan involvere dem i det pedagogiske arbeidet?

Publisert Sist oppdatert

– En god assistent er en forutsetning for kvalitet i barnehagen, sier pedagog Kari Pape. Hun har blant annet skrevet boken «Den gode assistenten», holdt flere foredrag, hatt prosjekter i barnehagene hvor assistentens rolle har vært i fokus og jobbet med assistentopplæring i regi av fylkesmennene.

Pape er opptatt av at barnehagelederne må se assistenten som den viktige ressursen de er og involvere dem mer i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Men hvordan?

– For det første må man involvere de som jobber i barnehagen i alle prosessene. Man må skape en felles forståelse for hva som er god pedagogisk praksis. Barnehagelederne må være flinke til å ta alle med i gruppa og la dem komme til ordet. Få assistentene på banen, la de komme med ideer og lytt til dem. Mange av assistentene har jobbet i barnehage i årevis og sitter på en enorm kompetanse. De har så mye å komme med og det er viktig at også assistentene ser at de er med i prosessene, sier Kari Pape.

Ansattes medvirkning

Barns medvirkning er blitt et populært begrep i barnehagene. Pape mener medarbeidernes medvirkning er minst like viktig for å lage en god barnehage.

– Det er det som skal til for at man skal trives på jobb, påpeker Pape.

Hun viser til to assistenter hun jobbet med i et prosjekt som var gått lei jobben og drømte om å førtidspensjonere seg. Etter at pedagogene gjennom prosjektet begynte å dele av sin kunnskap, fikk assistentene større innsikt i faget og en større glede av jobben de gjorde.

– Vi er blitt mer reflekterte. Det er så fantastisk moro, uttalte de to assistentene etter prosjektet.

Store forskjeller

God kommunikasjon er helt nødvendig for å sikre god medvirkning. Dersom pedagoger og assistenter skal jobbe godt sammen, men ikke forstår hverandre, kan det ofte skape konflikter. Pape mener man må kommunisere pedagogikken ut.

– Man må bli flinke på å si i fra til hverandre og ikke minst spørre om det er noe man lurer på. Og det er lettere å spørre noen til råd dersom man er en del av en gruppe, enn om man blir holdt utenfor og bare får beskjed om hva man skal gjøre, sier Kari Pape.

Hun mener det er stor forskjell på hvordan barnehagene bruker assistentene.

– Noen er kjempeflinke, mens andre er drit dårlige. Det er ingen god måte å drive medvirkning på når pedagogene går inn på møterommet, planlegger og kommer ut og har bestemt alt. I de barnehagene hvor assistentene får være med, øker trivselen og de føler seg mer verdsatt. Det gir bedre kvalitet.

Powered by Labrador CMS