– Overgangen fra barnehageyrket til klesbransjen var helt enorm, sier Elaine Kobbeltvedt, som er daglig leder i Tiny Trolls of Norway.

Fra barnehageeier til klesdesigner

I fjor solgte Elaine Kobbeltvedt Bergenshagene etter 26 års drift. Nå satser hun fulltid på å utvikle uteklær til barnehagebarn.

Publisert Sist oppdatert

– Overgangen fra barnehageyrket til klesbransjen var helt enorm, sier Elaine Kobbeltvedt.

Hun står i kontorlokalene til «Tiny Trolls of Norway» i Bergen, omgitt av fargerike parkdresser og regntøy.

Ikke bare måtte hun tilpasse seg en bransje som er langt mindre ærlig og lojal enn barnehagesektoren. Overgangen til klesbransjen innebar også en helt ny hverdag som sjef.

Som eier av seks norske barnehager hadde Kobbeltvedt ansvar for 160 personer. Nå har den daglige lederen i Tiny Trolls of Norway kun fire ansatte.

– Det er deilig, ler Kobbeltvedt lystig.

– Men hvorfor dette skiftet fra barnehage til klær?

– Jeg syntes at mye av barneklærne som var på markedet var litt kjedelige, spesielt til gutter, de har vært veldig forsømte, sier Kobbeltvedt, som er klar med sine første kleskolleksjoner i midten av august.

Fikk hjelp av barnehageansatte

Ideen om å lage uteklær til barn fikk Kobbeltvedt allerede for tre år siden.

Den første tiden holdt den lille bedriften til i et kontor i Litlafjell barnehage i Fyllingen. Nærheten til barna og de ansatte kom godt med i planleggings- og utviklingsfasen, mener Kobbeltvedt.

– Det var veldig enkelt å bare gå ned trappen og snakke med personalet om ting som var viktig for dem når det gjaldt barneklær. Vi har prøvd å ta vare på detaljer som jeg har fått hint om fra personalet i barnehagene, forteller gründeren, som mener funksjonalitet er vel så viktig som utseende.

Klærne har hun utviklet i samarbeid med Tiny Trolls-medeier Line Wallem, og Kobbeltvedt er særlig fornøyd med regntøyet som er Øko-tex-sertifisert.

Savner kontakten med barna og de ansatte

Til tross for travle dager i sjefsstolen i Tiny Trolls, innrømmer gründeren at hun av og til savner barnehagene.

– Jeg savner den daglige kontakten med personalet og ikke minst kontakten med barna. Jeg kjente alle mine ansatte og var veldig mye ute i barnehagene og hilste på dem, forteller hun.

Gründeren er imidlertid ikke helt ferdig som barnehageeier. Kobbeltvedt, som opprinnelig er fra Skottland, har nemlig fortsatt én barnehage i moderlandet kalt «The Barnehage». Denne ble bygget etter den norske modellen og åpnet i 2008.

– Jeg tenkte det var på tide at skottene fikk se hvordan en ekte barnehage skulle se ut, for veldig ofte blir Day Care Centres i Storbritannia etablert i gamle hus, forteller Kobbeltvedt.

– Vi laget en barnehage med alle moderne fasiliteter som undervarme og skikkelig lufteanlegg, og fikk veldig god mottakelse, legger hun til.

Spent

Juli 1988 åpnet Kobbeltvedt sin første barnehage. Nå, 27 år senere, er hun klar til å lansere sine to første kleskolleksjoner; «Get Urban» og «Back to Nature».

– Ser du noen likheter mellom den gang og nå?

– På en måte kan man si at jeg var like spent når jeg begynte med barnehage. Jeg var ikke utdannet førskolelærer, men hadde en pedagogisk utdanning bak meg, så jeg kunne litt om barn. Men jeg kunne ingenting om klær, annet enn praktisk erfaring fra barnehagene og mine egne fire barn. Det var en bransje jeg ikke var kjent med. Derfor har jeg prøvd å søke hjelp og råd hos så mange som mulig rundt meg, for å prøve å unngå de store feilene, sier gründeren.

Mer enn klær

Elaine Kobbeltvedt er ikke redd for å drømme stort. Planen er å slå seg inn både på det norske og britiske markedet, slik hun også har gjort som barnehagegründer.

– Hvor går veien for Tiny Trolls videre?

– Vi har planer om å utvide kolleksjonen med andre plagg etter hvert. Jeg holder også muligheten åpen for at Tiny Trolls kan bli mer enn klær, men jeg synes man skal lære å gå før man løper, sier Kobbeltvedt.

– Du vil ikke gape over for mye i starten?

– Nei, og det har vært utfordrende nok, ler hun.

Powered by Labrador CMS